محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

نمایندگان موافق فیلترینگ تلگرام همچنان از آن استفاده می‌کنند/ مقام‌های قضایی با ارسال‌کنندگان پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان برخورد کنند/ قطعاً در فیلترینگ تلگرام موفق نبودیم/ مخالف فیلتر کردن اینستاگرام هستم/ با بگیروببند و فیلترینگ هیچ مشکلی حل نمی‌شو

یک عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه تاکید کرد: کسانیکه تلگرام را فیلتر کردند خوب است که به مردم گزارش دهند که چقدر در این خصوص موفق بودند که حالا می‌خواهند اینستاگرام را فیلتر کنند؟ خرد و عقل حکم می‌کند ابتدا نتیجه فیلتر تلگرام را ابتدا بررسی کنیم.

نمایندگان موافق فیلترینگ تلگرام همچنان از آن استفاده می‌کنند/ مقام‌های قضایی با ارسال‌کنندگان پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان برخورد کنند/ قطعاً در فیلترینگ تلگرام موفق نبودیم/ مخالف فیلتر کردن اینستاگرام هستم/ با بگیروببند و فیلترینگ هیچ مشکلی حل نمی‌شو
کد خبر: 252139
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- تیرماه بود که محمد مصدق معاون اول دادستان کل کشور اعلام کرد که به دلیل کلاه‌برداری عده‌ای از کاربران در فضای مجازی، فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار این دادستانی قرارگرفته است. در روزهای اخیر هم جواد جاویدنیا سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به فیلترینگ اینستاگرام اشاره کرده و گفته بسیاری از علما و اساتید دانشگاه و دانشجویان هرکدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند.

پس از این اظهارنظرها بود که پیامک‌های تهدیدآمیز برای فیلتر اینستاگرام به نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس آغاز شد.

در حالی مباحثی در خصوص فیلتر اینستاگرام مطرح می‌شود که فیلتر تلگرام موفقیت‌آمیز نبوده است و باوجود فیلترینگ کاربران زیادی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

محمدکاظمی نماینده ملایر و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با انتقاد از مباحث مطرح‌شده در خصوص فیلتر اینستاگرام، گفت: تصمیم‌گیری در مورد فضای مجازی و فیلترینگ به شورای عالی فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه واگذارشده است. در بحث تلگرام هم اعلام کردم که یک مقام قضایی نمی‌تواند به‌تنهایی دستور فیلترینگ تلگرام را بدهد.

او تاکید کرد: مقررات ما تصمیم‌گیری در خصوص فیلتر پیام‌رسان‌ها را به شورای عالی فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق داده است اما محدودیت‌هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و علم و فناوری نوین این امکانات را در اختیار بشر قرار داده است. بنابراین همچنان که کشورهای بسیاری از این فضا استفاده می‌کنند ما نیز باید امکان استفاده از این فضا را به هم‌وطنانمان بدهیم.

این عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، ادامه داد: کسانیکه تلگرام را فیلتر کردند خوب است که به مردم گزارش دهند که چقدر در این خصوص موفق بودند که حالا می‌خواهند اینستاگرام را فیلتر کنند. خرد و عقل حکم می‌کند ابتدا نتیجه فیلتر تلگرام را ابتدا بررسی کنیم و به مردم گزارش بدهیم که در طی این اقدام به چه موفقیت‌هایی رسیده‌ایم که در حال حاضر از مردم بخواهیم از این امکان استفاده نکنند. قطعاً در فیلتر تلگرام موفق نبودیم و آن افرادی که دست به این فیلترینگ زدند این موضوع را می‌دانند.

طرفداران فیلتر تلگرام در حال حاضر از این پیام رسان استفاده می کنند

کاظمی با بیان اینکه موافقان فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند، تاکید کرد: تمامی همکاران ما در مجلس که وابسته به یک جریان خاص فکری هستند و طرفدار فیلترینگ تلگرام بودند همه از تلگرام استفاده می‌کنند و ما در این پیام‌رسان با آن‌ها در تماس هستیم. بنابراین کسانیکه شعار فیلترینگ تلگرام را می‌دادند از آن استفاده می‌کنند. اگر بد است چرا خود آن‌ها از تلگرام استفاده می‌کنند؟

او با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی به‌منظور استفاده از پیام‌رسان‌ها، ادامه داد: با پدیده‌های علمی و فناوری نوین نمی‌توانیم مبارزه منفی کنیم بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و به نسل جوان باید یاد دهیم که از این امکانات حسن استفاده را کنند. مگر در برخورد با ماهواره و ویدئو موفق بودیم که حال به دنبال اقدامات این‌چنینی باشیم؟ ما باید مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم. چون با بگیروببند و فیلترینگ هیچ مشکلی حل نمی‌شود. اینستاگرام و توییتر خدمت می‌کنند و شخصیت‌ها و اشخاص از این فضا برای انتقال مفاهیم و نظریاتشان استفاده می‌کنند و بهره می‌برند. من معتقدم فیلتر جواب نمی‌دهد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی تاکید کرد: از همکار قضایی‌مان که گفته عده‌ای طرفدار فیلتر اینستاگرام هستند خواهش می کنم که ایشان و دادستان کل کشور جلسه کمیته تعیین مصادیق را تشکیل دهند و در آنجا بحث و رأی‌گیری شود.

مقام‌های قضایی باارسال‌کنندگان پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان برخورد کنند

کاظمی با اشاره به موج پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان در خصوص فیلتر اینستاگرام، گفت: طرفداران فیلترینگ اینستاگرام مقام قضایی هستند، بنابراین به آن‌ها توصیه می‌کنم که با این ارسال‌کنندگان پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان برخورد کنند. چرا من به‌عنوان یک نماینده به خاطر رأیی که باید بدهیم، تهدید می‌شوم؟ آیا این موضوع بی‌احترامی و بی‌حرمتی به رأی مردم نیست؟ بالاخره نمایندگان از فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند و بر اساس تشخیصشان عمل می‌کنند و تشخیصشان علیرغم ادعای برخی از همکاران براندازانه نیست.

او ادامه داد: ما بر اساس تشخیصمان عمل می‌کنیم و تهدیدهای سازماندهی‌شده ره به‌جایی نخواهند برد. اما توصیه می‌کنم بی‌حرمتی‌ها، توهین‌ها و پیامک‌های تهدیدآمیز را ردیابی کنند و جلوی آن را بگیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها