کد خبر: 236619
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

یادداشتی از محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه

رای دادگاه لاهه پیروزی دیپلماتیک ایران درصحنه بین‌الملل است

محسن غرویان نوشت: رای دیوان لاهه مهر تاییدی بر تلاش‌های دیپلماسی وزارت امور خارجه کشورمان است. رای این دادگاه نشان‌دهنده پیروزی دیپلماتیک ایران در صحنه بین‌الملل است.

رای دادگاه لاهه پیروزی دیپلماتیک ایران درصحنه بین‌الملل است
کد خبر: 236619
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن غرویان در یادداشتی نوشت: دیوان لاهه روز چهارشنبه حکم به لغو تحریم‌های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی امریکا علیه ایران داد. بر اساس حکم این دادگاه، امریکا باید بر اساس معاهده مودت سال 1955 تمامی موانع ناشی از تحریم‌های 15 مرداد در مورد صدور دارو، وسایل پزشکی، مواد غذایی و هواپیما و قطعات آن و بازرسی‌های مربوطه را به ایران برداشته و تضمین دهد تا تراکنش‌های مالی مربوط به این رای امکان‌پذیر باشد.

رای دیوان لاهه مهر تاییدی بر تلاش‌های دیپلماسی وزارت امور خارجه کشورمان است. رای این دادگاه نشان‌دهنده پیروزی دیپلماتیک ایران در صحنه بین‌الملل است. در این رابطه باید به سه نکته توجه کنیم. نکته اول اینکه این پیروزی حقوق ایران درواقع نشان‌دهنده این بود که ماهیت امریکا و به‌خصوص دولت ترامپ و شخص آقای ترامپ برای جهانیان روشن‌تر شد که اینها خود را ملزم به اجرای قوانین بین‌الملل نمی‌دانند و این نکته بسیار مهمی است. از حیث دیپلماسی یک نمره خوبی به دولت آقای روحانی باید داد که نشان دادند در صحنه جهانی ترامپ مقررات بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و ملزم به رعایت معاهدات بین‌المللی نیست. نکته دوم این است که این پیروزی مهر تاییدی بر تلاش دیپلماسی وزارت امور خارجه کشورمان است.

در دنیای امروز همان‌طور هم که مقام معظم رهبری در همایش بسیجیان به آن اشاره کردند جنگ، جنگ نرم‌افزاری است و این پیروزی حقوقی ایران نشان داد ما در صحنه دیپلماسی باید فعال باشیم و در این راستا تلاش کنیم. این پیروزی در صحنه دیپلماسی تایید می‌کند تلاش‌های وزیر امور خارجه و دولت ما که به هر حال سعی وافری دارند بر اینکه با گفت‌وگو و رایزنی‌های فکری، مسائل دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را حل کنند و اینها نتیجه‌بخش خواهد بود. نکته سوم این است که این پیروزی‌ها در صحنه بین‌المللی مانند پیروزی در دادگاه لاهه، در بحران‌های اقتصادی داخل کشور ما و در کاهش قیمت‌ها ازجمله سکه و ارز هم بسیار تاثیر‌گذار است و اینها اثرات پیروزی‌های دیپلماتیک در صحنه بین‌المللی جمهوری اسلامی است. پیروزی ایران در دادگاه لاهه منجر به بهبود روابط با اروپا می‌شود. همچنین فروش نفت‌مان آسان‌تر خواهد شد که از این جهات این پیروزی بسیار با ارزش است. رای دادگاه لاهه ضمانت اجرا دارد و دولت‌های دیگر باید این احکام و قوانین را رعایت کنند درغیراین صورت حیثیت دولت‌هایی که تخلف می‌کنند و این حکم را اجرا نکنند در سطح جهانی از بین خواهد رفت.

در پایان لازم می‌دانم این پیروزی را به ملت و دولت ایران در صحنه بین‌المللی تبریک بگویم. در صورتی که مسائل به صورت شفاف به مردم مطرح شود اعتماد و پیوندشان با دولت همچنان قوی است و امیدواریم که روزبه‌روز مردم ایران خوشحال‌تر شوند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها