کد خبر: 246240
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۷:۰۶:۰۰
| |

ریحانه طباطبایی، عضو حزب اتحاد ملت

نمی‌توان هر مخالف و منتقدی را برانداز خواند/ مجلسی که یک روز فریاد مرگ بر موسوی و فتنه‌گر سر می‌داد امروز در تلاش برای رفع حصر است

ریحانه طباطبایی، عضو حزب اتحاد ملت گفت: جریان جدید برانداز در فضای مجازی خیلی صدای بلندتری نسبت به فضای حقیقی جامعه دارد. رفتار خشن آنها حتی در فضای مجازی هم محسوس است. درواقع می‌توان آنها را سرنگونی‌طلب‌های خشونت‌طلب خواند.

نمی‌توان هر مخالف و منتقدی را برانداز خواند/ مجلسی که یک روز فریاد مرگ بر موسوی و فتنه‌گر سر می‌داد امروز در تلاش برای رفع حصر است
کد خبر: 246240
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۷:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب فعال در فضای مجازی و عضو حزب اتحاد ملت با اشاره به وضعیت سیاسی کشور بیان کرد: بخشی از اپوزیسیون، افرادی هستند که به خاطر رفتار غلط اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان، نظام و دولت آقای روحانی، دل از اصلاح نظام و دولت بریده‌اند. این افراد نه رفتارشان خشن و نه سرنگون‌طلبانه است. این‌ها عقبه قدیمی‌تری دارند، که شاید از خرداد 76 یا قبل‌تر شروع می‌شده است.

مهمترین قسمت‌های این گفت‌وگو را در زیر بخوانید:

*متأسفانه در جمهوری اسلامی تعریف اپوزیسیون خیلی گسترده شده است. یعنی هر منتقد، مخالف و معترضی در این قالب تعریف می‌شود. بنابراین یکی از سؤالات پیش‌ روی نیروهای سیاسی این است که اساساً اپوزیسیون کیست؟ مرز حقوقی، سیاسی و امنیتی بین منتقد و برانداز کجاست؟ بنابراین وقایع دی‌ماه ضرورت تعریف و شناخت دقیق از تفاوت نیروهای منتقد و برانداز را بیش از پیش نشان داد.

*جریان جدید برانداز در فضای مجازی خیلی صدای بلندتری نسبت به فضای حقیقی جامعه دارد. رفتار خشن آنها حتی در فضای مجازی هم محسوس است. درواقع می‌توان آنها را سرنگونی‌طلب‌های خشونت‌طلب خواند. هرچند فکر نمی‌کنم در بین مردم چندان پایگاه اجتماعی داشته باشند و خیلی نباید فریب شعارهای آنها را خورد.

*بخشی از اپوزیسیون، افرادی هستند که به خاطر رفتار غلط اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان، نظام و دولت آقای روحانی، دل از اصلاح نظام و دولت بریده‌اند. این افراد نه رفتارشان خشن و نه سرنگون‌طلبانه است. این‌ها عقبه قدیمی‌تری دارند، که شاید از خرداد 76 یا قبل‌تر شروع می‌شده است. اما مطالبات‌شان زمین مانده است. پس این‌ها را باید از هم تفکیک کرد و اگر نتوانیم این گروه‌ها را از هم تفکیک کنیم، نمی‌توانیم نگاهی روشن از جریان‌های اپوزیسیون داشته باشیم و لذا نمی‌توانیم به این جواب برسیم که اصلاح‌طلبان یا اصول‌گرایان چقدر در این زمینه مقصر هستند یا نظام و دولت و نیروهای امنیتی و قضایی در شکل‌گیری این وضعیت چه تأثیری دارند.

*گروه‌های اپوزیسیون قدیمی مستقل عمل می‌کنند. الان اگر در توییتر نگاه کنید، توییت فرخ نگهدار اصلاح‌طلبانه‌تر از بسیاری از اصلاح‌طلبان داخلی است. چون یک اشتراک به اسم ایران، حفظ تمامیت ارضی ایران و عدم وابستگی به بیگانه وجود دارد. یعنی ما نمی‌خواهیم با حمایت‌های ترامپ و یا هر نیروی بیگانه‌ای تغییری در کشور ایجاد شود.

*جریان نوبرانداز واقعاً وابسته به بیگانه شدند و این‌ها از ترامپ، بن سلمان و عربستان پول می‌گیرند و از گفتن این هم ابایی هم ندارند و آن را پنهان نمی‌کنند. به ترامپ نامه می‌نویسند و از او درخواست تحریم بیشتر و جنگ می‌کنند و جنگ را مقدمه صلح می‌خوانند. پس این دو گروه را ما باید بر این مبنا تفکیک کنیم.

*باید بدانیم که روحانی وارث یک زمین سوخته بود و باید شرایط را توضیح داد. اما مسلماً جریان اصلاح‌طلب اشتباهاتی در شورای عالی، در چینش شورای شهر، در چینش مجلس و... داشت. هر چند اگر بخواهم منصفانه بگویم، باتوجه به تجربیات قبلی و آنچه ما پشت سر گذاشتیم من کارنامه فراکسیون امید و شورای شهر را منفی نمی‌بینم.

*ما باید حرف آقای حجاریان راجدی بگیریم و هسته ی سخت اصلاحات را شکل دهیم . رودربایستی و تعارفات با یک سری از افراد را کنار بگذاریم. جریان اصلا طلبی به جراحی احتیاج داره و این جراحی حتما با درد همراه خواهد بود، یک سر ی ازافراد از این جبهه خواهند رفت و حتی ممکن است به این قیمت تمام شود که ما در چند انتخابات حضور پیدا نکنیم اما باید یک جا این مساله حل شود.

*مجلسی که یک روز فریاد مرگ بر موسوی و مرگ بر فتنه گر سر می داد امروز در تلاش برای رفع حصر است. پس این تغییر ترکیب مجلس دستاورد کمی نیست اما همه‌ی آن چیزی هم نیست که می خواستیم و قرارهم نیست یک شب به همه‌ی آن برسیم. انجام اصلاحات زمان میبرد و اگر این را بپذیریم می توانیم همگام تر و همراه تر شویم.

* جریان برانداز همصدا با تندروهای داخلی از خاتمی تا موسوی را مورد حمله قرار می دهند و در واقع می خواهند تمام سرمایه های جریان اصلاح طلب را از بین ببرند. جریان تندروی اصول گرا به اشتباه گمان میکند که اگر جریان اصلاح طلبی از بین برود می تواند در یک انتخابات با مشارکت پایین برنده شود در حالیکه آن پایگاه اجتماعی به سبد رای آنها وارد نمی شد و نهایتا یا منفعل می شوند و یا به سمت براندازی حرکت میکنند.

*آن کسی که در «بی‌بی‌سی» برنامه‌ریز است، وقتی صدای فلان اپوزیسیون در ایران بلند شده، فضا را به آن می‌دهد تا بتواند خط خبری خودش را جلو ببرد. این سیاست رسانه‌ای آنهاست. واقعیت این است که ما فضای رسانه‌ای خود را به «بی‌بی‌سی» و «من و تو» باختیم. چرا باید بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب، افراد متأثر از «من و تو» بگویند شاه خوب بود؟ من خودمان را مقصر می‌بینم. من باید کار خودم را درست انجام دهم.

منبع: ایرناپلاس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها