کد خبر: 247673
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم دولت اصلاحات در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

دولت آمادگی ورود به شرایط بحرانی را ندارد/ باید از کشور صدای واحد شنیده شود/ از اقتدار و توانایی دولت کاسته شده است/ ضعف اطلاع‌رسانی در دولت جدی است

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: این بی‌انصافی است که کسی تصور کند، مساله تحریم‌ها صرفا با تدبیر دولت سامان پیدا می‌کند. مساله تحریم‌ها پیچیده است و بخشی از ابعاد آن به قوه مجریه و بخش دیگری از آن به قوای دیگر مربوط می‌شود و طبعا مساله انسجام در تصمیم‌گیری قوا بسیار مهم است.

دولت آمادگی ورود به شرایط بحرانی را ندارد/ باید از کشور صدای واحد شنیده شود/ از اقتدار و توانایی دولت کاسته شده است/ ضعف اطلاع‌رسانی در دولت جدی است
کد خبر: 247673
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات با اشاره به انتقاداتی که اخیرا از محمدجواد ظریف و مجموعه دولت درباره رویکرد پاستور برابر تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا، به «اعتمادآنلاین» گفت: در اینکه به هرحال دولت در برخی از زمینه‌ها به دلایل عدیده‌ای نسبت به بحث تحریم - آن هم در شرایطی که از قبل مشخص بود این تحریم‌ها را معیشت مردم را نشانه گرفته‌اند- باید زودتر از شرایط کنونی تمهیداتی را می‌اندیشید و برنامه‌ریزی‌هایی را می‌کرد و نهایتا آنکه باید آمادگی بیشتری برای مساله تحریم‌ها می‌داشت. البته در واقعیت امر این است که چنین انتقادی به دولت وارد است. فراموش نکنیم وقتی که مساله‌ای مانند «ارز» پیش ‌آمد، تصمیماتی که گرفته و بعدا به تغییر در کابینه و بانک مرکزی منجر شد، حکایت از این داشت که دولت آمادگی لازم را برای ورود به شرایط سخت برای خودش فراهم نکرده است.

فقط دولت نمی‌تواند مساله تحریم‌ها را سامان بدهد

معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات، با بیان اینکه برخی تصمیمات دولت در شرایط سخت و بحرانی قابل نقد بوده و بسیاری از کارشناسان دلسوز و نه کسانی که صرفا منتقد دولت هستند به این مساله اشاره داشتند که دولت از آمادگی لازم برای ورود به شرایط سخت مانند تحریم‌ها برخوردار نیست، گفت: البته این هم بی‌انصافی است که کسی تصور کند، مساله تحریم‌ها صرفا با تدبیر دولت سامان پیدا می‌کند. مساله تحریم‌ها پیچیده است و بخشی از ابعاد آن به قوه مجریه و بخش دیگری از آن به قوای دیگر مربوط می‌شود و طبعا مساله انسجام در تصمیم‌گیری قوا بسیار مهم است. همچنین باید به مساله افکار عمومی توجه داشت که محدود به دولت نمی‌شود.

او ادامه داد: در اینکه دولت اقتدار و توانایی دارد تا با بخشی از مسائل و موضوعات برخورد کند، هیچ تردیدی وجود ندارد و طبیعتا نباید از این امر شانه خالی کند. البته تا حدودی از اقتدار و توانایی دولت کاسته شده است ولی با این حال دولت هنوز از قدرت خوبی برخوردار است و یک مدیر و برنامه خوب می‌تواند به کاهش بخشی از مشکلات کمک کند. هرچند که باید انصاف داد که همه موضوعات در اختیار دولت نیست و اگر بخواهیم مردم احساس اطمینان بیشتری داشته باشند و به فضای روانی کشور کمک کنیم باید همه قوا به میدان بیانند و یک صدای واحد از کشور شنیده شود.

دولت در اطلاع‌رسانی ضعف جدی دارد

ظریفیان در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه دولت چگونه می‌تواند بهبودی در وضعیت ارتباط با مردم و اطلاع‌رسانی ایجاد کند، گفت: این موضوع از دولت قبل آقای روحانی این مساله وجود داشت و حتی انتقادات بسیار جدی در دیدارهای گسترده‌ای که ماه رمضان گذشته برگزار شده بود به دولت منتقل شد. بسیاری از مهمانان در آن دیدارها به مساله ضعف اطلاع‌رسانی و ضعف رسانه‌ای اشاره داشتند. بنابراین این ضعف در دولت قبل وجود داشت و امروز نیز به نظر می‌رسد که این ضعف جدی‌تر شده و در شرایط سختی که کشور نیازمند تبیین درست و نه توجیه مسائل است و دولت هم باید حداقل در عرصه‌هایی که زحمت می‌کشد و تلاش می‌کند، دیدگاه‌های خودش را بیان کند ولی در این شرایط ما با ضعف ارتباطی روبه‌رو هستیم.

معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات همچنین با اشاره به دیدار اخیر مسئولان دولتی با کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، گفت: دولت اخیرا با این دیدارها توانست تا حدودی روابط و اطلاع‌رسانی را رفع کند ولی در همان جلسات نیز مطرح شد که امیدواریم این دیدارها نمادین و صرفا به خاطر آنکه عده‌ای به دولت اعتراض کردند نباشد و ارتباط دولت با عرصه عمومی و نخبگان و کنش‌گران یک شکل سازمانی پیدا کند. متاسفانه این ضعف جدی دولت است و چشم‌اندازی برای آن دیده نمی‌شود.

دولت عزم جدی خود را نشان دهد

او در پاسخ به این پرسش که دولت چه راهکاری را برای مقابله با تحریم‌ها می‌تواند در پیش بگیرد، گفت: اگر بخواهیم انصاف به خرج دهیم، اگرچه دولت در این عرصه دیر حاضر شد ولی به هر جهت آماده است و کارهایی را انجام می‌دهد. از جمله فضای روانی که در خارج و داخل کشور ایجاد شده بود که به عنوان مثال از 13 آبان به بعد کشور با شرایط سختی مواجه خواهد شد ولی با تمهیدات دولت موفق شدیم که این احساس نگرانی را تا حدودی مرتفع کنیم.

ظریفیان در پایان افزود: دولت باید نشان دهد که عزم جدی برای حل مساله دارد و همچنین از فضای عمومی و رسانه‌ها و نخبگان بخواهد که در این عرصه با دولت همفکری و هم‌نظری کنند و در عمل نیز اتاق رصد در هر عرصه‌ای داشته باشد تا اگر دیده شد که دولت در بخشی دچار ضعف است، حتما باید این ضعف را ارزیابی، رصد کند. دولت در عین حال باید این تقاضا را داشته باشد که سایر قوا به صورت جدی در کنار دولت باشند تا مردم احساس اطمینان کنند و با توجه به ظرفیت‌های کشور امکان عبور از مشکلات را داشته باشیم. البته این نیازمند آن است که سیاست‌هایی اندیشیده شود که از کشور یک صدای واحد شنیده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها