کد خبر: 248216
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۱۳:۱۷:۰۰
| |

احمد زیدآبادی سومین کنگره حزب کارگزاران؛

باید با قرارداد جدیدی راهی برای حل اختلافات منطقه ایجاد کرد

یک پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: اگر خاورمیانه می‌خواهد از مشکلات فعلی عبور کند باید الزامات دولت - ملت را بپذیرد. خاورمیانه به یک قرارداد «وستفالی» نیازمند است.

باید با قرارداد جدیدی راهی برای حل اختلافات منطقه ایجاد کرد
کد خبر: 248216
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۱۳:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد زیدآبادی صبح امروز در سومین کنگره حزب کارگزاران با اشاره به این که ما در دوران دولت - ملت به عنوان یک ساخت سیاسی به سر می‌بریم اظهار کرد:‌ ملت - دولت الزاماتی دارند اما کشورهای خاورمیانه این الزامات را درک نکرده‌اند و مشکلات امروز خاورمیانه به خاطر همین مساله است.

زیدآبادی ادامه داد: تعریف دولت - ملت در مقابل امپراتوری است. در امپراتوری حقوق افراد بر مبنای دوری یا نزدیکی به دین امپراتوری بود. اما با انقراض امپراتوری و شکل گیری ملت - دولت نظام حقوقی اتباع متفاوت شد و افراد به صرف این که تابع یک کشور هستند و صرف نظر از اعتقادات دینی خود از حقوق مساوی برخوردار شدند و همه ساکنان یک کشور موقعیت شهروندی پیدا کردند.

وی افزود: حق شهروندی هم به معنای حق مشارکت سیاسی در همه سطوح به وجود آمد. البته حقوق، مسئولیت هم به دنبال داشت و شهروندان مسئولیت پیدا کردند که به قوانین و منافع ملت - دولت خود احترام گذاشته و از آن تبعیت کنند. در ملت - دولت‌ها تنوع زبانی، قومیتی و مذهبی به رسمیت شناخته شد و همه اتباع دارای حقوق یکسانی شدند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: در خاورمیانه و همچنین ایران عدم آگاهی نسبت به مفهوم ملت - دولت موجب شده است که بحث‌های مختلفی شکل بگیرد. عده‌ای دیدگاه جهانگرایانه مطرح کردند که ایران در این دیدگاه مغفول می‌ماند و بعضی هم به فکر بازگشت به صورت بندی‌های قبل دولت - ملت بودند و منافع ایران برای آنها تعریف نمی‌شد. تمام توان کشورهای منطقه هم صرف درگیری‌ها و منازعات قومی و مذهبی شده بود و همین درگیری‌ها یکی از عوامل دست نیافتن کشورهای منطقه به توسعه است.

زیدآبادی با اشاره به این که خاورمیانه همچنان کانون درگیری است، اظهار کرد: چون مفهوم ملت - دولت به درستی شناخته نشده است، این مشکلات ادامه دارد. شاید مثل اروپای قرن 17 خاورمیانه به یک قرارداد وستفالی نیازمند است. باید قرارداد جدیدی ایجاد شود تا به وسیله‌ی آن راهی برای حل اختلافات پیدا شده و در منطقه همگرایی اقتصادی ایجاد شود.

این پژوهشگر مسائل سیاسی افزود: خاورمیانه از 70 سال پیش محل مناقشه بوده است. یک دلیل آن وجود اسراییل است که باید درباره‌ی آن فکری شود. چون برای زیاده خواهی خود مدام در منطقه توطئه چینی می‌کند. مشکل بعدی خاورمیانه، مشکل خود کشورهای این منطقه است. به طور مثال هنوز رابطه ایران با شیعیان خارج از ایران تعریف نشده است که آیا باید به این مساله به شکل ملت - دولت نگاه کرد یا امپراتوری. اگر بخواهیم خود را امپراتوری بدانیم، تمام شیعیان جهان و منطقه از ایران دارای حقوقی هستند. این مساله در میان اهل سنت نیز وجود دارد.

وی در پایان گفت: اگر خاورمیانه می‌خواهد از مشکلات عبور کند باید الزامات ملت - دولت را بپذیرد و از این طریق وارد اتحاد منطقه‌ای با کشورهای پیرامونی خود شود.

منبع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها