کد خبر: 237646
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۰۶:۴۷:۰۰
| |

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی نوشت

اجتناب از انتخاب وزرای سهمیه‌ای

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا نوشت: انتخاب سهمیه‌ای وزرا یکی از اشتباهات رییس‌جمهور بود زیرا این وزرا به دلیل پشتوانه‌ محکم گاه حاضر به فرمانبرداری از رییس‌جمهور نبودند.

اجتناب از انتخاب وزرای سهمیه‌ای
کد خبر: 237646
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۰۶:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا نوشت: سرانجام رییس‌جمهور پس از انتقادات فراوانی که به برخی از وزرا مطرح بود، تصمیم گرفته است تا چهره‌های جدیدی را به دولت تزریق کند و این مهم را باید به فال نیک گرفت. در بخش عمده‌ای از تغییراتی که قرار است صورت پذیرد، دولت وامدار مجلس است زیرا اگر استیضاح برخی وزرا توسط نمایندگان صورت نمی‌گرفت، مشخص نبود که این افراد تا چه زمانی قرار بود در دولت بمانند. متاسفانه برخی وزرای کابینه دوازدهم، وزرای سهمیه‌ای هستند. مقصود از سهمیه‌ای آن است که رییس‌جمهور به دلیل حمایت برخی جریانات مجبور شده است تا نماینده‌ای از جریان حامی خودرا به عنوان وزیر معرفی کند و این سهم‌خواهی‌ها از دولت تا به امروز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. انتخاب سهمیه‌ای وزرا یکی از اشتباهات رییس‌جمهور بود زیرا این وزرا به دلیل پشتوانه‌ محکم گاه حاضر به فرمانبرداری از رییس‌جمهور نبودند.

به همین دلیل موضوع عدم یکپارچگی دولت در یک سال اخیر بسیار در رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح می‌شد. وزرای سهمیه‌ای به دنبال خود انتصاب سهمیه‌ای دارند و بدین‌ترتیب شایسته‌سالاری از بین می‌رود لذا ضروری است تا رییس‌جمهور از انتخاب وزرای سهمیه‌ای اجتناب کند. رییس‌جمهور باید عملکرد افراد در سمت‌های پیشین را ارزیابی کرده و پس از ارزیابی به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند. برای انتخاب وزیر شاخص‌های معمولی وجود دارد که باید به این شاخص‌های ابتدایی توجه شود. دارا بودن صلاحیت کارشناسی، صلابت در مدیریت، توانایی، ریسک‌پذیری در تصمیم‌گیری، سلامت مالی، پاکی، اعتقاد و اعتماد به مردم، اعتقاد به حق‌الناس و پاسخگویی شاخص‌های ابتدایی یک وزیر هستند اما این شاخصه‌ها برای شرایط عادی است. شرایط امروز کشور حساس است بنابراین وزرای آینده باید شروط اولی‌تری نسبت به شاخص‌های معمول داشته باشند.

وزرای جدید باید فعالیتی بیش از حد نرمال داشته باشند زیرا مدیریت شرایط امروز انرژی بیشتری را طلب می‌کند. از شروط دیگر، اعتماد و اعتقاد به سرمایه‌های داخلی است. رییس‌جمهور در یکی از سخنرانی‌های خود اذعان داشتند مشکلی در داخل کشور نیست که راه‌حل بیرونی داشته باشد بنابراین وزرای جدید باید اهتمام بیشتری به داخل ورزیده و از نگاه به خارج از کشور اجتناب کنند. اشکالی که در عمر یک ساله دولت دوازدهم در میان برخی وزرا مشهود بود زیرا این افراد در حصر افراد محدودی بودند و همین عامل سبب افزایش انتقادات از دولت شد.

ما امروز وزرایی نیاز داریم که از حقوق ملت دفاع کرده و ضمن آنکه بیشترین تلاش را از خودشان نشان دهند، مشکلات را به جان خریده و از بار مسوولیت شانه خالی نکنند. وزرای جدید باید دربرابر تصمیمات خود پاسخگو باشند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که دولت باید دارا باشد، تصمیم‌گیری در شرایط ویژه است. در شرایط ویژه تصمیم‌گیری باسرعت بیشتری انجام می‌شود و اگر این مهم محقق شود مشکلات حل خواهد شد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها