کد خبر: 248138
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۰۷:۴۷:۰۰
| |

رئیس سابق سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری:

دیگر نمی شود کارهایی که در 30 سال گذشته در بسیج انجام می گرفت را انجام دهیم

رئیس سابق سازمان علمی، پژوهشی و فناوری یادآور شد: در شرایط کنونی، لازم است بازنگری جدیدی در ماموریت بسیج انجام گیرد، دیگر نمی‌شود کارهایی که 30 سال گذشته در مجموعه بسیج انجام می‌گرفت امروز نیز انجام دهیم، بلکه امروز نیازمند انجام کارهای تخصصی و حرفه‌ای در بسیج دانشجویی هستیم.

دیگر نمی شود کارهایی که در 30 سال گذشته در بسیج انجام می گرفت را انجام دهیم
کد خبر: 248138
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۰۷:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین قدیانی چهارشنبه شب در همایش «شجره طیبه» بسیجیان استان زنجان که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان برگزار شد، اظهار کرد: بسیج دانشجویی تنها مجموعه‌ای از تشکل‌های مختلف در بسیج است که با بیان امام راحل شکل گرفت، در نتیجه از این تشکل، به عنوان یک سرمایه اصلی در مجموعه بسیج یاد می‌شود.

وی افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی، عده‌ای فکر می‌کردند که دیگر ماموریت بسیج به اتمام رسیده‌است، این در حالی است که امام راحل در دوم آبان‌ماه سال 67 طی پیامی خواستار استمرار فعالیت‌های بسیج شدند اما این‌بار ایشان فرمان تاسیس تشکل جدیدی را در داخل بسیج به عنوان بسیج دانشجویی و بسیج روحانیت ‌صادر کردند. امام راحل خواستار تشکیل بسیج دانشجویی و بسیج روحانیت در دل دو مرکز علمی کشور شدند که این نشان از اهمیت این موضوع دارد.

رئیس سابق سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در ادامه به پنج رسالت دانشحو از منظر امام خمینی (ره) اشاره کرد و ادامه داد: امام راحل پنج رسالت را برای بسیج دانشجو و روحانیت برشمردند که دفاع از انقلاب و اسلام، نخستین رسالت بسیج دانشجویی و حوزه علمیه است، زیرا ایشان می‌دانستند هجمه‌هایی از سوی دشمنان در آینده متوجه این دو مرکز خواهد بود، پس این رسالت را برای بسیج مشخص کردند.

قدیانی یادآور شد: دومین رسالت، پاسداری از اصل «نه شرقی، نه غربی» در دانشگاه‌ها است، وقتی همه علوم تجربی و انسانی ما در دانشگاه‌ها برگرفته از علوم غربی است، چه صحبتی می‌توان از تمدن اسلامی داشت. مشکل اساسی ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی، این است که در شعارهایی که در ابتدای انقلاب سر دادیم نتوانستیم به آن‌ها دست یابیم که دلیل آن هم این است که می‌خواهیم مدینه فاضله اسلامی را با مبانی اندیشه‌ای غربی اداره کنیم، در نتیجه هیچ یک از روابط تجاری، اقتصاد و دانشگاهی ما اسلامی نیست.

وی ادامه داد: وقتی امام راحل از بسیج دانشجویی عمل به رسالت دوم را می‌خواهند، یعنی ما نه تمدن غرب و نه تمدن شرق را قبول داریم، بلکه به دنبال احیای فرهنگ اسلامی هستیم که برای پیاده‌سازی این فرهنگ، نیاز به یک ابزاری به نام علم بومی داریم که بتواند مفهوم تمدن اسلامی را در جامعه پیاده‌سازی کند که متاسفانه هنوز به این مفهوم نرسیده‌ایم.

قدیانی به رسالت سوم بسیج دانشجویی نیز اشاره کرد و گفت: پیوند حوزه و دانشگاه، یکی از بحث‌های جدی است که به بهانه شهادت شهید مفتح، مراسمی در دانشگاه و حوزه برگزار می‌شود و به این فکر می‌کنیم که پیوند این دو (حوزه و دانشگاه) صورت گرفته است. پس از انقلاب اسلامی نیز برخی دروس فوق‌برنامه حذف شد و به جای آن خواستار انجام کارهای اسلامی در دانشگاه شدیم و عنوان دانشگاهی اسلامی بر روی آن قرار دادیم. در حوزه علمیه نیز دروسی مثل روش تحقیق و مبانی کامپیوتر را قرار دادیم و حوزه علمیه نیز مدرنیزه شد و این‌گونه پیوند حوزه و دانشگاه اتفاق افتاد اما آیا پیوند حوزه و دانشگاه این‌گونه بود که امام راحل می‌خواستند؟

وی خاطرنشان کرد: رسالت چهارم، تبیین چارچوب‌های اصیل اسلام ناب است که امام راحل همواره نگران موضوع اسلام ناب و اسلام آمریکایی بودند، ایشان درک کرده بودند که جمهوری اسلامی با توجه به فراز و نشیب‌هایی که داشت، هیچ دشمن بیرونی قادر به از بین بردن اسلام نیست و اگر قرار باشد انقلاب اسلامی ایران و اسلام را نابود کنند، حکومتی شبیه به جمهوری اسلامی می‌سازند و از طریق این حکومت بدلی، آن را از بین می‌برند.

رئیس سابق سازمان علمی، پژوهشی و فناوری یادآور شد: در شرایط کنونی، لازم است بازنگری جدیدی در ماموریت بسیج انجام گیرد، دیگر نمی‌شود کارهایی که 30 سال گذشته در مجموعه بسیج انجام می‌گرفت امروز نیز انجام دهیم، بلکه امروز نیازمند انجام کارهای تخصصی و حرفه‌ای در بسیج دانشجویی هستیم.

رئیس سابق سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تصریح کرد: انقلاب اسلامی دو شعار اساسی «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» دارد. شعار اول، شعار هویت‌ساز انقلاب و شعار دوم شعار تمدن‌ساز انقلاب اسلامی است، ما بر اساس بیانات مقام معظم رهبری از پنج مرحله تمدن‌سازی انقلاب اسلامی، در مرحله سوم که همان دولت‌سازی اسلامی است، قرار داریم.

وی گفت: برای اینکه یک ساختار سیاسی ادعای تمدن کند، نیازمند چهار مولفه امت، حکومت، سرزمین و فرهنگ است. برای اینکه فرهنگ اسلامی را در جامعه اسلامی پیاده‌سازی کنیم، نیاز به ابزاری به نام علم داریم. امروز عرصه جنگی تمام‌عیار است اما در این عرصه باید دید که جبهه علمی کشور در کجا قرار دارد. امروز این رسالت و ماموریت ما است، در نتیجه باید در دانشگاه‌ها گروه‌های علمی تشکیل و باید راهکارهای جدید برای مسائل گوناگون علمی در کشور ارائه شود.

قدیانی یادآور شد: امروز دیگر پذیرفته نیست که بسیج شبکه خود را نداشته باشد، بلکه بسیجیان باید در دانشگاه ماموریت‌محور کار کنند و این ماموریت بر اساس چالش‌های پیش ‌روی‌شان تعریف می‌شود. هر اندازه به عمق انقلاب افزوده می‌شود، دشمنی با انقلاب نیز پیچیده‌تر می‌شود. امیدواریم بسیج دانشجویی امروز نیز با شناخت صحیح دوران و سازماندهی دقیق، رسالت خود را برای انقلاب اسلامی انجام دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها