کد خبر: 241184
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۲۱:۰۳:۰۰
| |

با رأی اعتماد نمایندگان؛

چهار وزیر پیشنهادی دولت از بهارستان راهی پاستور شدند

نمایندگان مجلس بعد از حدود 8 ساعت بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی دولت در دو شیفت ظهر و شب درنهایت به هر چهار وزیر رای اعتماد دادند.

چهار وزیر پیشنهادی دولت از بهارستان راهی پاستور شدند
کد خبر: 241184
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۲۱:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایندگان مجلس در جریان بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی حسن روحانی، رییس‌جمهوری بعد از حدود هشت ساعت زمانی که به دفاعیات وزرا و موافقان و مخالفان آنها پرداختند، نهایتا به هر چهار گزینه پیشنهادی دولت رای مثبت دادند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، بر این اساس نتیجه جلسه رأی اعتماد مجلس به 4 وزیر پیشنهادی به شرح زیر است:

*فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد از 265 رای اخذشده با 200 رای موافق، 50 رای مخالف و 15 رای ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان شد

*محمد اسلامی وزیر راه از 264 رای اخذشده با 151 رای موافق، 98 رای مخالف و 8 رای ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان شد

*رضا رحمانی وزیر صنعت از 265 رای اخذشده با 203 رای موافق، 49 رای مخالف و 13 رای ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان شد

*محمد شریعتمداری وزیر کار از 264 رای اخذشده با 196 رای موافق، 63 رای مخالف و 5 رای ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی دولت را در دستورکار خود قرار داده‌اند. صحن علنی مجلس از ساعت 13 بعدازظهر آغاز به کار کده و قرار است در دو نوبت عصر و شب نمایندگان درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت تصمیم‌گیری کنند.

اسحاق جهانگیری، امیر حاتمی وزیر دفاع، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد، حسین هاشمی قائم مقام وزیر کشور چهره‌هایی از دولت هستند که در حال حاضر به همراه وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس حضور دارند.

همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهوری با استقبال علی مطهری، نایب رئیس مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش وارد صحن علنی مجلس شد.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دیگر چهره‌هایی هستند که از دولت چهار وزیر پیشنهادی را برای گرفتن رأی اعتماد در جلسه امروز مجلس همراهی می‌کنند.

اسامی مخالفان و موافقان وزیران پیشنهادی دولت

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درباره موافقان و مخالفان وزرای معرفی شده به مجلس توضیح داد: رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار و محمد علیجانی نماینده تهران به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، علی ساری نماینده اهواز و یحیی کمالی پور نماینده جیرفت به عنوان مخالفان دژپسند سخنرانی می کنند.


همچنین، محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ و حسن سلیمانی نماینده کنگاور در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخنرانی کنند و سهراب گیلانی نماینده شوشتر و محمد فیضی نماینده اردبیل در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخنرانی می کنند.


یوسف‌نژاد ادامه داد: حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان و علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری درموافقت با وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت و محمود صادقی نماینده تهران و احمد بیگدلی نماینده خدابنده در مخالفت با رحمانی سخنرانی می کنند.

روح الله بابایی صالح نماینده بویین زهرا و محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی و ولی ملکی نماینده مشکین شهر و شهاب نادری نماینده پاوه در مخالفت با این وزیر سخنرانی کنند.

تصمیم فراکسیون‌های سیاسی مجلس درباره وزرای پیشنهادی

مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین درباره نظر فراکسیون متبوعش گفته است: در جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین آقای شریعتمداری با 58 درصد، رحمانی با 87 درصد، اسلامی با 63 درصد و دژ پسند با 76 درصد نظر مثبت فراکسیون را به خود جلب کردند. به گفته‌ی وی اعضای فراکسیون مستقلین به هر چهار وزیر پیشنهادی رای موافق خواهند داد.

همچنین در جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی نیز برای جمع‌بندی درباره‌ چهار وزیر پیشنهادی وزارت‌خانه‌های صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد و تعاون و کار و رفاه اجتماعی؛ فراکسیون به این نتیجه رسید که اعضا برای رای به رحمانی آتش به اختیار عمل کند. درباره‌ی سه وزیر دیگر فراکسیون به جمع بندی رسید ولی قرار شد اعلام عمومی نکند.

هم‌چنین اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نظر موافق خود را نسبت به سه وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت و کار اعلام کردند. براساس رای گیری صورت گرفته اعضای فراکسیون امید به گزینه پیشنهادی وزارت راه رای مثبت ندادند.

دژپسند - صحن علنی

موافقان و مخالفان دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی

وزیر اقتصاد

علی ساری، مخالف: خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست

علی ساری فر در جلسه علنی نوبت بعداز ظهر امروز (شنبه) در مخالفت با رای اعتماد مجلس به فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، خطاب به دژپسند به دلیل قبول مسؤولیت در فضای مبهم سیاسی و اقتصادی و فضای آشفته فعلی حاکم بر کشور تشکر کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از صفحه 10 تا پایان صفحه 50 برنامه پیشنهادی دژپسند تکرار مکررات است و هیچ راهکار عملی که بتوان با آن به جامعه پیام مثبتی مبنی بر افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه‌ها را داد، نیافتم. تمامی مطالب مطرح شده در این برنامه با توجه به مقالات و تالیفات ایشان، بیشتر نگارشی تئوری است و به اجرا درآمدن تئوری‌ها در شرایط اقتصادی کشور بسیار محال می‌باشد. سیاستگذاری پولی، بانکی، بیمه، مالی، بازار سرمایه، واگذاری دارایی‌های دولت، تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود شرایط تولید حقایق امروز اقتصاد کشور است. شرط اصلی موفق شدن وزیر پیشنهادی اقتصاد با چگونگی تدبیر سیاست داخلی و خارجی کشور عجین شده است.

وی تصریح کرد: بیش از 80 درصد بودجه کشور وابسته به نفت و تمامی سیاستهای مالی، پولی و بانکی وابسته به این منبع درآمدی است بنابراین تمام هم و غم شما باید بر دیپلماسی اقتصادی متمرکز شود و برنامه شما باید خاص این دوران باشد. حضور فعال وزیر خزانه‌داری آمریکا در عملیاتی کردن تحریم‌ها با سفرهای متعدد به کشورهای مشتری نفت ایران انجام می‌شود اما متاسفانه نقش وزیر اسبق و وزیر پیشنهادی در این راه طبق برنامه اعلامی بسیار کم رنگ است. برنامه دژپسند در حوزه دیلماسی اقتصادی بسیار کم رنگ است و هیچ برنامه روشنی برای تقویت اقتصاد ملی و هدایت نقدینگی به سمت تولید ارائه نشده است و برنامه‌های اجرایی برای آن ارائه نشده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس مدعی شد: به نظر می‌رسد برنامه اعلامی جنابعالی همان مقالاتی است که به صورت کتاب توسط جنابعالی چاپ شده است.

ساری ادعا کرد: خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست. همه می‌دانیم و تحلیل‌های اقتصادی هم حکایت از در آستانه ورشکستگی بودن بانک‌هاست و برنامه و راه‌حلی برای برون رفت از این چالش بزرگ در برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی اقتصاد دیده نمی‌شود. شرکت های دولتی بزرگ بدهکاران بانکی هستند اما هیچ برنامه‌ای برای بازپرداخت بدهی این شرکتها به نظام بانکی وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مدعی شد: 110 هزار میلیارد تومان در اختیار هشت بزرگ بدهکار بانکی است، این پول چگونه از آنان دریافت خواهد شد؟

وی افزود: در مدتی که معاون اقتصادی و هماهنگی بودجه کشور بودید و در تدوین و تصویب سه بودجه کشور نقش مهمی داشتید، پاسخ دهید که هزینه جاری کشور چطور سه برابر شد؟ چقدر موفق شدید بودجه عملیاتی را اجرایی کنید؟

نماینده مردم اهواز در مجلس با مخاطب قرار دادن دژپسند، گفت: امیدوارم قبل از پرداختن به واحدهای اقتصاد کلان به شرکتهای زیرمجموعه وزارتخانه بپردازید.

رمضانعلی سبحانی‌فر، موافق: با رای قاطع به دژپسند در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستیم


رمضانعلی سبحانی فر در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس در موافقت با وی گفت: ما در مقابل یک تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی در کشور بهم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود. از طرفی در مقابل آمریکا و ایادی این کشور قرار گرفته‌ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

وی اضافه کرد: دشمن هر روز برنامه‌های اقتصادی ما را دنبال می‌کند تا از این ناحیه صدمه‌ای به کشور ما بزند. حالا ما باید در مورد چهار وزیر پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم. آمریکا برای 13 آبان برنامه ریزی کرده که حداکثر استفاده را از این روز ببرد. آیا وقت آن نیست در مقابل این تصمیم نابخردانه آمریکا و ایادی آن رای قاطع و پاسخی دشمن شکن بدهیم و وزیر اقتصاد را انتخاب کنیم؟

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به سوابق علمی و اجرایی دژپسند خاطرنشان کرد: تحصیلات ایشان از لیسانس تا دکتری در زمینه اقتصاد است. ایشان عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی و از مدیران موفق بوده که به پاکدستی و سلامت و حسن سابقه مشهور است. به گونه‌ای که حتی یک نفر درمورد صلاحیت ایشان چیزی نگفته است.

سبحانی فر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد با شجاعت در مقابل رانت خواری و ویژه خواری ایستاده، تصریح کرد: آقای دژپسند از خانواده کشاورز است و دغدغه مردم را خوب می‌فهمد او بنیانگذار زیرساخت‌های اقتصادی شفاف از 15 سال گذشته و بنیانگذار اقتصاد مبتنی بر تجارت الکترونیک است و هماهنگی کامل با تیم اقتصادی دولت دارد.

سبحانی فر در پایان یادآور شد: آقای دژپسند در وزات اقتصاد و سازمان مدیریت سوابق خوبی داشته و تفکر استقرار اقتصاد بخش خصوصی در برنامه‌هایش روشن است. ایشان همچنین توانمندی استقرار تیم اقتصادی را در این برهه و در کمترین زمان دارد و به تئوری‌های اقتصادی هم مسلط است و به نظر می‌رسد با توجه به سوابق اجرایی‌اش می‌تواند در سمت وزارت اقتصاد کارآمد باشد.

غلامرضا کاتب، موافق: «دژپسند» می‌تواند همگرایی در تیم اقتصادی دولت ایجاد کند

غلامرضا کاتب در جلسه علنی نوبت ظهر امروز (شنبه) و در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: امروز ما قرار است نسبت به وزرای پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم،‌ لذا باید منافع ملی و منافع ملت را در نظر گیریم. این توصیه را به همه همکارانم دارم که براساس دقت، شناخت و درایت تصمیم‌گیری کنند تا مجبور نشویم چند ماه دیگر سوال و استیضاح کرده و وقت دولت و مجلس را بگیریم.

کاتب با اشاره به کارنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در چند سال گذشته یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی کشور عدم هماهنگی و همگرایی بین تیم اقتصادی بود که امروز با انتخاب آقای دژپسند همگرایی و همفکری حاصل می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دژپسند برنامه علمی و منسجمی برای بهبود وضعیت اقتصادی دارد، گفت: آقای دژپسند مراحل کامل را طی کرده تا امروز به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است. این یعنی یک شبه به این نقطه نرسیده است.

کاتب با بیان اینکه دژپسند می‌تواند از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها استفاده کند، گفت: آقای دژپسند از کسانی بوده که پیش نویس قوانین مهمی را طراحی کرده،‌ لذا می‌تواند در اجرای قوانین مهم اقتصادی تاثیرگذار باشد البته که لازم است در این بین توجهات کافی به بخش تولید شود.

صحن علنی مجلس - پزشکیان

یحیی کمالی‌پور، مخالف: دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور اقتصاد کشور را باز کند

یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزارت فرهاد دژپسند به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور اقتصاد این کشور را باز کند و دوای درد اقتصاد بیمار کشور باشد، عنوان کرد: شما ده میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات پژوهش اختصاص دادید که فقط یک اتاق در سازمان برنامه و بودجه دارد، بفرمایید که با آن ده میلیارد چه کردید؟

او در ادامه عنوان کرد: بیایید طرحی نو دراندازیم تا فردا حسرت نخوریم. اگر وضعیت اقتصادی ما این است یکی از دلایلش به عملکرد خود آقای دژپسند و دوستانش در سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد.

کمالی‌پور تاکید کرد: ای نمایندگان! شما از تعامل دژپسند راضی هستید که می‌خواهید سکان وزارت اقتصاد را در اختیار او بگذارید؟ امیدوارم در این فضا تصمیمی بگیرید که آن تصمیم روح و روان مردم ایران را به آرامش بکشاند

ولی ملکی، مخالف: آقای جهانگیری به حرف های من می‌خندد! حق هم دارد بخندد

ولی ملکی نماینده مشکین‌‌شهر در مجلس در مخالفت با فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه آقای دژپسند، شما در برنامه اعلامی خودتان نوشتید تلاش برای کاهش نرخ تورم. چه مکانیسمی دارید؟ تاکید کرد: برنامه‌هایی که داده می‌شود عملیاتی می‌شود یا نه؟ چرا به مردم وعده می‌دهیم و بعد خودمان از وزیر سوال می‌کنیم؟ شما با چه مکانیسمی گفتید که مسائل ارزی را حل می‌کنید؟ شما اقتصاددان هستید، رئیس‌جمهور گفت که ابرتورم نداریم درحالی که در برنامه شما آمده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس با اشاره به تخصص ملکی درباره کنترل تورم که در برنامه او به مجلس به آن اشاره شده است، گفت: زمان وزارت طیب‌نیا گفته شد که او پایان نامه خود را در مهار تورم نوشته است، اما تورم بالا رفت.

او در ادامه افزود: شما با چه مکانیسمی می‌خواهید بانک‌ها را سروسامان بدهید؟ همه می‌دانند که بدنه بانک‌ها بیمار است. تنها کاری که می‌کنند بهره می‌گیرند. تولید و پشتوانه مالی ما زمانی سامان می‌گیرد که بانک ها در سود و زیان مشارکت داشته باشد.

این نماینده مجلس در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به عکس‌العمل اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری که در مقابل تریبون مجلس نشسته بود، بیان کرد: آقای جهانگیری به حرف‌های من می‌خندد! حق هم دارد بخندد.

محسن علیجانی، موافق : در سیاست‌های دژپسند تاکید بر عدالت اجتماعی به چشم می‌خورد

محسن علیجانی، نماینده تهران در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در موافقت با وی گفت: وزیر اقتصاد باید توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد؛ اگرچه شأن وزارت اقتصاد صرفا هماهنگ کننده چند دستگاه نیست.

وی اقتصاد غیر شفاف، گسترش مخارج دولت در کنار تحریم‌های ظالمانه را از چالش‌های وزارت اقتصاد عنوان و خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی باید برای این چالش‌ها چاره‌اندیشی کند و مراقب باشد اقشار آسیب‌پذیر مشکل معیشت و مسکن پیدا نکنند و فشار اقتصادی به واحدهای تولیدی وارد نشود.

علیجانی اضافه کرد: ما نیازمند مدیری پاکدست، متخصص و کارآمد هستیم تا بحران‌های اقتصادی را مدیریت کند. آقای دژپسند با کارنامه و تجربه مناسب برای اداره کشور و فردی پاکدست، متخصص، خلاق و خوشفکر است که از چالش‌های پیش روی وزارت اقتصاد مطلع است و برای آن برنامه دارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه دژپسند تامین مالی فراگیر، ترغیب سرمایه‌گذاری، انضباط مالی، اقتصاد هوشمند و توسعه زیرساخت‌های مرتبط را در دستور کار دارد یادآور شد: روان سازی صادرات غیر نفتی، واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای از برنامه‌های ایشان است. علاوه بر این طبق بررسی‌ها، برنامه‌های ایشان 50 درصد با اسناد بالادستی منطبق است، 34 درصد همسو است و موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی وجود ندارد.

علیجانی در ادامه اثربخشی نظام مالیاتی، تقویت شورای رقابت در بخش مدیریت دارایی و بدهی، بهبود نظارت برای ارتقای قابلیت سرمایه‌گذاری، اصلاح نظام بانکی در راستای منع بانک‌ها از بنگاه‌داری و ارتقای عملکرد نظام گمرکی و ساماندهی بانک‌ها و بیمه‌ها را از دیگر برنامه‌های دژپسند در وزارت اقتصاد عنوان کرد.

وی افزود: ارتقای سلامت اداری، مبارزه با فساد، مشارکت در اصلاح نظام بانکی، مشارکت فعال در ساماندهی نظام پولی و بانکی از مواردی است که آقای دژپسند می‌خواهد در وزارت اقتصاد اجرایی کند چرا که وزارت اقتصاد،‌ وزارت عدالت اقتصادی است. همچنین ما نسبت به سایر کشورها به لحاظ منابع ظرفیت بالایی داریم اما اقتصاد ما از کاستی‌هایی ساختاری رنج می‌برد و فشارهای ناشی از تحریم این نارسایی‌ها را تشدید کرده است.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: تاکید بر عدالت اجتماعی، اصلاح الگوی مصرف و رونق تولید ملی مواردی است که در اقدامات و سیاست‌های اجرایی آقای دژپسند به چشم می‌خورد و امیدواریم ایشان با حضور در وزارت اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم، ملت را سرافراز کند.

مهدی مقدسی، موافق: «دژپسند» به انسجام در تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارند

مهدی مقدسی، نماینده اراک در جلسه علنی نوبت ظهر امروز شنبه مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصادی بیان کرد: آقای دژپسند اشراف کامل به اقتصاد دارند و می‌تواند سکان‌داری این وزارتخانه مهم را در این شرایط پرتلاطم بر عهده گرفته و کشتی پرتلاطم اقتصادی را به ساحل آرامش برساند.

وی با اشاره به تحصیلات دژپسند گفت: قطعا وجود هماهنگی بین وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه می‌تواند اثربخشی را در اقتصاد داشته باشد. آقای دژپسند کسی است که می‌تواند این هماهنگی را ایجاد کند. او به برنامه ششم اشراف کامل داشته و در سنوات مختلف دستی در تنظیم سند برنامه‌های توسعه داشته است.

مقدسی با بیان اینکه دژپسند اشراف کامل بر برنامه‌ها و تطبیق با اسناد بالادستی دارد، افزود: آقای دژپسند به استقلال بانک مرکزی اعتقاد داشته و معتقد به انسجام در تیم اقتصادی دولت است. این همان انتقادی بود که ما از نبود هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت و عمل کردن به صورت جزیره‌ای داشتیم که آقای دژپسند می‌تواند این مشکل را حل کند.

این نماینده مجلس در عین حال خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آقای دژپسند شما باید قول دهید که بعد از رای اعتماد نیروی سفارشی در این وزارتخانه قبول نکنید. وزیر باید مقابل ملت پاسخگو باشد و خودش نیرویش را انتخاب کند.

مقدسی با تاکید بر لزوم تنش‌زدایی به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت اقتصاد گفت: آقای دژپسند باید ثبات اقتصادی، تقویت بخش خصوصی و استفاده از اقتصاددانان را در دستور کار قرار دهند. اتاق فکر وزارت اقتصاد باید حداقل 20 اقتصاددان برجسته داشته باشد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی گفت: ما امروز به آقای دژپسند رای می‌دهیم اما از فردا عملکردشان را با برنامه‌های ارائه شده و قوانین مو به مو مقایسه می‌کنیم و بر آن نظارت داریم چون ما نمایندگان مردم هستیم.

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد: می‌توانیم جنگ اقتصادی را با تعامل پشت سر بگذاریم

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دفاع از برنامه‌های خود در صحن‌علنی مجلس بیان کرد: یکی از برنامه‌های من تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی است. این هسته‌ها شامل دانشگاه‌ها و بخش خصوصی است.

گزینه پیشنهادی برای وزارت اقتصاد دولت با تاکید فائق آمدن بر جنگ اقتصادی که بر علیه کشور به راه افتاده است، گفت: جنگ اقتصادی را که با آن مواجه هستیم می‌توانیم با تعامل هم پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانت از خاک مقدس را به دشمن بدهیم. این سرمایه اجتماعی بود که به کمک ما رسید، الان هم برای عبور از جنگ اقتصادی باید همین رویه را داشته باشیم.

دژپسند در ادامه عنوان کرد: من برنامه اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کرده‌ام. در گذشته توانستیم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کنیم.خوشحالم که در نیمه اول دهه 80 موفق به بازنگری و اصلاح چند قانون مهم کشور شدم. امروز آن تجربه می‌تواند به کمک بیاید.

او با تاکید بر این موضوع که در هسته‌های اندیشه‌ورزی باید نمایندگان مجلس هم باشند، گفت: امروز شرایط متفاوت است، اینکه گفته شده من گفتم ابرتورم داریم درست نیست. من گفتم برای جلوگیری از بروز ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم.

دژپسند یکی از مشکلات کشور را بحث تامین مالی دانست و بیان کرد: تامین مالی از برنامه‌های اصلی ماست. آنچه خود در کشور داریم نباید از بیگانه تمنا کنیم.

او تاکید کرد: در داخل داشته‌های فراوانی داریم اما ما قبل آن باید برای اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم. رئیس‌جمهور اولین نکته‌ای که به من گفتند اصلاح نظام بانکی بود. بعضی مسائل بانک‌ها را زمین‌گیر کرده است که یکی از این مسائل مطالبات معوق است. باید معوقات را برگردانیم.

وزری پیشنهادی اقتصاد و دارایی عنوان کرد: بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند. این موضوضع موجب می‌شود اعطای تسهیلات کاهش پیدا کند. ما شرایط خزانه را می‌دانیم. باید خود بانک‌ها بیایند هم‌اندیشی کنیم تا بتوانیم بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها را انجام دهیم. اهرم کردن نقدینگی برای عبور از این شرایط ضروری است. مردم حاضر نیستند در هر جایی سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حجم بالای نقدینگی مشکل اساسی کشور است، اظهار کرد: باید تدابیر اندیشید تا این نقدینگی به احکام تبدیل شود. در مشاوره با رییس بورس در فکر هدایت نقدینگی به بازار سرمایه هستند. مردم حاضر به سرمایه‌گذاری درهر جایی نیستند بنابراین باید شرکتهای توسعه‌ای با محوریت صادرات میاندار باشند البته با رعایت سهم 20 درصدی. حداقل 60 درصد منابع مالی از مردم تامین خواهد شود.

دژپسند گفت: ارزش دفتری دارایی‌های دولتی7000 هزار میلیارد تومان است. اگر 20 درصد آن نقد شود می‌توان با 1400 هزار میلیارد تومان در قالب احکام برای تحرک بخشی به اقتصاد کشور اقدام کرد. البته نباید فقط به این مبلغ چشم داشت؛ بلکه باید ازسرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس استفاده کنیم. همچنین باید از جاذبه‌های قومی و ملی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده کنیم.

صحن علنی مجلس- شریعتمداری و نوبخت

موافقان و مخالفان شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزیر کار

ولی ملکی، مخالف: شریعتمداری نتوانست اقتصاد بیمار را درمان کند

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس وشورای اسلامی در مخالفت با محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: مخالفت با وزیری به معنای سیاه دیدن همه چیز نیست. شریعتمداری آدم اخلاق‌مداری و اهل تعامل است اما نتوانست اقتصاد بیمار را درمان کند.

نماینده مشکین‌شهر در ادامه با بیان اینکه همه می‌دانند که ما در حال عادی نیستیم و در شرایط جنگی اقتصادی هستیم، تاکید کرد: در زمان جنگ همه باید حالت جنگی بگیرند.

ملکی در ادامه با اشاره به برنامه پیشنهادی شریعتمداری برای وزارت کار عنوان کرد: 48 درصد برنامه پیشنهادی شما با اسنادبالادستی منطبق نیست. چگونه یک زن سرپرست خانوار با 150 هزار تومان زندگیش را بگذارند؟

این نماینده مجلس با تاکید بر این موضوع که وعده ندهیم، افزود: نامه‌هایی که از وزرا می‌گیریم چند درصدش اجرایی می‌شود؟ به خاطر اینکه رودربایستی دارند ولی در عمل بودجه ندارند.

او در ادامه عنوان کرد: شستا را دست کم نگیرید. چرا بنگاه‌های شستا کارایی ندارند؟ ما در این مسائل باید شاخص داشته باشیم. در قانون کار مشخص کنید می‌خواهید چه کنید. نه کارگر امنیت شغلی دارد نه بنگاه‌دار می‌تواند کارش را پیش ببرد.

روح‌الله بابایی صالح موافق: شریعتمداری فردی قاطع در مبارزه با فسادهای سازمان‌یافته است

روح الله بابایی صالح (نماینده حوزه انتخابیه بوئین‌زهرا و آوج) در موافقت با حضور محمد شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ضمن سپاسگذاری از زحمات وزرای سابق علی‌الخصوص آقای ربیعی وزیر سابق کار من به عنوان عضوی از کمیسیون اجتماعی با اغلب چالش‌های جامعه آشنایی دارم این امر ناشی از ارتباط مستقیم من با وزارت کار است.

وی افزود: با توجه به معرفی شریعتمداری از سوی دولت برای وزارت کار باید بگویم که وی فردی مومن و ولایی، پاک‌دست، اهل تدبیر و توانمند است که از دوران انقلاب به این سو، مسئولیت‌های مختلفی در حوزه اجرایی در وزارت بازرگانی، معاونت ریاست جمهوری و وزارت صمت داشته و مورد وثوق دولت است. قابل ذکر است که وی با چالش‌های اجتماعی نیز آشنایی خوبی دارد.

نماینده بوئین زهرا تصریح کرد: شریعمتداری فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فسادهای سازمان یافته است این را باید به خاطر داشت که وی در خصوص ثبت سفارشات خودرو مشکلات این موضوع برملا کرد. در حوزه صندوق‌های بازنشستگی نیز شریعمتداری تصدی‌گری را در این زمینه می‌تواند کاهش دهد و از نفوذ ذی‌نفوذان مختلف سیاسی و اقتصادی در این صندوق‌ها بکاهد.

بابایی صالح اشاره کرد: اشتغال‌زایی یک برنامه فرادستگاهی است و شریعتمداری در مقام وزارت کار توانایی لازم را برای هماهنگ‌سازی سایر دستگا‌های مرتبط توسعه بخش تعاون و توانمندسازی جامعه را دارد. همانطور که مستحضرید مباحث فنی و حرفه‌ای بهترین روش برای توسعه پایدار یک کشور است. شریعتمداری زمینه فراهم آوری تلاش و همکاری کارشناسان آشنا به حوزه فنی و حرفه‌ای را دارد.

وی با اشاره به سازمان تامین اجتماعی گفت: شاهدیم که این سازمان حدود نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد در طول سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌هایی همچون الکترونیک، توسعه مراکز درمانی و ... داشته است. در همین خصوص از زحمات ریاست فعلی سازمان آقای دکتر نوربخش تشکر می‌کنیم. شریعتمداری این توانایی را دارد که از امکانات این سازمان و جمعیت تحت پوشش آن برای ایجاد رفاه و نشاط اجتماعی در کشور بهره ببرد.

نماینده بوئین زهرا و آوج اظهار داشت: بیش از 50 درصد برنامه‌های آقای شریعتمداری با اسناد بالادستی کشور انطباق دارد.

وی در پایان اشاره کرد: در روابط بین الملل و علی الخصوص حوزه کار سربلندی نظام کشورمان که به واسطه دیدار با رئیس مجلس و وزرای کار و بهداشت برزیل و وزرای بهداشت و کار اروگوئه افزون شده باید در نظر بگیریم. در پایان امیدوارم که نمایندگان و همکاران من از شریعتمداری حمایت‌های لازم را با دادن رای اعتماد به ایشان به عمل آورند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی، موافق: شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در بررسی وزرا باید دو موضوع را مورد لحاظ قرار داد؛ یکی کارنامه و دیگری برنامه. همه می‌گویند ما در جنگ اقتصادی هستیم و همه هم این مسئله را قبول دارند. برای وضعیت صلح اقتصادی باید سرباز اقتصادی تربیت کرد ولی برای جنگ اقتصادی، باید چریک پرورش بدهیم. شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است.

وی به سوابق مدیریتی محمد شریعتمداری اشاره کرد و اظهار داشت: دشمن تمام توان خود را گذاشته است تا با خال خیام خود مردم را در تنگنا قرار دهد ولی شریعتمداری می‌تواند براساس سوابق و کارنامه خود موفق عمل کند.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی ادامه داد: در حوزه تعاون و رفاه اجتماعی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. بیکاری، سهم تعاون در اقتصاد کشور، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، آسیب‌های اجتماعی، شرایط رکورد تورمی که طبقات پایین اجتماعی را هدف می‌دهد، صیانت از نیروهای کار، استفاده و هم‌افزایی تشکل‌های کارگری از جمله این چالش‌ها هستند.

جعفرزاده ایمن‌‌آبادی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مخالف شریعتمداری تصریح کرد: متعجب شدم یکی از دوستان ما عنوان کرد آقای شریعتمداری برای فلان بخش برنامه ندارد. ما می‌دانیم در سیاست‌های کلی نظام برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 36 تکلیف و در برنامه ششم توسعه 59 ماده و در قانون دائمی احکام داخلی 20 ماده تببین کرده‌ایم. هر کس وزیر شود باید برای این مواد و تکالیف برنامه داشته باشد. شریعتمداری برای این مسائل برنامه علمیاتی داده و حق ارائه برنامه جدید ندارد؛ نه ایشان و نه هیچ کس دیگر.

وی با اشاره به برنامه شریعتمداری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما باید بگویم و بپرسیم برنامه عملیاتی ارائه شده با قوانین بالادستی تطابق دارد؟ باید بگویم آری. در راهبردها توانمندسازی نیروهای کار، ارتقای امنیت شغلی، پایدارسازی صندوق‌ها و.... آقای شریعتمداری برنامه داده است. ایشان در برنامه‌های اصلی محورها را گفته است و این برنامه در صحن مجلس میان نمایندگان پخش شده است. اشتغال، بازار کار، تنظیم روابط کار، صیانت از نیروی کار، توسعه گسترش امور فرهنگی و اجتماعی و.... از جمله برنامه‌های شریعتمداری است.

این نماینده موافق شریعتمداری افزود: در حوزه تحریم خوشحال شدیم زیرا ایشان در حوزه تحریم چه در حوزه اشتغال، چه در حوزه رفاع و چه در حوزه تعاون برنامه داده است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه باید تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل شود، ابراز داشت: هشت ماه است که هیات امنای سازمان تامین اجتماعی شکل نگرفته است که وزیر عضو هیات امنا و هیات مدیره آن است. سازمان تامین اجتماعی ماهی هشت هزار و 500 میلیارد را پرداخت می‌کند که معادل یک سوم بودجه است. شورای عالی دستمزد شکل نگرفته چون وزیر ندارد. من از خدمات آقای ربیعی در این حوزه تشکر و قدردانی می‌کنم و دلیل مخالفتم با اسیتضاح ایشان هم به همین خاطر بود.

وی اضافه کرد: انسجام حاکمیتی باید در زمانی که دشمن از هر کاری دریغ نمی‌کند، حفظ شود. وقتی این همه مدیر به خاطر قانون منع بکارگیری بازنشستگان کنار رفته، باید سازمان دولت شکل بگیرد تا به مردم خدمت کند. هر کجا کوتاهی وجود دارد، ما اهرم‌هایی داریم که برخورد کنیم.

نماینده رشت در مجلس با اشاره ادعاهای منتشر شده علیه شریعتمداری در فضای مجازی بیان کرد: گاهی به خاطر مسائل حزبی، جناحی و گروهی اقدامات خلافی در بیرون انجام شده است. یکی کاندیدا شده‌ است. در چند روز گذشته آنچه ناجوانمردی و دور از انصاف بود، علیه ایشان مطرح شد. معاون اقتصادی وزارت اطلاعات نامه داده است و گفته است مطالب بیان شده در فضای مجازی دورغ است و ایشان خود استارت مبارزه با فساد خودرو را زده است.

وی با تاکید بر اینکه برای اینکه بتوانیم مجموعه دولت کامل شود و در جنگ اقتصادی بتوانیم همه به مردم رسیدگی کنیم باید به هر چهار وزیر رای داد، یادآور شد: فراکسیون مستقلین امروز تشکیل جلسه داد و همه وزرا حدنصاب لازم را آوردند. به هر چهار وزیر و به ویژه شریعتمداری رای بدهید تا به کوری چشم دشمنان و ترامپ از تحریم‌ها خارج شویم. در 13 آبان نیز مردم در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

شهاب نادری، مخالف: شریعتمداری در وزارت صنعت چه گلی به سر صنایع زد که حالا برای وزارت کار معرفی شده است؟

شهاب نادری در جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار به عنوان مخالف وی بیان کرد: از اینکه آقای شریعتمداری مجددا شانه زیر بار مسئولیت داده سپاسگزارم. من برای شخصیت حقیقی ایشان احترام زیادی قائل هستم، اما باید نظراتم را بیان کنم و از آقای روحانی بپرسم چرا با وجود این همه جوان نخبه و فرهیتخته با درجات عالی نتوانستند جوان گرایی را در عمل به جامعه 65 درصدی جوانان نشان دهند؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه شریعتمداری در سال 59 یعنی در 20 سالگی عضو شورای کمیته انقلاب با مدرک دیپلم بوده خطاب به رئیس‌جمهور گفت: چرا نمی‌توانید به جوانان اعتماد کنید؟

وی ادامه داد: آیا یک سیاستمدار آن هم با مدرک مدیریت بازرگانی می‌تواند وزارت کار را اداره کند؟ اگر آقای شریعتمداری وزیر کارآمدی بود چرا ایشان را از وزارت صنعت برداشتید و اگر ناکارآمد است پس برای وزارت کار هم ناکارآمد است.

نادری با بیان اینکه پرونده استیضاح شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت در مجلس هنوز مفتوحه است خاطر نشان کرد: ایشان در جلسات استیضاح در کمیسیون حاضر نشد و به قانون احترام نگذاشت. آیا می‌شود به ایشان اعتماد کرد؟ ایشان به توصیه رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به قانون مجلس بی حرمتی کرد. آقای شریعتمداری در مسئولیت سابقش چه گلی بر سر تولید زده که برای وزارت کار به ایشان رای بدهیم؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضوع ثبت سفارش خودروها در دوره قبل از وزارت شریعتمداری اتفاق افتاده خاطر نشان کرد: ایشان فساد را کشف کرد اما آیا با همه حلقه‌های فساد برخورد شد؟ چرا پاسخ استیضاح نمایندگان را نداد؟ چطور بپذیریم که ایشان به عنوان فردی باتجربه در حوزه صنعت در یک حیطه متفاوت توانمند است قطعا جامعه این انتخاب را از مجلس نمی‌پذیرد؟ ضمن اینکه حق بسیاری از هموطنان ما در قراردادهای خرید با شرکت‌های خودروسازی ضایع شد و خودروکاران با گرانی بازار حاضر به تحویل خودرو نشدند.

صحن علنی مجلس - شریعتمداری


عبدالحمید خدری، موافق: تخصص و تعهد دلایل خوبی برای رای به «شریعتمداری» است


عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: زمانی که مسئله استیضاح وزیر صنعت مطرح شد آقای شریعتمداری در نشست استیضاح کنندگان حضور نیافت چرا که از سوی هیات دولت به ایشان ماموریت داده شد تا برای رسیدگی به سیل مازندران به این استان برود ایشان هم از هیات رییسه مجلس اجازه گرفت تا در جمع استیضاح کنندگان حضور نیابد.

این عضو کمیسیون انرژی در مجلس افزود: سوابق علمی، تخصص و تعهد شریعتمداری دلایل خوبی برای رای به برادر خوبم دکتر شریعتمداری است.

وی ادامه داد: تفکر دانش محور، راه برون رفت از چالشهای امروز کشور است. توجه به نقش مردم در قالب سمن‌ها جزو روحیه شریعتمداری است.

شریعتمداری براساس رای مجلس محکوم به خدمت خالصانه در خدمت رسانی به مردم خواهد بود. باید با لحاظ کردن جمیع جهات و در نظر گرفتن همه جوانب تصمیم بگیریم. قطعا به عنوان مدعیان مسؤولیت و مدیریت کشور کمبودها و ضعفهایی داریم و نباید با در نظر گرفتن نیمه خالی لیوان، مردم را از داشتن مدیران توانمندی چون شریعتمداری محروم کنیم. پنج سال عضویت در شورای عالی کار و آشنایی با مقررات و آیین‌نامه‌ها و عضویت در هیات مدیره تامین اجتماعی و آشنایی با مباحث تخصصی تعاون از ویژگیهای شریعتمداری است که موجب آرامش خاطر ما برای اعتماد به شریعتمداری است.

خدری خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از نظرات مجلس از جمله نظرخواهی از مصری، محجوب، هاشمی، کامران و سایر نمایندگان بر توانمندی شریعتمداری صحه گذاشته و آینده خوبی را برای این وزارتخانه عریض و طویل پیش‌بینی می‌کنند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های ایشان اشکالات نگران کننده در صنعت خودرو بود. شفاف‌سازی تخلفات ثبت سفارش خودرو با درایت شریعتمداری انجام شد اما متاسفانه بر آن سرپوش گذاشته شد. برخورد ایشان با متخلفان و مافیای ثروت در صنعت و معادن قابل تحسین است.

وی سپس نامه رسمی معاون اقتصادی وزارت اطلاعات در دفاع از عملکرد شریعتمداری در حوزه صنعت و معدن را قرائت کرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: پاکدستی شریعتمداری بر همه مشهود است. این مسئله مورد اتفاق همه دوستان موافق و مخالف است.

خدری خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای شریعتمداری ان‌شاءالله با رای موافق مجلس در جایگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار خواهید گرفت بنابراین ریشه کن کردن فقر را در اولویت کاری خودتان قرار دهید. توجه به قشر محروم کارگران و بازنشستگان نیز از اولویتهای کاری شماست که در برنامه پیشنهادی آمده است.

وی گفت: فراکسیون زنان اعلام کرد در قالب توافق نامه‌ای که بین این فراکسیون و وزیر پیشنهادی تعاون به امضا رسیده است ان‌شاءالله30 درصد مدیران این وزارتخانه از توان مدیریتی بانوان استفاده خواهد کرد.

محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی کار: با ایجاد فساد در وزارت کار مبارزه می‌کنم/ شفافیت و مبارزه با فساد در بدنه وزارت کار را پیگیری می‌کنم

محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در جلسه دفاع از برنامه‌های خود تاکید کرد: اصل شفافیت و مبارزه با فساد در تمام برنامه‌هایم در شئون این وزارتخانه است. من زیرساخت‌هایی را به وجود خواهم آورد که کلیه معاملات در این وزارتخانه در اختیار مردم قرار بگیرد. نمی‌دانم چرا وزیر قبلی کار این را نکرده است. مگر ما چیزی پنهان از این مردم داریم. من زمینه‌های ایجاد فساد را در این وزارتخانه از بین خواهم برد

او در ادامه با بیان اینکه بخش اقتصاد تعاون مغفول مانده است، عنوان کرد: حق‌الناس مربوط به همه بیمه‌شوندگان بر عهده این وزارتخانه است.

شریعتمداری با تقبیح تفاوت‌های جنسیتی و تاکید بر بهبود وضعیت در این زمینه گفت: من به مدیران می‌گویم که با برداشتن نگاه جنسیتی بین زنان و مردان برای سمت‌های مدیریتی تفاوتی قائل نشوند. من قول خواهم داد که با نگاه قومیتی، مذهبی و باندی قدم برندارم تا شایستگان بر مسند مدیریت این کشور بمانند. ما مدیرانی را از تهران به هرمزگان فرستادیم درحالی که شایستگانی در همان هرمزگان هستند که می‌توانند خدمت کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه رسیدگی به امور کارگران که قشر مولد جامعه هستند، از مسئولیت های ما در این وزارتخانه است، ادامه داد: همچنین رسیدگی به امور زنان، معلولان، فقرا، محرومان و قربانیان آسیب های اجتماعی، تحت پوشش این وزارتخانه بزرگ است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تصمیم مجلس به تصدی بنده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصمیم به احیای بخشی از اقتصاد یعنی تعاون است که در کشور مغفول مانده است که اگر مورد اهتمام قرار گیرد، می تواند به توسعه اقتصاد تعاونی کمک کند. از سوی دیگر، تصمیم به تصدی بنده در این وزارتخانه، در جهت حفظ حق الناس بیمه شدگانی است که سالها حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت کرده‌اند که از نهادهای مهم و تاثیر گذار به شمار می‌رود و به عنوان پیشران در اقتصاد کشور می تواند عمل کند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: من چندین بار از مجلس رای اعتماد گرفتم و سال های سال با شما همکار بودم. هر نوع نظارت مجلس اعم از سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس محترم است و به آن احترام می گذارم. خدا می داند که این موارد را مظاهر دموکراسی کشور می دانم و از پاسخ به هیچ سوالی در هیچ زمانی، عدول نخواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از مهمترین فرمایشات نمایندگان این است که این وزارتخانه بدون برنامه ریزی قابل اداره نیست؛ قطعا بنده نیز برای تصدی این وزارتخانه برنامه دارم. ما قوانین بالادستی داریم که سند راهبردی برای فعالیت به شمار می‌رود و علاوه بر این قانون برنامه ششم توسعه را داریم که توسط شما نمایندگان محترم تصویب شده است.

وی ادامه داد: به عنوان یک ایرانی وقتی می‌شنوم که گفته می‌شود در یک وزارتخانه‌ای، پست مدیرعاملی خرید و فروش می‌شود، تنم می‌لرزد و اگر یک مورد را ببینیم حتما به مراجع قضایی معرفی خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین منشوری با عنوان منشور ارایه خدمات جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداد و با اشاره به برنامه های عمومی خود در صورت کسب رای اعتماد از مجلس گفت :اصل شفافیت و مبارزه با فساد در تمام بدنه وزارتخانه است و زیرساخت هایی را به وجود خواهم آورد تا تمام اطلاعات صندوق های وابسته از جمله صندوق بازنشستگی فولاد، و صندوق تامین اجتماوعی در اختیار مردم قرار می گیرد و اعضای هیأت مدیره تمام شرکت ها در سایت رسمی وزارتخانه در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت.

شریعتمداری ادامه داد: بنده به ملت ایران، وعده حکمرانی خوب و دولت الکترونیک را می‌دهم؛ تحقق دولت الکترونیک، زمینه مبارزه با فساد را فراهم می‌کند. من سابقه اجرای این کار را هم دارم. یک سال بعد از وزارت بازرگانی، تمام قراردادهای این وزارتخانه را بدون کاغذ انجام می‌دادم. در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز 14 سامانه راه‌اندازی کردم که نتیجه آن، رفع اختلاف گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر در درون یک دستگاه اجرایی فساد رخ داد، ولی بدنه آن دستگاه با فساد برخورد کرد، باید از آن سازمان تقدیر شود تا مبارزه با فساد به یک رویه تبدیل شود.

به گفته وی، وقتی وارد وزارت صنعت، معدن و تجارت شدم، خبری به گوشم رسید که عده‌ای با روش‌هایی، در ثبت سفارش خودرو دستکاری می‌کنند. بعد از تحویل آنها به حراست وزارتخانه، حراست و آی‌تی وزارت صنعت را مأمور کردم تا از تاریخ 95/10/25 که ورود خودرو به کشور منوط به وجود نمایندگی آن شرکت در ایران شده بود را مورد رسیدگی قرار دادند که نزدیک به 10 هزار آیتم بود و در هر ثبت سفارش نیز آیکن‌های زیادی وجود داشت. نهایتاً متوجه شدیم که 6480 مورد دسترسی به ثبت سفارش واردات خودرو انجام شده و آن را به دستگاه‌های نظارتی کردیم.

شریعتمداری تأکید کرد: من معتقدم تبلیغات در مورد کشف فسادها نباید انجام شود؛ البته برخی از ارکان استانی این وزارتخانه را عزل کردم؛ اما آن را انعکاس ندادم، چون عمل به مبارزه با فساد، از تبلیغات آن مهمتر است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولویت دیگر خود در این وزارتخانه را اجرای اصل شایسته‌سالاری، عنوان و اظهار داشت: به همین منظور با همکاری بنیاد ملی نخبگان، جوانان شایسته را در همه ارکان وزارت تعاون در عرصه‌های مدیریتی منصوب خواهم کرد. همچنین با برداشتن نگاه جنسیتی در انتخاب مدیران، میان زنان و مردان از نظر شایستگی تفاوت قائل نخواهم شد. قول خواهم داد با نگاه قومی، قبیله‌ای و مذهبی قدم برندارم.

وی ادامه داد: یک ساله کاری می‌کنم که شایستگان در مناصب مختلف باشند. من به آنچه معتقدم این است که در سلسله مراتب مدیریتی، بومی‌گزینی نکرده‌ایم. از تهران با مشکلات زیادی، مدیر به هرمزگان فرستادیم. از نظر من در شرایط برابر، انتخاب شایستگان بومی ارجحیت دارد؛ ضمن اینکه سن مدیریت در این وزارتخانه در طی یک سال در صورت استقرار من، 10 سال کاهش خواهد یافت.

شریعتمداری تصریح کرد: پیشنهاد شدن من برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظر رئیس‌جمهور بود و من هیچ تأثیری در آن نداشتم. رئیس‌جمهور به من گفت تغییر در بخشی از ارکان اقتصادی دولت، خواست نمایندگان مجلس است. من فقط امتثال امر رئیس‌جمهور را کردم تا به این وزارتخانه بیایم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با درخواست از نمایندگان برای دادن رأی بالا به خود گفت: هر مدیری که در وزارت تعاون مشغول می‌شود، باید رأی بالایی داشته باشد. همچنین همه نمایندگان مطمئن باشند اعم از مخالف و موافق من، به یک اندازه پاسخگویی از سوی وزارتخانه برخوردار خواهند شد.

وی با تأکید بر اعمال اصل سه‌جانبه‌گرایی در وزارت تعاون افزود: نباید کارگر و کارفرما را فقط برای تعیین دستمزد دور هم جمع کنیم بلکه باید به قانون جامع تأمین اجتماعی برگردیم که شورای عالی تأمین اجتماعی با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی در همه ارکان این وزارتخانه حاکم باشد. نباید دارایی 100 هزار میلیارد تومانی صندوق‌های بازنشستگی به حساب دولت گذاشته شود؛ این اموال به همه بیمه‌شدگان تعلق دارد.

شریعتمداری اظهار کرد: از دیگر اقدامات من این است که بنگاهداری را در وزارت تعاون تعطیل می‌کنم؛ نباید این وزارتخانه به بنگاهداری بپردازد. البته می‌دانم که چرا برخی از مدیران که پشت این میزها هستند، مقاومت می‌کنند. معتقدم که باید از طریق شرکت‌های تأمین سرمایه یا واگذاری از طریق سازمان خصوصی‌سازی، بنگاه‌های متعلق به وزارت تعاون را واگذار کنیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مطالبات 140 تا 180 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت گفت: امروز با سونامی ورشکستگی صندوق ها مواجه هستیم که از نمایندگان تقاضای کمک دارم.

شریعتمداری افزود: هر کس تصدی وزارت را گرفت یکبار برای همیشه بهانه بدهی دولت به تامین اجتماعی را بگیرد و سازمان تامین اجتماعی را مکلف به ارائه خدمات به مردم کنید.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه خود در حوزه اشتغالزایی گفت: هر چند اشتغال برون‌داد اقتصاد ملی است اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شورای عالی اشتغال مسئول هماهنگ کننده سیاست های اشتغال است و موظف به پیگیری سیاست های توسعه اشتغال است که در این زمینه برنامه هایی داریم.

موافقان و مخالفان محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

وزیر راه

پورمختار، موافق: سوابق تقدیر رهبری از اسلامی بیانگر توانمندی بالای وی است/ اسلامی قول داده مشکلات مسکن مهر را حل کند

محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق وزیر راه و شهرسازی سخن می‌گفت، بیان کرد: بنده با اعلام موافقت از وزارت آقای اسلامی اعتقاد دارم در این شرایط حساس که دشمن خونین ما آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر آماده می‌شود، ما هم باید آماده باشیم تا تمام توطئه‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود: خواهش می‌کنم با ملاحظه شرایط این چهار نفر با رای مثبت به دولت کمک کنیم.

پورمختار در ادامه گفت: بنده سه نکته را عرض می‌کنم. نکته اول اینکه مجلس با هیچ کسی عقد اخوت نبسته بر اساس برنامه‌هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می‌دهند مجلس نظارت و در مواقع لزوم استیضاح می‌کند.

وی افزود: مبارزه با فساد باید در دستور کار باشد استفاده از نیروهای متعهد، متدین و قوی باید در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: در رابطه با آقای اسلامی باید بگویم که ایشان نیروی شاخص انقلاب و مدیر جهادی هستند. 36 سال سابقه در حوزه‌های مختلف و 26 سال مسئولیت در حوزه کلان داشته و از حوزه راه شناخت کافی دارد و نگاه حزبی و جناحی ندارد. ایشان بر حوزه راه و حمل و نقل آگاهی و تسلط کامل دارد.

وی بیان کرد: سوابق و تقدیرهایی که از سوی رهبری و وزرا از او شده نشان‌دهنده این است که توانمندی بالایی دارد و از طرفی عدالت‌محوری در عرصه راه‌های روستایی را در برنامه دارد. اصلاح فرآیندها بحث جدی ما است ما معتقدیم بدون اینکه وزیر را ببینیم باید کارها انجام شود.

پورمختار با اشاره به اینکه تحقیقات و نوآوری یکی از اهداف آقای اسلامی است، ابراز امیدواری کرد که در حوزه مسکن و راه این مهم اجرا شود ضمن اینکه از نقش مردم در مدیریت کلان بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه بحث مسکن در برنامه ایشان دیده شده است، افزود: توجه به مسکن مهر را که نیاز بسیاری از نیازمندان است، ما از او خواسته‌ایم و ایشان نیز قول داده‌اند که مساله را حل کنند چرا که معتقدیم مسکن مهر، مسکن مزحرفی نیست مسکن نیازمندان است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: مشکلات حمل و نقل در دستور کار ایشان است همچنین سوابق ایشان در هواپیمایی و در وزارت راه نشان از توانمندی ایشان دارد.

وی گفت: اسلامی استاندار فعالی بوده در حوزه پدافند غیرعامل که ما بسیار به آن نیازمندیم هم فعال بوده است. امیدواریم که توجه به نظام مهندسی ساختمان هم مدنظر قرار گیرد.

پورمختار ادامه داد: توجه به بافت‌های فرسوده که یک آسیب جدی حتی در تهران و روستاها است ایشان قول اجرایی داده‌اند، توجه به ریل هم که یک روش مهم حمل و نقلی است، در برنامه‌های او مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به سابقه خوب مدیریت جهادی و همچنین توجه به راه روستایی که در همه استان‌ها نیازمند آن هستیم، مشکلات این بخش حل شود.

پورمختار یادآور شد: وی مدیری با سابقه مدیریت قوی، جهادی و شبانه‌روزی است و امیدواریم با رای بالا کمک کنیم به حوزه راه و مسکن یاری رسانده شود. همچنین امیدواریم که رئیس جمهور پای کار باشند و در این صورت همه وزرا در انجام وظیفه موفق خواهند بود.

سهراب گیلانی، مخالف: آقای اسلامی برای گرانی مسکن چه برنامه‌ای دارید؟

سهراب گیلانی نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آنچه که به عنوان مخالف یا موافق صحبت می‌کنیم بر اساس مسئولیت پذیری و تحقق چشم انداز کشور عزیزمان ایران است. رفع محرومیت‌ها و فقر از جامعه اسلامی یک جهاد الهی است از سوی دیگر، مردم ایران از فشارهای گوناگون در زندگی و اداره کشور و همچنین اعمال تحریم‌ها معترض و ناراحت هستند و منتظرند تا دولت محترم و سران سه قوه فکری بنیادی و آرامش بخش برای آنان داشته باشد؛ امیدوارم این تغییرات در دولت با وزرای جدید این امید را افزون کند.

گیلانی با طرح این سوال که چرا برخی از وزرا استعفا و چرا برخی وزرا استیضاح داده‌اند افزود: برای تحول و مقابله با بحران جدید و کارآمدی وزارتخانه‌ها این تغییرات روی داده ؛ بدیهی است که وزرایی می‌توانند تحول آفرین و پیش برنده باشند که مومن و انقلابی بوده و دارای روحیه ای مردمی و شخصیتی ظرفیت ساز و دارای تعاملات بالای منطقه ای و فرامنطقه ای باشند.

نماینده حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند با اشاره به اینکه وزارت راه، مسکن و شهرسازی حوزه‌ وسیع و گسترده ای دارد، گفت: در این جلسه مواردی را به صورت سوال عرض می‌کنم؛ با توجه به جلساتی که با وزیر محترم پیشنهادی داشته ایم و در برنامه مکتوب آقای اسلامی هم مطالعه کرده‌ام انتظار دارم ایشان به صورت شفاف و امانتدار پاسخ آنان را بدهد.

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن مشکلات جدی وجود دارد؛ افزود: آقای اسلامی برای ساماندهی حوزه مسکن چه برنامه ای دارند؛ برای صدها هزار خانه خالی و بی خانه‌ها چه فکری داشته اند؛ برای تعاونی‌های مسکن که از 10 تا 12 سال قبل نیمه‌تمام مانده اند و چالش‌های اجتماعی زیادی برای مشترکان به وجود آورده شده چه خواهند کرد؟ گرانی بیش از 40 درصدی مسکن در سال جاری را چگونه مهار می کنند و به وضع قبل می‌رسانند.

گیلانی با اشاره به اینکه مسکن اثرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی در خانواده ها دارد خطاب به اسلامی گفت: برای حاشیه نشین‌های فقیر که به 11 میلیون نفر می‌رسند چه فکری داشته و دارید؟ موضوع رسیدگی به خط ریلی و قطار و فرسودگی آن و تعطیلی بعضی از ایستگاه‌ها بدون دلیل و توسعه نیافتگی آن چه برنامه ای دارید؛ برای بدهی پیمانکاران در این حوزه چه تدبیری اندیشیده اید؟ اکثر پروژه‌ها به علت عدم تامین پروژه تعطیل شدند و گرانی ناشی از تحریم موجب گران تر شدن این پروژه‌ها گردیده است. چه تدبیری دارید تا این پروژه ها که از ضروریات توسعه هستند ادامه پیدا کنند.

نماینده حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند با طرح این سوال که آقای اسلامی برای پروژه‌های ضروری و قطعی که به دلیل عدم تامین اعتبار متوقف شده اند چه برنامه ای دارند؛ اظهار کرد: آیا ایشان می توانند در حالی که برخی طرح‌ها به دلیل عدم تامین بودجه متوقف شده پروژه های جدید را شروع کنند .

گیلانی خطاب به اسلامی گفت: آقای اسلامی شما برای شهرسازی اسلامی ایرانی و تدوین طرح‌های جامع شهری هیچ گونه برنامه ای مطرح نکرده‌اید.

توسعه شهری امری اجتماعی است که حرف اول را در زیباسازی شهرها و حتی گردشگری خواهند داشت. ولی در برنامه شما هیچ صحبتی از توسعه شهری نیست.

وی با اشاره به اینکه مدیریت‌های قبلی وزارتخانه راه و مسکن تاکنون در این وزارتخانه هزار میلیارد تومان بدهی انباشته به جا گذاشته اند، تصریح کرد: گرانی مسکن رشد بی سابقه ای داشته است، هزاران پروژه نیمه تمام به جا مانده و تحریم‌ها هم اضافه شده. آقای اسلامی چگونه می توانند این مسائل را حل کنند. آقای اسلامی شما چگونه می توانید به اهداف 1404 برسید؟

گیلانی در خصوص ناوگان مسافربری کشور گفت: آقای اسلامی شما چه برنامه‌ای برای بیش از 183 هزار اتوبوس و مینی بوس با عمر متوسط 14 سال دارید؟ آیا آن را اصلاح و نوسازی می‌کنید؟ بیش از 365 هزار کامیون با متوسط عمر 17 سال در کشور وجود دارد؛ چه برنامه‌ای برای حمل و نقل کالا با این ناوگان و برای اصلاح آن چه برنامه ای دارید؟

نماینده حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند یادآور شد: این‌ها از مهم ترین مسائلی است که به صورت سوال خدمت شما عرض کردم. ان‌شاالله با شفافیت کامل مواردی را که گفته شد توضیح دهید تا هم مردم و هم نمایندگان عزیز بدانند و با شفافیت رای داده شود. در آخر هم باید عرض کنم که خوزستان قهرمان در حوزه وزارتی شما کاستی‌ها و ضعف‌های جدی دارد.

محمد فیضی، مخالف: آقای اسلامی، ما شک نداریم که شما یک شبه انتخاب شده‌اید!

محمد فیضی نماینده اردبیل در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی با تاکید بر یک شبه انتخاب شدن محمد اسلامی برای به عهده گرفتن این سمت، عنوان کرد: شما به سفارش بعضی از وزرا نزد رئیس جمهور رفتید و یک شبه به ایشان برنامه دادید.

این نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح داد: آیا شما نیازمندی‌های کشور از نظر خدمات خاکشناسی را می‌شناسید؟ برنامه شما برای شناسایی مسائل مصالح ساختمانی چیست؟ آیا شما برای نیازمندی‌های شهری و آسایش معلولان برنامه‌ای دارید؟

فیضی افزود: شما اگر به آموزش معتقد هستید چرا برای افزایش آموزش برای مبارزه با سوانح طبیعی برنامه‌ای ندادید؟

او با اشاره به بحث جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی که در برنامه‌های اسلامی به آن اشاره شره است، تاکید کرد: شما برای حاشیه‌نشینان و رفاه حال آن‌ها برنامه‌ای دارید؟ ما که در برنامه شما چیزی ندیدیم!

نماینده عضو فراکسیون امید با اشاره مسائل جنسیتی بیان کرد: شما هیچ توجهی به رویکرد جنسیتی در برنامه‌تان ندارید. چگونه شما استاد راهنمای تز دکتری شدید؟ با داشتن فوق لیسانس چطوری راهنمای دانشجوی دکتری شدید؟!

علی نجفی خوشرودی، مخالف: ضعف در مدیریت منابع انسانی است

علی نجفی خوشرودی، نماینده بابل در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و با پخش یک کلیپ در صحن علنی مجلس نسبت به وزارت اسلامی بیان کرد: آقای اسلامی، ما را یاد بعضی از دولتمردان سابق می‌اندازد. برچه اساس می‌گویید یک سال از استانداری مازندران به ازای 15 سال کار کردید؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: از دیگر رویکردهای شما ضعف در مدیریت منابع انسانی است. شما فضای ناامنی و بی ثباتی را در استان به وجود آوردید.

این نماینده مجلس سپس کلیپی انتقادی در صحن مجلس پخش کرد که اسلامی در آن گفته بود من حرف نمایندگان را با یک گوش، می‌شنوم و از گوشی دیگر بیرون می‌کنم. بعد از پخش این کلیپ نمایندگان فریاد احسنت احسنت سر دادند.

خوشرودی در ادامه گفت: شما اصل 84 و 86 قانون اساسی را مطالعه کنید. چطور در عرض یک ساعت برنامه نوشتید؟ شما حتی یک بار نسخه اصلاح برنامه را هم ارائه دادید!

رضایی کوچی، موافق: اسلامی، آقازاده نیست/ وزیر پیشنهادی اعتقادی به ورود اتوبوسی مدیران ندارد

محمدرضا رضایی کوچی در صحن علنی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، با بیان اینکه امروز درباره وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیریم که در اقتصاد، توسعه و رشد و آبادانی بسیار موثر است، گفت: این وزارتخانه 17 معاون دارد که هر یک از معاونان به اندازه یک وزیر می‌توانند فعال باشند و در تصمیم‌گیری‌ها موثر عمل کنند.

وی افزود: مسئولیت سنگینی در شقوق مختلف حمل و نقل از جمله ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، در بخش راه‌های روستایی و در بخش مسکن برعهده وزارت راه و شهرسازی است که وزیر مربوطه باید دانش و تخصص اداره تمام این بخش‌ها را داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اسلامی نیروی انقلابی است و نشان داده در بخش‌های مختلف توانسته موفق عمل کند، اظهار داشت: آقای اسلامی، آقازاده نیست و وابسته به جریان سیاسی نبوده که بخواهد بر این اساس وارد دستگاه اجرایی شود. وی کار خود را از کارشناسی شروع کرده و امروز بر اساس توانمندی‌هایش برای پست وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است.

رضایی کوچی ادامه داد: برای اداره چنین وزارتخانه عریض و طویلی نیاز به دانش، توانایی و تعهد است که آقای اسلامی فوق لیسانس راه و ساختمان را از معتبرترین دانشگاه جهان کسب کرده است و توانایی پذیرش این مسئولیت سنگین را دارد.

وی با بیان اینکه آقای اسلامی بیگانه با وزارت و راه و شهرسازی نیست و حوزه‌های مختلف آن را می‌شناسد، تصریح کرد: ایشان پیش از این هم در بخش‌های مختلف وزارت دفاع، بنیاد مستضعفان و استانداری مازندران و... مشغول به کار بوده است و این نشان می‌دهد که پرونده خوبی در این حوزه دارد.

نماینده مردم جهرم اضافه کرد: در ابتدا چهار جلسه با حضور ایشان در کمیسیون عمران برگزار کردیم و نمایندگان مجلس مطالبات مردمی را مطرح کردند که بر اساس تکالیف برنامه ششم بود. آقای اسلامی اشراف کامل در برنامه‌های بالادستی دارد و به همین دلیل توانست مورد اعتماد اکثریت اعضای کمیسیون عمران قرار بگیرد. اسلامی را به عنوان فردی که اهل تعامل است، می‌شناسیم که نظرات تخصصی نمایندگان مجلس را می‌پذیرد و تعامل خوبی با مجلس دارد.

رضایی کوچی با بیان اینکه شایسته‌سالاری در این وزارتخانه عریض و طویل باید در دستورکار قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: آقای اسلامی اعتقادی به ورود مدیران به صورت اتوبوسی ندارد و معتقد است نباید خارج از دستگاه مدیر وارد کنیم و ملاک انتخاب مدیران شایسته‌سالاری خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما امروز دغدغه مسکن را داریم، ابراز داشت: در حال حاضر با کمبود 4.5 میلیون واحد مسکونی مواجه هستیم و 20 میلیون نفر در بافت‌های آسیب‌پذیر زندگی می‌کنند. در حالی که باید در سال یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود، این رقم 400 هزار واحد است که نیازهای جدید بر روی نیازهای گذشته انباشت خواهد شد. آقای اسلامی با شناخت این مشکلات بحث تولید مسکن را در اولویت‌ برنامه‌های خود قرار داده است.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه در حال حاضر 500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌‌تمام در کشور وجود دارد،‌ عنوان کرد: دو میلیون و 700 هزار تخت در قانون بودجه تعریف شده که جزو پروژه‌های نیمه‌‌‌تمام هستند و به طور قطع، ایده آقای اسلامی مبنی بر استفاده از فاینانس داخلی و تقویت بخش خصوصی می‌تواند در اجرای این پروژه‌ها موثر باشد.

وی با باین اینکه در حال حاضر 500 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که باید تعامل سازنده‌ای بین وزارت راه و شهرسازی با این سازمان برقرار شود تا مشکلات مربوط به مهندسان رفع شود، یادآور شد: امیدواریم با توجه به شایستگی‌ها و تعهدی که آقای اسلامی دارد، مجلس با رای بالا از ایشان حمایت کند تا وزیر راه و شهرسازی بتواند مشکلات مربوط به این وزارتخانه را حل کند.

احمدی، موافق: وزیر پیشنهادی راه در هیات مدیره هیچ شرکت دولتی یا خصوصی عضویت ندارد


قاسم احمدی لاشکی در جلسه علنی شنبه شب در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه به عنوان موافق وی بیان کرد: ما برای وزارتخانه بزرگی تصمیم می‌گیریم که 17 معاون و بیش از 65 هزار نفر پرسنل دارد. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ذیل این وزارتخانه خودش به اندازه چند وزارتخانه کار دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های متعدد بخش‌های بنادر، راه‌آهن، هواپیمایی، هواشناسی و شهرسازی در وزارت راه اظهار کرد: ما در مجلس تشخیص دادیم که این مسئولیت‌ها همچنان در وزارت راه ادغام باشد و جدا نشود. اما همین که آقای اسلامی به عنوان فردی خارج از وزارت راه انتخاب می‌شود یعنی ایشان لابی نداشته است.

احمدی لاشکی با بیان اینکه وزارت راه به یک فرد توانمند و قوی نیاز دارد، اظهار کرد: ایشان در پاسخ نامه فراکسیون زنان گفتند که از زنان در سمت‌های مختلف این وزارتخانه استفاده خواهند کرد. پاکدستی و تعهد ایشان هم برای ما مهم است. طبق اظهار آقای اسلامی ایشان در هیات مدیره هیچ شرکت خصوصی یا دولتی عضویت ندارد و تنها در مجموعه صنایع دفاعی است. من تاکنون ندیده‌ام که در بحث شفاف‌سازی وزیری تا این اندازه شفافیت داشته باشد که حتی آدرس محل سکونت خود را بنویسد.

نماینده مردم نوشهر با اشاره به انطباق برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه با اسناد بالادستی خاطرنشان کرد: آقای نیکزاد وزیر اسبق راه کمتر به موضوع راه توجه کرد و بیشتر به مسکن مهر پرداخت. آقای آخوندی هم در دوره وزارتش بیشتر به موضوع راه پرداخت و به مسکن مهر اعتقاد نداشت اما آقای اسلامی اعلام کرد که مسکن مهر و باقی‌مانده‌های آن را در دستور کار دارد. ان‌شاءالله می‌تواند در این حوزه موثر واقع شود.

وی در پایان از نمایندگان خواست به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای دهند چراکه به گفته وی این وزارتخانه بزرگ دیگر تاب اداره به شکل سرپرستی را ندارد.

محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: پیگیر مشکلات کامیونداران خواهم بود/مسکن مهر را تمام می‌کنم

محمد اسلامی در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) و در دفاع از برنامه‌هایش برای وزارت راه و شهرسازی گفت: بنده همواره شایسته‌سالاری را ملاک عمل خود قرار دادم و تلاش می‌کنم به آن جامه عمل بپوشانم کما اینکه معتقدم نمایندگان نیز از شخصیت والایی برخوردار هستند.

وی در توضیح برنامه‌هایش گفت: معتقدم باید اولویت‌های راهبردی را تعیین کرد تا از طریق آن اهداف برنامه توسعه محقق شود چرا که اجرایی شدن برنامه و قوانینی همچون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و داشتن انضباط در ساختار مدیریتی و اجرایی می‌تواند کارها را به خوبی پیش ببرد. تلاش می‌کنم که با برنامه و بر اساس ضوابط مندرج در آمایش سرزمینی، امور را پیش برده و تحولات ساختاری را به وجود آورم.

اسلامی با اشاره به احکام قانون برنامه توسعه برای ایجاد مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد و روستاییان گفت: مهم‌ترین اقدام برای تحول ساختاری در حوزه مسکن آن است که دستگاه‌ها در حوزه مسکن به صورت یکپارچه سازماندهی شده و با استفاده از تمام ظرفیت‌های تحت اختیار وزارت راه، فعالیت کنند. از طرف دیگر هم باید بخش خصوصی را در این زمینه فعال کرد. مسکن یک صنعت است که می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، عرضه انبوه مسکن را به دنبال داشته باشد. وزارت راه بر اساس وظایف قانونی، مسئول ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: باید تولید مسکن در اختیار تولید کنندگان واقعی باشد نه کسانی که تنها به دنبال سوداگری هستند. باید برای اقشار متوسط سرپناهی ایجاد شود تا آن‌ها بتوانند خانه‌دار شوند.

وی ایجاد ساختار کارآمد و غیر متمرکز برای راه‌های روستایی را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌هایش عنوان و اظهار کرد: بنده طرح بازآفرینی شهری را اجرایی خواهم کرد. در این باره تفاهم‌نامه‌هایی مبادله شده که ما می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت‌ها و نوسازی، بازآفرینی شهری را محقق کنیم. مهم‌ترین اقدام هم پیشگیری از حاشیه‌نشینی است.

اسلامی با اشاره به وضعیت مسکن مهر نیز گفت: دو میلیون و 200 مسکن مهر پیش‌بینی شد که از این میزان 200 هزار واحد تمام شده اما فاقد تاسیسات زیربنایی است. 270 هزار واحد نیمه تمام مانده و ساخت 500 هزار واحد باقی مانده است. به یاری خداوند و کمک مجلس و وجود زمانبندی مشخص به دنبال آن هستیم که تکلیف مسکن‌های مهر باقی مانده را مشخص کرده و آن‌ها را تکمیل کنیم تا موضوع مسکن مهر پایان یابد.

اسلامی با اشاره به برنامه‌هایش برای توسعه حمل و نقل راه آهن و استفاده از قطار حومه‌ای در شهرهای مورد نظر گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین دستور کارهای ما تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع پیش‌بینی شده می‌توان پروژه‌ها را با سرعت تکمیل کرد.

وی با بیان اینکه عدالت منطقه‌ای را در دستور کار دارد توضیح داد: به دنبال آن هستم که توزیع اعتبارات بر اساس پیشرفت پروژه‌ها به صورت عادلانه در تمامی کشور توزیع شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی همچنین با اشاره به مشکلات کامیونداران گفت: کامیونداران در موضوع بیمه، لاستیک، تعیین کمیسیون و تعرفه و نوسازی ناوگان دچار مشکل هستند. تفاهم‌هایی شده که وضعیت آن‌ها را پیگیری خواهم کرد.

اسلامی در مورد اظهار نظر یکی از نمایندگان درخصوص وضعیت راه اندازی هواپیمای ایران 140 گفت: افتخار می‌کنم که توفیق کار برای این صنعت پیشرفته را داشتم. این کار با استفاده از ظرفیت‌های جوانان، نخبگان، دانشگاهیان و محققان انجام شده است. هواپیماسازی ایران از نمادهای موفقیت سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان در کشور است.

وی در پایان و در جمع ‌بندی گفت: بنده برای اینکه بتوانم اعتماد نمایندگان را جذب کنم هیچ ادعایی جز خدمت به مردم با توکل بر خدا و بر اساس قابلیت‌های فردی و اعتماد مسئولان و مردم را ندارم. تلاش می‌کنم با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی ارزشمند، جوان‌گرایی و استفاده از نیروهای شایسته، در جهت بهبود وضعیت ساختاری و کارآمدی مدیریتی، حرکت کنم.

موافقان و مخالفان رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

وزیر صنعت

محمود صادقی، مخالف: زمان انتخابات هزار وعده می‌دهید و بعد به همان وعده‌ها پشت پا می‌زنید

محمود صادقی، نماینده تهران و رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سلامت مجلس در مخالفت با رضا رحمانی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: آقای روحانی! زمان انتخابات هزار وعده می‌دهید و بعد به همان وعده‌ها پشت پا می‌زنید.

او در ادامه تاکید کرد: ترمیم کابینه در شرایط فعلی با چه هدفی انجام می‌شود؟ به نظر می‌رسد هدف از تغییرات فعلی افزایش کارامدی دولت، ایجاد شفافیت بیشتر و مبارزه با فساد، جلب اعتماد از دست رفته عمومی و بازسازی سرمایه عمومی رئیس جمهور با 24 میلیون رای باشد. اما متاسفانه حدود یک سال بعد از این رای سرمایه اجتماعی این رای رو به افول است.

صادقی در واکنش به صحبت‌های ظهر حسن روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی خود و تاکید او بر اینکه جناح‌ها و جریان‌ها نباید بعد از انتخابات بار دیگر عملکرد و صحبت‌های انتخاباتی داشته باشند، بیان کرد: روحانی گفت که سخنان انتخاباتی نگویید. باید به او بگوییم که زمان انتخابات هزار وعده می‌دهید و بعد به همان وعده پشت پا می‌زنید.

رییس فراکسیون شفافیت و سلامت در ادامه با اشاره به مدارک تحصیلی رحمانی خطاب به او گفت: با این همه مسئولیت چگونه سه مقطع تحصیلی را گذرانده‌اید؟

او همچنین برنامه ارائه شده به‌وسیله وزیر پیشنهادی صنعت را دقیق ندانست و بیان کرد: برنامه ارائه‌شده هیچ ارتباط معناداری با بودجه سنواتی ندارد. برنامه پیشنهادی گسترده است که گویی می‌خواهد همه مشکلات را حل کند. باید اولویت‌بندی شود، در برنامه ایشان مشخص نیست چه چیزهایی اولویت دارد.

صادقی ادامه داد: در صنایع تبدیلی کشاورزی و الکترونیک، برنامه‌های کمّی دیده نمی‌شود. برنامه ویژه‌ای برای حمایت از تولید ارائه نشده است. آیا شما می‌خواهید از پاسخگویی فرار کنید.

نماینده تهران با اشاره به سوابق و رزومه رحمانی بیان کرد: در سوابق شما 30 مسئولیت دیده می‌شود، شما در وضعیت موجود چه نقشی دارید. چگونه در طول این دوره پرکار مدیریتی‌تان سه مقطع تحصیلی را گذرانده‌اید؟

یوسف‌نژاد، موافق: رحمانی ذوجنبتین است


علی‌اصغر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی نوبت شب (شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با رای اعتماد مجلس به رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به رزومه و تحصیلات خود، خود را ذی‌صلاح دانست که در مورد این وزیر اظهار نظر کند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: همه ما می‌دانیم که پذیرش مسئولیت با توجه به شرایط فعلی کاری بسیار سخت است. اگر بعد از رای اعتماد ما به این وزرای پیشنهادی، این عزیزان رای بیاورند، به هتل 5 ستاره نمی‌روند. دارند به بدترین شرایط می‌روند. مشکلات و مصائب و بدبختی‌ها روی سر این‌ها می‌ریزد.

وی با اشاره به صلاحیت تحصیلی، مدیریتی و تجربی گفت: آقای رحمانی هر سه این صلاحیت را به طور کامل داراست. ما وقت آموزش برای فرد جدیدی که نیاز به شناخت از دستگاه‌های مربوطه دارد نداریم. هزینه‌ای که برای بسیاری از مسئولان پرداخته‌ایم و جواب معکوس گرفته‌ایم. این قضیه آموزش در مورد آقای رحمانی مصداق ندارد.

نماینده ساری سامانه‌های قیمت‌گذاری در بخش صنعت، بحث خودرو، مساله تجارت خارجی، مساله جلودار بودن بخش معدن و رویکردی که وزیر باید به توسعه داشته باشد را جزو مسائلی دانست که رحمانی شناخت نسبی نسبت به آن‌ها دارد.

وی خطاب به صادقی ادامه داد: شما اشاره کردید که برنامه‌های آقای رحمانی همان برنامه‌های قبلی است. من می‌خواهم بگویم که اتفاقا باید همین طور باشد. یک وزیر با قوانین و اسناد بالادستی و برنامه‌های تنظیم شده از قبل روبه‌روست. پس باید این مسائل را با وضع موجود تطبیق دهد. این کاری است که بسیاری از وزرا قبلی نتوانستند انجام دهند.

یوسف نژاد با اشاره به این جمله که "آقای رحمانی ذوجنبتین است" اظهار کرد: آقای رحمانی مجلس را از زاویه دولت و دولت را از زاویه مجلس دیده است. سال‌ها در مجلس بوده و ریاست کمیسیون صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشته است. در خود وزارتخانه هم در حد قائم مقام وزیر کار کرده است. آقای رحمانی صالح، صادق، صبور و نسبت به مسائل مخصوصا روابط بین دستگاهی که مشکلات عدیده همه وزارتخانه‌های ماست اشراف دارد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی ادامه داد: هر کسی که از ظرفیت مجلس در جهت منافع سازمانی استفاده کرده است، موفق بوده است. این ویژگی را در آقای رحمانی می‌بینیم. من فکر می‌کنم ان‌شاءالله مجلس باید به ایشان کمک کند. یک وزیر بدون استفاده از ظرفیت و پتانسیل مجلس موفق نیست.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه آقای رحمانی از آن منزلت و جایگاه که برای یک وزیر لازم و ضروری است برخوردار است، گفت: بقیه مسائل مربوط به خود و معاونان ایشان، روابط و معاونان‌شان برمی‌گردد. همه دستگاه‌ها باید به او کمک کنند.

وی با اشاره به فرمایشات رییس جمهور در مجلس گفت: آقای رییس جمهور باید به بخش معدن، صنعت، خودرو و تجارت خارجی کمک کند. وزرای محترم! مجلس خانه شماست. اگر مساله و موردی به وجود آمده که با نظر مجلس حل می‌شود، شما باید به افراد و دستگاه بگویید که من به مجلس می‌روم و آن مشکل را حل می‌کنم.

احمد بیگدلی، مخالف: «رحمانی» چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار دارد؟

احمد بیگدلی، نماینده خدابنده به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) گفت: مخالفتم با آقای رحمانی مخالفت شخصی نیست حتی مراتب خوشحالی خود را اعلام می‌کنم که یکی از نمایندگان ادوار به عنوان وزیر معرفی شده است. اما به دلیل صیانت از همکارم و حمایت از نماینده سابق با او مخالف هستم.

وی با اشاره به اجرای قانون مربوط به اختیارات و وظایف بخش کشاورزی گفت: این قانون کلیه اختیارات و وظایف بازرگانی و سیاست‌گذاری حوزه واردات را از وزارت صمت به کشاورزی واگذار کرده است. به همین دلیل طی 4 سال گذشته وزارت جهاد توانست موفقیت‌های چشمگیری در عرصه مدیریت واردات و تنظیم بازار برخی اقلام همچون برنج، دانه‌های روغنی و خودکفایی در گندم، کاهش واردات برنج و مدیریت عرضه میوه شب عید داشته باشد.

وی افزود: در این بین تلاش‌هایی برای کم رنگ شدن قانون تمرکز انجام می‌شود از جمله نمونه آن بیانیه اتاق بازرگانی تهران است سوال این است در شرایطی که ابزاری برای تنظیم بازار وجود ندارد و شرکت‌های بازرگانی دولتی از وزارت صمت منتزع و شرکت‌ها خصوصی شده‌اند وزیر می‌خواهد چه کار کند؟.

این نماینده مجلس ادامه داد: چطور می‌خواهید بازار را تنظیم کنید و کالای مورد نیاز مردم را تامین نمایید؟ بنده می‌خواهم در این باره به صورت شفاف موضع‌گیری کنیم.

وی افزود: شما در مسئولیت قبلی‌تان به عنوان معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، مسئول برنامه‌ریزی کلان و راهبردی بودید که بر خلاف قانون تمرکز، عمل کردید که این باعث اختلال در سیستم مدیریت تنظیم بازار شد. صراحتا اعلام کنید که آیا پایبند به قانون تمرکز خواهید بود یا اینکه می‌خواهید بازار موازی تنظیم بازار ایجاد کنید.

بیگدلی همچنین با بیان اینکه نظام قیمت‌گذاری در کشور مشکلاتی را به وجود آورده و باعث گرانفروشی شده است، گفت: دولت باید بر بازار نظارت کافی داشته باشد و از بازار سرمایه و بورس کالا استفاده کند. قیمت‌گذاری دستوری باعث کاهش انگیزه می‌شود. لذا باید از ظرفیت بورس کالای ایرانی استفاده کرد و کالاها نیز با نرخ واقعی قیمت‌گذاری شود همچنین از تولید حمایت شود که در مورد هیچ کدام شما برنامه‌ای ارائه نکردید.

حسینعلی شهریاری، موافق: رحمانی اعتقاد دارد وزارت صمت سیاستگذار است، نه بنگاهدار/ کارنامه وزیر پیشنهادی زبانزد است

حسینعلی شهریاری امشب در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: رونق اقتصادی کشورها ناشی از رونق صنعت، معدن و تجارت است. در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از حساس‌ترین بخش‌های کشور است و برنامه‌هایش تاثیر مستقیمی بر اقتصاد و مردم دارد و به تعبیری نبض اقتصاد کشور است.

وی به سوابق وزیر پیشنهادی صمت اشاره کرد و اظهار داشت: حسن سوابق رحمانی نویدبخش برای وزارتخانه و بخش‌های مربوط به صنعت، معدن و تجارت برای کشور است. نمایندگان مخالف به گونه‌ای حرف می‌زند که گویی یک وزارتخانه حلال مشکلات کشور است غافل از اینکه وزیر فقط یک فرد در کابینه است.

نماینده زاهدان در مجلس با بیان اینکه رحمانی علاوه بر داشتن تعهد و تخصص، یکی از برترین مدیران اجرایی و اقتصادی است، تصریح کرد: انتخاب رحمانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان از اراده دولت برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و رونق بخشیدن به بنگاه‌های کسب و کار است. بی‌تردید یکی از چالش‌های کشور اعتقاد مدیران به ارزش‌های دینی و انقلابی و باور به اندیشه‌های غربی و از سوی دیگر، تجهیز به دانش مدیریتی است. مدیرانی که دارای این ویژگی هستند، موفق می‌شوند.

شهریاری ادامه داد: رحمانی در حوزه اندیشه و باور و رفتارهای انقلابی، آزمون خود را پس داده و با رویکردهای داخلی و بین‌المللی صاحبنظر است و دارای سطح دانش قابل قبولی است. کسانی که با وی آشنا هستند، می‌دانند رویکرد تعامل با دنیا به عنوان یک استراتژی هدفمند از سوی ایشان دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد رحمانی موجب دلگرمی فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت است، خاطرنشان کرد: کارنامه درخشان رحمانی نشان می‌دهد اعتماد و اعتقاد وی به بخش خصوصی می‌تواند روزهای خوبی را در این حوزه رقم بزند. با انتخاب رحمانی در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت، چشم‌انداز افزایش صادرات بر مبنای ارزش افزوده را رقم می‌زند. خروج از بحران‌های پیشرو و ورود به بازارهای بین المللی نیازمند دانش و تجربه است و برنامه‌محوربودن و کارنامه ایشان زبانزد است. تجارب ایشان در حوزه‌های مرتبط سبب می‌شود این مجموعه گام‌های موثری بردارد.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی افزود: اهتمام به افزایش صادرات غیرنفتی موجب خروح از رکود می‌شود. ایجاد فضای کسب و کار و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خروجی موجب افزایش رونق صنعت و معدن و خروج از رکود می‌شود. تحریم بازار خارجی و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی از اقدامات موثر ایشان است.

شهراری با تاکید بر اینکه سکان وزارت صمت به شخصی سپرده می‌شود که در تولید و تجارت سوابق درخشانی دارد و به عنوان مدیر استراتژیک شناخته می‌شود، ابراز داشت: برنامه ایشان بارقه امیدی در میان فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت و کارآفرینان و... ایجاد می‌کند. ایشان گفتند لیستی از طرح‌های غیراقتصادی تهیه می‌کند و به صراحت می‌گوید ادامه آنها به نفع کشور نیست.

وی اضافه کرد: ایشان گفته است در واگذاری برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی اقدام می‌کند. ایشان اعتقاد دارند وزارت صمت سیاستگذار است و نه بنگاهدار. از بزرگ شدن بخش خصوصی هراس ندراند.

این نماینده رحمانی با بیان اینکه مخالفت با خام‌فروشی، تلاش برای حضور در بازارهای جهانی، ایجاد بستر برای تولید و برنامه‌ریزی از برنامه‌های ایشان است، عنوان کرد: برای تعامل با نخبگان برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته‌اند. ایشان گفتند مشی دولت و من شایسته‌سالاری است و از حضور زنان در انتصابات حمایت قطعی می‌کنند.

عزیز اکبریان، موافق: رحمانی شناخت کاملی از وزارت صنعت دارد/ توجه به فسادستیزی


عزیز اکبریان نماینده کرج در جلسه علنی امشب مجلس و در موافقت با رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: این وزارتخانه از وزارتخانه های حساس ماست، اما مشکل آن مربوط به وزرای این وزارتخانه نیست، بلکه مشکلات اصلی به بیمه، مالیات، گمرک، مشکل در شرکت های خصولتی و تصدی‌گری دولت بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: دولت تصمیم به جابجایی در تیم اقتصادی خود گرفته است؛ آقای رحمانی فردی ولایتمدار و دارای فکر، برنامه و آشنا با مجلس شورای اسلامی است و سابقه سه دوره نمایندگی مجلس را دارد.

اکبریان با انتقاد از اظهارات محمود صادقی نماینده تهران مبنی بر اینکه این وزیر پیشنهادی دولت چگونه مدارک تحصیلی خود را در مقطعی کوتاه اخذ کرده است، تصریح کرد: رحمانی 15 سال پیش با مدرک لیسانس به مجلس آمد و پس از آن هم تحصیلات خود را ادامه داد و حدود 2 سال است که معاون وزیر است و حالا وارث همه مشکلات وزارت صنعت شده است.

وی با تاکید بر اینکه وارث مشکلات وزارت صنعت کل تیم اقتصادی دولت است، بیان کرد: رحمانی از وزارتخانه صنعت شناخت کامل دارد و نیازی نیست از صفر شروع کند.

اکبریان تاکید کرد: این وزیر پیشنهادی دولت برنامه مدونی برای تولید و مبارزه با فساد دارد و قطعا کسی که آلوده به فساد باشد، نمی تواند با آن مبارزه کند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به اینکه جلوگیری از خام فروشی از دیگر برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، تصریح کرد: رحمانی برای صادرات غیرنفتی برنامه های اساسی دارد که بسیار حائز اهمیت است.

اکبریان با بیان اینکه مشکل خودروسازی در خصولتی هاست و دست وزیر نیست، گفت: همچنین مشکل پتروشیمی ها هم در خصولتی‌ها است و باید آنان را حل و فصل کنیم و نباید این مشکلات را به وزرا نسبت دهیم.

وی با اشاره به اینکه توجه به مدیران بومی در اولویت برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، خاطرنشان کرد: رحمانی فردی پرتحرک و با انگیزه و از سوی دیگر یک نیروی ارزشی برای نظام و انقلاب است و باید با رای اعتماد بالایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برود.

اکبر رنجبرزاده، موافق: رحمانی مدیری خلاق برای تبدیل تهدیدها به فرصت است


در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اکبر رنجبرزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: رحمانی از جنس مجلس است، برنامه های ایشان بر اساس قوانین بالادستی و به ویژه طبق قانون برنامه ششم توسعه است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، به صورت سالیانه هدف گذاری کمی شده است و این امر نظارت پذیری برنامه را افزایش می دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: آقای رحمانی برای دستیابی به این پست سلسله مراتب را گذرانده و در سطوح مختلف مدیریتی وزارت صنعت صاحب نام است.

وی اظهار داشت: در ولایت پذیری، مدیریت و پاکدستی ایشان همگی متفق القول هستند.

وی خلاقیت در تصمیم گیری را از ویژگی های رحمانی خواند و گفت: تدوین سند جامع نظام توزیع در کشور و ساماندهی نظام توزیع کالا از خالاقیت های مدیریتی ایشان است. یک مدیر باید خلاق باشد تا بتواند تهدیدها را به فرصت کند.

رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت: اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون بیش از گذشته باید پای کار باشند


رضا رحمانی در جلسه نوبت شب (شنبه) مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: حدود 31 درصد اقتصاد، 33 درصد اشتغال کل و 64 درصد اشتغال مولد در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است.

وی با تشریح برنامه‌هایش گفت: بخشی از نقد نمایندگان مخالف در برنامه پیشنهادی بود و طبیعتا این برنامه ناقص است. در برنامه‌هایم برای راهبری بخش صنعت 57 برنامه عملیاتی پیش‌بینی شده است. برای حوزه معدن 29، بازار و تجارت و بازرگانی 40 برنامه راهبردی دارم. یکی از برنامه‌هایم ایجاد رابطه سازنده و نزدیک با مجلس است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: در صورت وزیر شدن برنامه‌های خوبی برای تعامل با صحن علنی و کمیسیون‌های مجلس دارم. متدها و برنامه‌های مختلفی متناسب با شرایط جدید، دوره تحریم، اصول اقتصاد مقاومتی داریم.

رحمانی در تشریح چهار بخش تولید و تثبیت اشتغال، صادرات، معدن و بازرگانی، گفت: مهمترین کاری که برای خودم واجب کرده‌ام تثبیت اشتغال است. به جای اتاق بحران، اتاق پیشگیری و درمان را با استفاده توان مردم، بخش خصوصی و مجلس و بخش‌های مختلف دولت به وجود می‌آورم. مردم از ما توقع معجزه ندارند اما توقع پرهیز از تنش و اختلاف و تلاش برای بهبود شرایط است.

وی ادامه داد: در حوزه تثبیت اشتغال نوسازی و بازسازی صنایع و صنوف تولیدی را با توان و برنامه مدون‌تر و محکم‌تری ادامه خواهم داد. کیفی‌سازی و صادرات محور بودن تولیدات کارخانجات را از طریق نوسازی صنایع دنبال می‌کنم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در پروژه‌های ویژه در سال جاری معادل 10 میلیارد دلار ساخت داخل را آغاز کردیم. اقلامی که در سال‌های گذشته وارد می‌شد با برنامه‌های مدون داخلی سازی می‌شود. طی 10 سال آینده 40 هزار واگن را تولید خواهیم کرد. در سه سال آینده 202 هزار دستگاه کشنده، اتوبوس و مینی‌بوس تولید می‌شود.

رحمانی ادامه داد: مواد اولیه ای که در کالاهایی که با زندگی و کار مردم سر و کار دارند را با قیمت مناسب‌تری در اختیار می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه تامین مالی واحدهای اقتصادی را دنبال می‌کنم، گفت: تولید نیاز به نقدینگی دارد تا سطح تولید حفظ شود. برای واردات ماشین‌آلات و فناوری‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است. برای پتروشیمی، خودرو و لوازم خانگی برنامه دارم به ویژه در حوزه خودرو که برنامه های تحول‌آمیز دارم. تولید خودروی باکیفیت با قیمت مناسب را دنبال می‌کنم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مدیریت شرایط تحریم و رصد آثار تحریم را از طریق ستاد تحریم وزارتخانه دنبال می‌کنم تا مقابله با آثار آن و استفاده از شرایط جدید را برنامه‌ریزی کنیم. تامین کالاهای اساسی را از طریق ذخیره سازی دنبال می‌کنیم و قطعا با وزارت جهادکشاورزی هماهنگ خواهیم شد. از شبکه اصناف و اتحادیه‌های صنفی استفاده خواهم کرد. پروژه زنجیره تامین را برای سه سال آینده با 55 برنامه عملیاتی را به سرانجام خواهم رساند.

رحمانی با تاکید بر اینکه طراحی و استقرار بخش تولید و بازرگانی کشور را دنبال می‌کنیم، گفت: در حوزه توسعه تجارت الکترونیک و استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی برنامه‌های جدی داریم. در شرایط تحریم حتما لازم است از توان مردم و بخش خصوصی استفاده می‌کنم.

وی متذکر شد: پیشران اقتصاد کشور حتما باید صادرات باشد. کشورهای همسایه بیش از 500 میلیارد دلار واردات دارند و سهم ما زیر 5 درصد است. برای رسیدن آن به یک درصد، 30 میلیارد دلار نیاز است که یک و نیم میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. از ظرفیت کوله‌بران و ته‌لنجی‌ها نیز استفاده و بکارگیری خواهد شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه مبارزه با فساد محور کار بنده خواهد بود. فساد سازمان یافته در حوزه کاری بنده جایگاهی نخواهد داشت. سفرهای استانی بابرنامه، با هدف و با پیگیری را دنبال می کنم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها