کد خبر: 237715
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۱۰:۱۲:۰۰
| |

در صحن علنی مجلس صورت گرفت

دو کارت زرد به وزیر ارشاد در یک روز

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ بازی‌های رایانه‌ای و علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) از سوی این وزارتخانه قانع نشدند.

دو کارت زرد به وزیر ارشاد در یک روز
کد خبر: 237715
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۱۰:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سوال نصرالله پژمان فر نماینده مشهد از صالحی وزیر ارشاد، درباره‌ی نظارت وزارت ارشاد بر عملکرد ضعیف و شائبه دار بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای در دستور کار جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس قرار گرفت. نمایندگان پس از استماع سوال نماینده‌ی مشهد و پاسخ‌های وزیر با 80 رای موافق، 83 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند.

درباره سوال دوم هم لاریجانی با اشاره به رای مجلس به اولین سوال پژمان فر از وزیر فرهنگ و ارشاد که نتیجه آن قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیر بود، گفت: در رای گیری قبلی تعداد زیادی از نمایندگان رای نداده بودند لذا نمایندگان در رای گیری مشارکت کنند. در نهایت نمایندگان با 94 رای موافق و 74 رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و دومین کارت زرد را در یک روز به صالحی دادند.

86 درصد بازار بازی‌های رایانه‌ای در اختیار خارجی‌ها است


نصرالله پژمان‌فر در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 18 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: بازی‌های رایانه‌ای تأثیر زیادی در شکل‌گیری شخصیت آینده‌سازان کشورمان دارد و این در حالی است که امروزه این بازی‌ها علاوه بر ابزار درآمدی به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه بر اساس نکته مذکور شاهد گسست نسلی و فاصله بین فرزندان و والدین هستیم که این امر تصادفی نیست، اظهار کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی شد تا مشکلات مذکور برطرف شود، براین اساس در بند (3) ماده (2) اساسنامه بنیاد یاد شده آمده است "تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب" باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سهم بازی‌های خارجی از بازار کشورمان 86 درصد بوده و نهایتاً بازی‌های داخلی 14 درصد سهم دارند، افزود: متأسفانه در این بازی‌ها که با تخلف در دسترس آینده سازان این کشور هستند محتواهایی مانند خلاف جنسی، الحاق کفر، تضییع دین، همجنس‌گرایی، آموزش انواع جرم‌ها مانند سرقت، قتل‌های دسته جمعی، روابط جنسی و غیره مشاهده می‌شود.

رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اذهان فرزندان این سرزمین در فضای مجازی مورد هجمه باز‌ی‌های مذکور قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته امروزه توجه به هویت ملی کاهش یافته است، بر این اساس باید سوال کرد چرا نسبت به مسائل فرهنگی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی بی‌توجهی رخ داده است.

پژمانفر ادامه داد: متأسفانه به جای اجرای این بند از اساسنامه مبنی بر"تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب"، عنوان رده بندی سنی را صرفا اجرایی کرده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه قانون توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صراحتاً کنار گذاشته شده است، گفت: به عنوان مثال در پرسشنامه بازی های رایانه‌ای و موبایلی از مولفه‌هایی مانند خشونت، ترس، کلمات توهین‌آمیز، استفاده از مشروبات الکلی، قمار، یأس و ناامیدی سوال می‌شود که بر اساس یک نمونه عملی بازی‌ که پاسخش در همه این موارد بلی بوده است، عنوان رده‌بندی سنی گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 67 درصد از جمعیت استفاده کننده از بازی‌های رایانه‌ای کمتر از 30 سال سن دارند، افزود: این مهم در حالی است که بیش از 60 درصد آنها تحصیلات زیر دیپلم دارند. بر این اساس حدود 30 میلیون از فرزندان این کشور دچار صحنه‌های مستهجن چنین بازی‌هایی شده‌اند.

پژمانفر با اشاره به اینکه توزیع چنین بازی‌های صرفا بر اساس کپی رایت نیست و می‌توان اذعان کرد سازمان یافته انجام می‌شود، تصریح کرد: در پرسشنامه‌ای بیش از 50 درصد استفاده‌کنندگان از بازی‌های رایانه‌ای اعلام کردند رده‌بندی را اعلام نمی‌کنند. نمایندگان شخصا محتوای بازی GTA را بررسی کنند تا به محتوای آن واقف شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی اعلام کرده که مجموعه مذکور در حوزه مشکلات مالی و کارکرد غیرشفاف بوده و باید به آن رسیدگی شود.

رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رشد بازی‌های رایانه‌ای به دلیل همسو بودن با بازی‌های خارجی است، اظهار کرد: باید گفت که کودتای فرهنگی در کشورمان رخ داده و فرزندانمان در مواجهه با شدیدترین هجمه‌ها هستند و بر این اساس مجموعه مذکور در انجام وظیفه‌اش کوتاهی کرده است.


7 هزار لینک متخلف بازی رایانه‌ای در سال گذشته به کمیته مصادیق مجرمانه ارجاع شد

سید عباس صالحی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 18 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر درخصوص نظارت وی بر عملکرد ضعیف و شائبه دار بنیاد ملی بازی های رایانه ای و مدیرعامل آن گفت: در موضوع بازی های رایانه ای در حوزه نظارت بر بازی های خارجی 15 ناشر مجوز دارند که با توجه به استعلاماتی که از آنها صورت گرفته در فضای بازی های خارجی به آنها مجوز اعطا شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازی رایانه ای پیش از انتشار به صدور پروانه انتشار نیاز دارد، افزود: در این بخش رده بندی سنی صورت می گیرد و به این شکل امکان انتشار به بازی های رایانه ای با مجوز داده می شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بازی های رایانه ای موبایلی نظارت تا 7 روز پس از عرضه رخ می دهد، بیان کرد: در حوزه بازی های ایرانی بررسی های محتوایی پیش از انتشار صورت می گیرد و رده بندی سنی اعمال می شود که در این حوزه از مجموع 10500 بازی بررسی شده، 215 بازی ممنوع اعلام شده و مابقی بازی ها مجاز شده اند.

صالحی با بیان اینکه بر بازی های رایانه ای و موبایلی داخلی و خارجی نظارت انجام می شود، اظهار داشت: بنیاد بازی های رایانه ای، نظام رده بندی سنی را انجام می دهد تا خانواده ها و بازی کنندگان در این فضا اعمال نظارت بر خانواده و مصرف داشته باشند که بیش از 18 هزار بازی موبایلی نظام رده بندی اخذ کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد ملی بازی های رایانه های بر فضای مراکز توزیع فیزیکی و فروشگاه ها نظارت می کند، افزود: در سال گذشته 35 هزار فروشگاه و بیش از 4500 گیم نت مورد بازرسی قرار گرفتند که حدود 440 واحد متخلف به مراکز انتظامی معرفی شدند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در حوزه نظارت بر فضاهای مجازی حدود 7 هزار مورد لینک که متخلف بوده در سال 96 به کمیته مصادیق مجرمانه ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه یک روند قابل توجه در حوزه نظارت بر بازی های رایانه ای شکل گرفته که ممکن است جامع نباشد، تاکید کرد: در فضاهای مجازی و حقیقی متخلفانی وجود دارند، به ویژه در فضای مجازی که امکان ایجاد آدرس های جدید و فضاهای خودساخته برای آنها وجود دارد و امر نظارت را سخت تر می کند، اما اقداماتی که در حوزه نظارت بر فضاهای مجاز و غیرمجاز صورت گرفته، رو به جلو پیش رفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ترویج جریان بازی سازی ایرانی برای کمک به فضای اقتصاد و فرهنگ، دغدغه ای مهم و اساسی است، افزود: با همین نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسیر رو به جلویی در مسیر حمایت ها طی کرده است، به طوری که در سال 90 در جشنواره سالانه بازی های رایانه ای 94 بازی داخلی وجود داشت اما در سال گذشته 190 بازی رایانه ای داخلی وجود داشته که این روند رو به جلوی داخل در حوزه بازی های رایانه ای را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در سال 94 در حدود 11 درصد بازار داخلی توسط بازی های ایرانی تامین می شد که گردش مالی آن حدود 460 میلیارد تومان بود، ادامه داد: در سال 96 در حدود 14 درصد بازی ایران در این بازار دخالت داشتند یعنی سهم ما در طی دو سال 3 درصد افزایش داشته و بازار 920 میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

صالحی با تاکید بر اینکه روند بازی های داخلی ایرانی در سال های اخیر روند رو به رشدی از لحاظ سهم بازار، کیفیت و کمیت داشته است، تصریح کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیرسازی ها نقش مهمی داشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد نظارتی در حوزه مذکور گفت: بر اساس مسئولیت‌های قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای موضوع نظارت به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اخیرا شورای هماهنگی با حضور نهادهای وابسته به موضوع بازی و متشکل از 4 کمیته تشکیل شده است، گفت: همه مشکلاتی که در فضای بیرونی مشاهده می‌شود صرفا در فضای مجازی نیست، به عنوان مثال 250 بازی از بین 10 هزار بازی که از مجموعه مذکور درخواست مجوز داده بودند به عنوان بازی غیرمجاز اعلام شدند.

صالحی با بیان اینکه شاهد عرضه‌های غیرمجاز هستیم، ادامه داد: از طریق نظارت‌های فیزیکی و البته فضای مجازی درصدد برطرف کردن مشکلات هستیم ، به عنوان مثال بیش از 6 هزار لینک شناسایی و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای ارسال شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه شاید تخلفاتی پیش بیاید که دور از نظارت باشد اما در تلاش هستیم تا خلاء‌های موجود را برطرف کنیم، افزود: در این بین روند حمایتی نیز در دستور کار است لذا می‌توان اذعان کرد پیشرفت دربرگیری سهم بازی‌های ایرانی در بازار بازی‌های رایانه‌ای از یک درصد به 14 درصد بیانگر این مهم است.

وی با اشاره به اینکه 300 بازی در قالب هرم حمایتی قرار گرفته است، ادامه داد: در این بین 76 مورد نیز با حمایت‌های صورت گرفته در رویدادهای جهانی حضور پیدا کردند.

صالحی با اشاره به اینکه انستیتو ملی بازی کشورمان در سال‌های اخیر بیش از یک هزار دانش آموخته تربیت کرده است، گفت: همچنین در مرکز رشد مرتبط نیز 10 بازی تولید و 23 تیم ایجاد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم شرایط اتصال بازی‌های ایرانی با فضای جهانی را ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: گفت‌وگوی بین‌المللی بین بازی‌سازان ایرانی و خارجی دارای اهمیت بوده و می‌تواند در این حوزه تأثیرگذار باشد.

سامانه‌های ویدیویی آنلاین درصد تخلفات محدودی دارند

سیدعباس صالحی همچنین در پاسخ به سوال دوم نصرالله پژمان فر نماینده مشهد درباره‌ علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدیویی گفت: یکی از مسیرهایی که در حوزه فن آوری قابلیت استفاده دارد سامانه‌های آنلاین است که مخاطب از طریق موبایل، تبلیت یا کامپیوتر امکان دسترسی دارند. طبیعتا مسیر نظارت ما بر این سامانه‌ها هم متفاوت از روش‌های دیگر است.

وی افزود:‌ مرکز سامانه‌های ویدیویی از سال 94 آغاز به کار کرده و 19 مرکز مجوز دریافت کردند که در مراحل تمدید 10 مرکز مجوز تمدید پیدا کردند و مجوز 9 مرکز دیگر بر اساس بررسی کارکرد و میزان پایبندی به قوانین نمایش تمدید نشده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: نظارت‌های پایه بر این مراکز و سامانه‌ها اعمال می‌شود. ما در بخش فیلم و سریالهای ایرانی همه فیلم‌ها و سریال‌ها را پیش از بارگذاری بازبینی می‌کنیم. این فیلم ها باید پروانه نمایش داشته باشند تا امکان عرضه در فضای سامانه ویدیویی را داشته باشند. اما در فیلم و سریالهای خارجی بیشتر آنها از نمایش خانگی مجوز دارند ولی در مورد فیلم‌های روز به دلیل رقابت با سامانه‌های دیگر نظارت پسینی اتفاق می‌افتد.

وزیر ارشاد همچنین خاطرنشان کرد:‌ احیانا ما اگر به تخلفی برخورد کنیم، در زمان کوتاهی با آن برخورد می‌کنیم. اما از 60 هزار مورد بارگذاری شده میزان تخلفات درصد بسیار محدودی نسبت به حجم کل داشته است. ما باید حوزه سامانه‌های ویدیویی را به عنوان یک فن آوری ارتباطی جدی بگیریم و اقتضائات آن را هم در نظر داشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه آیین نامه و دستورالعمل‌های روشنی برای نظارت بر سامانه‌های ویدیویی تنظیم شده، خاطرنشان کرد:‌ گزارش ما فقط بر مبنای گزارش های بیرونی نیست بلکه گزارش‌های پیوسته داخلی هم داریم و برای بالا بردن سهم نظارت پسینی رصد و مانیتورینگ قوی دراین زمینه داریم.

وزیر ارشاد با بیان این که در حجم بالای تولید قطعا تخلفاتی هم اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: مهم این است که فرایند نظارت، پیش بینی شود ضمن این که درصد تخلفات نسبت به حجم تولید بسیار محدود است.

صالحی در پایان تصریح کرد: تضعیف سامانه‌های ویدیویی آنلاین داخلی به نفع سامانه‌های غیر مجاز خارجی است. بی تردید سامانه‌های دارای مجوز به صنعت فرهنگی و فرهنگ ما کمک می‌کنند و ما تلاش داریم با نظارت دقیق‌تر این سیستم را ارتقاء دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها