کد خبر: 242686
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۲ ۱۶:۰۱:۰۰
| |

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور:

آمریکا در همه اتفاقات از ملت ایران سیلی خورده‌ است/ حفظ وحدت فقط بر عهده دولت نیست/ دولت پولداری هستیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آمریکا کارنامه سیاهی نسبت به مردم ایران دارد. در همه اتفاقاتی که افتاده آمریکا از ملت ایران سیلی خورده‌ اما کارهای خود را ادامه می‌دهد. اینکه گفته شود هدف مردم نیستند و دولت است حرف دروغی است.

آمریکا در همه اتفاقات از ملت ایران سیلی خورده‌ است/ حفظ وحدت فقط بر عهده دولت نیست/ دولت پولداری هستیم
کد خبر: 242686
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۲ ۱۶:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| اسحاق جهانگیری روز شنبه در مراسم معارفه فرهاد دژپسند به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزود: امروز امریکا برای اعمال سیاست های خود تنهاست و ما هم به جهت سیاسی موقعیت برتری داریم و هم از نظر اخلاقی به دنیا نشان دادیم که کشوری قابل اعتماد هستیم و آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد است که نمی شود با آن توافق کرد.


وی با اشاره به اینکه در آستانه 13 آبان هستیم، ادامه داد: این روز هم از جهت تاریخی برای ملت ما روز مهمی است چرا که اتفاقات سرنوشت سازی در این روز افتاده و در سال 43 زمانی که امام را تبعید کردند برای خیلی ها باور کردنی نبود که نهضت اسلامی بتواند به مسیر خود ادامه دهد و به پیروزی برسد.


معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: امریکایی ها در تبعید امام نقش تعیین کننده داشتند چرا که امام در ارتباط با لایحه مصونیت امریکایی ها که در مجلس آن زمان مطرح شد، موضع گیری کرده بود.


جهانگیری گفت: در سال 57 که مبارزات انقلابی در اوج خود بود، رژیمی که تحت کنترل امریکا قرار داشت دست به کشتار دانش آموزان زد و فکر می کرد با این حرکت خشونت آمیز علیه دانش آموزان ترس جدی ایجاد کرده و مانع حرکت انقلاب می شود.


معاون اول رییس جمهوری افزود: این اقدامات نه تنها مانع حرکت انقلاب نشد، بلکه پیروزی انقلاب شتاب جدی گرفت و در سال 58 با تسخیر لانه جاسوسی حوادث دیگری رقم خورد، به همین جهت آمریکا و ترامپ تصمیم گرفتند تحریم ها را در این روز برگردانند.


وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها در مبارزه با ملت ایران کارنامه سیاهی دارند، خصوصا در ارتباط با حرکت مردمی در نظام اسلامی هر جا که دست بگذارید می بینید که آمریکا دشمنی خاصی به ملت ایران داشته است، کودتای 28 مرداد، پیروزی انقلاب و یا شلیک موشک به سوی هواپیمای مسافربری و تحریک صدام برای جنگ، از این قبیل موضوعات است.


معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: در همه این اتفاقات امریکا از ملت ایران سیلی خورده و عکس العمل ملت ایران جدی بوده است، ولی همچنان به دشمنی خود با ملت ایران اصرار دارد.


جهانگیری عنوان کرد: اینکه گفته می شود هدف نظام و یا ایران است، دروغ است، آخرین اقدام ما با امریکا در موضوع هسته ای بود که امریکایی با تصمیمی که گرفتند تلاش دارند از نظر روانی و رسانه ای فضا را در دست خود بگیرند.


معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در مذاکرات هسته ای از دوره اصلاحات که بیش از 20 سال مذاکرات طول کشید و چه در دوره جدید که 18ماه طول کشیده و به نتیجه رسید، امریکایی ها اصرار داشتند که به دنیا القا کنند ایرانی ها قابل اعتماد نیستند و اقداماتی برخلاف توافقات انجام خواهند داد، ولی براساس گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی که مکرر اعلام شده ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است.


جهانگیری افزود: با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در امریکا هم در دوران تبلیغات انتخابات و هم بعد از آن مکرر اعلام کرده بود که در این توافق کلاه بر سر آمریکایی ها رفته و با نهایت پررویی اعلام کرد که از توافق برجام کنار خواهد کشید.


معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه ترامپ از خروج از برجام دو هدف اصلی را دنبال می کرد، گفت: ابتدا جنگ روانی و رسانه ای علیه ملت ایران بود و در مقطعی توانست فضای روانی را تحت تاثیر خود قرار دهند و شاید هم در حدی موفق شد مردم را نگران کنند، ولی مردم با سابقه و شناختی که از طرف امریکایی داشتند در مدت کوتاهی متوجه شدند که در این فضای روانی چگونه امریکا، صهیونیست ها و سعودی ها نقش دارند.


جهانگیری افزود: مطمئن هستیم غربی ها خواهند گفت که در قتل خبرنگار سعودی تلاش داشتند آن را مرتبط با ایران نشان دهند و پول هایی به رسانه ها داده بودند تا علیه ایران تبلیغات کنند و میلیون ها دلار پول اختصاص دادند تا بتوانند با بسیج رسانه ها فضا را علیه ملت ایران سازماندهی کنند.


جهانگیری یادآور شد: ما به جهت سیاسی در موقعیت برتر بوده و از نظر اخلاقی نیز نشان دادیم که کشوری قابل اعتماد هستیم و آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد است که نمی شود با آن توافق کرد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: در جنگ اقتصادی هدف اصلی امریکا فشار بر ملت ایران است و در چند گذشته وزیر خارجه و رئیس شورای امنیت این کشور به دروغ اصرار دارند که بگویند به دنبال فشار به ملت ایران نیستند، در صورتی که در چند ماه گذشته به رغم اینکه پول و امکانات داشتیم برای واردات کالاهای اساسی از جمله دارو برایمان اخلال ایجاد کردند تا نگذارند حتی حیاتی ترین کالاها را به کشورمان وارد کنیم و به بهانه ای که مواد اولیه مشکوک است، کالا وارد کنیم ولی به فضل الهی ما با برنامه ریزی کارهای خود را انجام دادیم.


جهانگیری ادامه داد: واقعیت این است که سرنوشت دولت و نظام به هم گره خورده است و اینکه کسی فکر کند با تضعیف دولت نظام تضعیف نمی شود و یا ایران تضعیف نمی شود، اشتباه است. هر کس به ایران فکر می کند در این مقطع باید به ایران و نظام کمک کند تا از این چالش عبور کنیم.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه باید در مقابل جنگ اقتصادی ساز و کار مناسب ایجاد کنیم، بیان کرد: اولین تدبیر توسط رهبر معظم انقلاب صورت گرفت که تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بود و هر تصمیمی در این شورا اتخاذ شود در همه امور کشور بدون توجه به مقررات قابل اجراست.


جهانگیری گفت: ستاد مقابله با تحریم با اختیارات ویژه ای که در شورای عالی امنیت ملی دارد جلسات متعددی را داشته تا در رابطه با راهکارهای مقابله با تحریم تصمیم گیری کند، ما باید نفت را بفروشیم اگر چه امریکایی ها با آن مقابله کنند و باید حمل و نقل خود را انجام دهیم و به رغم اختلالاتی که از سوی امریکا ایجاد می شود پول خود را جابجا کنیم و در این موضوعات باید تدابیر لازم اتخاذ شود.


معاون اول رییس جمهوری عنوان داشت: نمونه برجسته ای که بعد از اردیبهشت امسال امریکا به صورت شفاف اعلام کرد این بود که می خواهیم فروش نفت ایران به صفر برسد و این راهبرد قطعی امریکا بود، البته برخی کشورها ظرف چند ماه گذشته میزان خرید نفت خود را از ما کاهش دادند ولی امریکا فکر نمی کرد ایران موقعیتی دارد که نمی توان این کشور را از صحنه بین المللی حذف کرد و یا فروش نفت ایران را به صفر رساند و یا جایگزین دیگری برای آن پیدا کرد.


جهانگیری اضافه کرد: ما به میزانی که نیاز داشتیم در ماه های گذشته نفت فروختیم و در حال حاضر نیز به 8 کشور مجوز خرید نفت داده شده که این به معنی شکست امریکا است و موفقیتی برای ما که توانستیم نفت خود را بفروشیم، بنابراین اگر مدیران با انگیزه و جدی باشند از مابقی مسائل در مدتی کوتاه عبور خواهیم کرد.


معاون اول رییس جمهوری افزود: در مقطع فعلی مقوله اصلی در مساله اقتصادی زندگی و معیشت مردم است و وزارت امور اقتصاد و دارایی مهمترین وزارتخانه در اقتصاد کشور است که به تنهایی 4 الی 5 وزارتخانه است.


جهانگیری تصریح کرد: مهمترین مسئولیت دولت در ارتباط با مسائل اقتصادی موضوع مردم است و مسئولین همه باید احساس کنند که در مقطع فعلی مسئولیت دارند.


معاون اول رییس جمهوری افزود: شاخص موفقیت مردم در مسائل اقتصادی کشور یک چالش بین المللی است و اگر در اداره کشور موفق شویم به معنای موفقیت ملت در این چالش بین المللی است و لازمه آن، این است که مسئولان تمام وقت به صحنه بیایند. امروز وقت گله گذاری نیست و وقت آن است که انرژی خود را در خدمت ملت ایران بگذاریم و این امر شدنی است و می توانیم با موفقیت از این مرحله عبور کنیم.


جهانگیری بیان کرد: ایران ظرفیت زیادی دارد و بهترین صاحبنظران اقتصادی را داراست که می خواهند به دولت کمک کنند و باید از نظرات آنها استفاده کنیم تا از این پیچ خطرناک عبور کنیم و دولت و رئیس جمهوری مصمم هستند تا با برنامه های مطلوب از این دوره در مدت کوتاه عبور کنیم.


معاون اول رییس جمهوری اصلی ترین مساله کشور در مقطع فعلی را وحدت و انسجام داخلی کشور دانست و اظهار داشت: این تنها در اختیار دولت نیست و قوای سه گانه و جریانات سیاسی همه باید متحد شوند واین اتحاد پیش نیاز موفقیت و برون رفت از این مقطع تاریخی است.


جهانگیری با اشاره به اینکه در بخش اقتصادی چند موضوع باید در دستور کار قرار گیرد، یادآور شد: ابتدا ارتقا بهبود فضای کسب و کار است، چرا که در دوره ای بخش خصوصی به دلیل فشار بیرونی در فشار قرار دارد باید بتوانیم با برخی اصلاحات در قوانین فضا را بهتر کرده و برای جبران فشارها اقدام کنیم.


معاون اول رییس جمهوری افزود: موضوع بعدی توانمندسازی و استفاده از توان بخش خصوصی است در مساله اجرای اصل 44 و خصوصی سازی است.


جهانگیری خاطرنشان کرد: بخش خصوصی واقعی نباید دچار چنین فضایی شود و دولتی ها باید به بخش خصوصی اطمینان دهند که در مقاطع حساس از آنها دفاع خواهند کرد.


معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: در دیدار رهبر معظم انقلاب، ایشان همواره نسبت به خصوصی سازی هم در دولت قبل و هم دولت ما اشاره داشته اند که به خوبی رعایت نشده است، البته آقای پوری حسینی در امور اجرای خصوصی سازی جدی هستند.


جهانگیری افزود: دولت در دوره ای که واگذاری هایی را انجام داد، عده ای گفتند که اشتباهاتی در واگذاری صورت گرفته و گاهی اینطور بیان می کنند که در فرآیند کار یا انجام مزایده اشتباه شده است، درحالی که انتظار داشتند نفرات خودشان در مزایده برنده شوند، بنابراین واگذاری دشوار است و اینطور نیست که مدیران نخواهند واگذاری صورت گیرد، بلکه فضایی که ایجاد می شود دشوار است.


وی با بیان اینکه گفت وگو با بخش خصوصی ضرورت دارد، افزود: باید موضوعات مرتبط با بخش خصوصی ساماندهی و مسایل شناسایی و مرتفع شود.


معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ممکن است گفته شود که در شرایط فعلی جذب سرمایه گذاری از خارج کشور امکان پذیر نیست، ولی با توجه به شرایط ارزی که در کشور ایجاد شده برخی از شرکت ها علاقمند هستند تا برای سرمایه گذاری به ایران بیایند و قانونی به تصویب رسید که اگر سرمایه گذاری 250 هزار دلار سرمایه وارد کشور کند، به او 5 سال اقامت داده خواهد شد.


جهانگیری گفت: نیروهای مسلح و صندوق های بازنشستگی و برخی از سازمان ها شرکت هایی را دارند که بازار سرمایه می طلبد این شرکت ها واگذار شوند، دولتی هستیم که در این شرایط بدهی خارجی ما اندک است و جزو دولت های کم نظیر هستیم.


وی با بیان اینکه دولت پولداری هستیم، تصریح کرد: دارایی دولت زیاد است و دولت پولداری به معنای واقعی هستیم و اموال و شرکت زیادی داریم که وزارت اقتصادی و دارایی ماموریت دارد که دارائی های دولت را مولد سازی کند تا برای ملت بازدهی و سودآوری داشته باشد.


معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه باید از فرار مالیاتی جلوگیری کرد، افزود: به دلیل محدودیتی که در منابع نفتی ایجاد می شود انتظار داریم که بدون افزایش ضریب مالیاتی که حتی در صورت نیاز باید کاهش هم داشته باشد، از فرار مالیاتی جلوگیری شود.


جهانگیری اضافه کرد: موضوع مهم دیگر اصلاح نظام بانکی است که بانک مرکزی محوریت آن را برعهده دارد و مجوزهایی را هم دریافت کرده است وباید با کمک وزارت امور اقتصادی ودارایی این مسئله انجام شود.


وی گفت: امیدوارم با اولویت بندی وتدوین برنامه ها بتوانیم از این دوره که موضوع اصلی کشور اقتصاد است، به نحو مطلوب عبور کنیم و نشان دهیم که در این دوره با تلاش مسئولان موضوعات اقتصادی کشور حل شدنی است تا زندگی مردم هر چه بهتر باشد.


معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سنت خوبی است و از فرهنگ غنی ایرانی واسلامی ما برخاسته است که ازمدیران در پایان دوره مسئولیتشان قدردانی می شود.


جهانگیری با اشاره به اینکه آقای کرباسیان بعد از آقای طیب نیا بر این مسند نشستند و آن روز عجیبی بود؛ گفت: آقای طیب نیا شخصیت ارزشمند و مفید و کارآمد وصاحب نظر هستند که تودیع ایشان کار دشواری بود و بیش از یکسال از آن روز گذشت و آقای کرباسیان شخصیت اجرایی و اقتصادی خوش سابقه ای است که در هرجا مسئولیت پذیرفته از خود کارنامه درخشانی به جای گذاشته است.


معاون اول رییس جمهوری گفت: آقای اکرمی در روزهایی که وضع منابع کشور سخت و نیازمند تدابیر ویژه ای بود، در موقعیت سرپرستی و خزانه داری زحمات قابل تقدیری را کشیدند و در مسئولیت خزانه داری هستند وخواهند بود.


جهانگیری افزود: مدیران ارزشمند ترین سرمایه های کشور هستند که باید قدردان آنها باشیم ولی گاهی به برخی جفا می شود وممکن است از فردی در جایی تقدیر شایسته نشود وبا فردی بی سلیقگی و کج فهمی شود ولی جفا به مدیران خدوم کشور جفا به کشور است.


وی ادامه داد: مدیران انتظار دارند که حامی آنها باشیم، ولی گاهی اوقات کم لطفی می بینند ولی باید قدردان مدیران خدوم باشیم.به آقای دژپسند هم در مسئولیت جدید خوش آمد می گویم.


معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: آقای دژپسند از مدیران شناخته شده است که کارنامه روشنی دارد و تجربه موفقی در دولت یازدهم و در بخش بودجه و برنامه نویسی داشته وبه خوبی از عهده آن بر آمده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها