کد خبر: 235203
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۰۷:۵۵:۰۰
| |

محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مطرح کرد

علت این همه انفعال چیست؟

محمد کاظمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی نوشت: قرائن و شواهد بسیار وجود دارد و قابل رویت است که چند کشور ضدیت خود با ملت ایران را به تخاصم رسانده‌اند و همه مساعی خود را روی فشار و ضربه زدن به ایران متمرکز کرده‌اند.

علت این همه انفعال چیست؟
کد خبر: 235203
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۰۷:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در یادداشتی نوشت: حمله تروریستی در اهواز از یک سو و تمهیدات رییس‌جمهور امریکا در سازمان ملل و شورای امنیت آن نشان داد که ما فقط از ناحیه اقتصاد مورد هجوم ستمکاران قرار نداریم.

قرائن و شواهد بسیار وجود دارد و قابل رویت است که چند کشور ضدیت خود با ملت ایران را به تخاصم رسانده‌اند و همه مساعی خود را روی فشار و ضربه زدن به ایران متمرکز کرده‌اند. خوشبختانه دیپلماسی قوی و مواضع منطقی و روشن هیات ایرانی در نیویورک حداقل بخشی از توطئه امریکا و معدود همراهان‌شان را نقش بر آب کرد و نگذاشت در جمع روسای جمهور و هیات‌های بلند پایه کشورها اتفاقی علیه کشورمان رخ دهد و از این ناحیه عرصه بر دولت آقای روحانی تنگ‌تر شود. ما باید همچنان و با تمام توان از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم و در مجامع عمومی هرگز عرصه را برای مخالفان خود خالی نکنیم. اما پر واضح است که چابکی و توان دیپلماتیک به تنهایی قادر به رفع مشکلات کشور و دفع خطرات گوناگون نیست و دولت باید همین انرژی و ظرفیت و درایت و تحرک و دانش را در دیگر حوزه‌ها خصوصا در داخل کشور از خود بروز دهد و برمشکلات غلبه کند.

اوضاع عمومی روابط خارجی یک موضوع را به خوبی آشکار می‌کند و رییس‌جمهور محترم را به دقت و تامل می‌کشاند. ما در عرصه دیپلماتیک مشکلات کمی نداریم، پنجه در پنجه ابرقدرت امریکا و نوچه‌های پولدار و عنودش افکنده‌ایم و غول‌های رسانه‌ای جهان در خدمت ضدیت با ایران در آمده‌اند و دائما فضا‌سازی می‌کنند و از هر حادثه و رویدادی برای ضربه زدن به وجهه جمهوری اسلامی سود می‌برند، متاسفانه از داخل هم کم نبوده است که در کار دیپلمات‌های‌مان سنگ‌اندازی کرده حتی برای وزارت خارجه بحران ساخته‌اند ولی حضور مردان کارآزموده از طرفی و عنایت و توجه و جدیت کافی دولت در این زمینه موفقیت‌های بزرگی چون برجام و انزوای امریکا را رقم زد، چرا قوه مجریه نتواند در عرصه‌های داخلی با همین تمرکز و درایت گام بردارد و برمشکلات فائق آید؟ مثلا در حوزه اقتصادی که اکنون بیش از هر حوزه دیگری چالش‌ساز و آسیب‌رسان شده و ضعف مدیریتی و ناهماهنگی و کارنابلدی و عدم شجاعت مردان رییس‌جمهور در آن آشکار شده است چرا دولت از ظرفیت‌های بالای کارشناسی و تجربیات و نیروهای امتحان پس داده و صاحب رای و اهل خطر استفاده نمی‌کند؟ افزایش سرسام‌آور نرخ ارز و سکه حتی اگر با واقعیت‌های اقتصادی تطابق نداشته باشد مردم را سخت نگران ساخته و ممکن است عواقب جدی اجتماعی گسترده داشته باشد. چرا دولت در این زمینه سکوت نسبی اختیار کرده وحتی شائبه رضایت به آن را دامن می‌زند؟ این سکوت و بی‌عملی چگونه قابل توجیه است و چگونه می‌شود در برابر سقوط وحشتناک ارزش پول ملی تا این حد دست بسته و منفعل بود؟ در این زمینه تاکنون دولت هیچ استراتژی مشخص اقتصادی از خود بروز نداده است و برای همین هم مجلس با اکراه دست به عمل زده و نارضایتی شدید خود را با برکناری 2 وزیر نشان داده است و مقدمات استیضاح‌های دیگر هم در حال آماده شدن است. به عبارت دیگر اگر دولت در این زمینه برنامه‌های مشخصی داشت و نشان می‌داد که مدیریت بازار را در دست دارد مجلس هم توجیه می‌شد ولی رییس‌جمهور محترم و اعضای کابینه هیچ تلاش گسترده‌ای برای همراه کردن مجلس از خود بروز نمی‌دهند و نمایندگان مردم ناچار اقداماتی می‌کنند که مستقلا ضعف دولت را تشدید می‌کند.

در حال حاضر دو وزارتخانه مهم اقتصادی در یکی از بدترین شرایط اقتصادی وحساسیت زمانی با سرپرست اداره می‌شوند و متاسفانه عرصه مقابله با تلاطم‌های بازار بیش از گذشته خالی است! مشکل اساسی دولت برای استفاده از نیروهای کارآزموده چیست؟ آیا خدای ناکرده رییس دولت قائل به قحط‌الرجال است؟ آیا مدیران و کاربلدان وجود دارند ولی در موضوع هماهنگی با شخص رییس‌جمهور دچار مشکل هستیم؟ آیا دستان رییس‌جمهور برای استفاده از نیروهای باتجربه و توانمند باز نیست؟ علت انفعال و بی‌تحرکی دولت هرچه باشد باید برای مردم توضیح داده شود و تکلیف همه روشن شود.

دلار بالای 15 هزار تومان که تا چندی پیش هرگز به ذهن‌ها خطور نمی‌کرد و سقوط آزاد ارزش ریال تن و جان هر ایرانی را می‌لرزاند و عبور از کنار آن به هیچ‌وجه امکان پذیر نیست. اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا شاهد تحولات سیاسی غیر قابل پیش‌بینی خواهیم بود و دشمنان کشور حداکثر استفاده را از آن خواهند برد. در آن صورت هیچ عذری برای این همه انفعال از سوی تیم اقتصادی دولت پذیرفته نیست.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها