کد خبر: 234876
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از روند استیضاح یا کنار رفتن وزرای کابینه دوازدهم

سناریوی جدید برای دولت؛ استیضاح یا استعفای وزرا؟

استیضاح وزرای دولت همچنان در دستورکار نمایندگان مجلس قرار دارد و با وجود اینکه تکلیف دو وزارتخانه‌هایی که وزرای آن‌ها استیضاح شده‌اند هنوز مشخص نیست، استیضاح‌های بیشتری از طرف یک جریان خاص در مجلس در جریان است.

سناریوی جدید برای دولت؛ استیضاح یا استعفای وزرا؟
کد خبر: 234876
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| استیضاح رضا اردکانیان وزیر نیرو هم به هیات‌رییسه تقدیم شد ( اینجا ) تا آمار استیضاح وزرای دولت روز به روز بالاتر رود؛ آن هم در شرایطی که هنوز تکلیف دو وزارتخانه‌ای که به وزرای آن رای عدم اعتماد دادند، مشخص نشده است.

به گزارش «اعتمادآنلاین» ، گرچه به گفته سیده‌ حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نمایندگان از خیر استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن گذشتند ( اینجا ) اما داستان دیگری در جریان است.

داستان جدید گویا استعفا و برکناری در هیات دولت است؛ گفته می‌شود برخی از وزرا خود استعفا داده‌اند و برخی دیگر در لیست سیاه رییس‌جمهوری قرار دارند و احتمالا تغییر می‌کنند. همان‌طور که پیش از این الیاس حضرتی خبر داده بود که شریعتمداری استعفا داده و در حال ترک وزارتخانه متبوعش است، ( اینجا ) زرآبادی دلیل بررسی نشدن استیضاح او را همین استعفا دانسته و البته تاکید کرده که یکشنبه هفته جاری جایگزین شریعتمداری به مجلس معرفی می‌شود.

اما گویا این تنها استعفا در هیات دولت نیست؛ برخی نمایندگان خبر می‌دهند که عباس آخوندی،‌ وزیر راه هم استعفای خود را به روحانی تقدیم کرده است. از طرف دیگر اخباری به برکناری محمود حجتی، وزیر کشاورزی و سیدعلیرضا آوایی، وزیر دادگستری به گوش می‌رسد.

به هر حال این اخبار بدون پاسخ نماند و واکنش حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری را در پی داشت. او در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به خبرنگارانی که در این باره سوال پرسیده‌اند گفته که بحث استعفای اعضای کابینه دوازدهم مطرح نیست.( اینجا )

البته امیری در ادامه گفته است که همه اعضای دولت در ابتدای کار به رییس‌جمهوری اعلام کردند که در هر مرحله و هر مقطعی که منافع و مصالح کشور اقتضاء می‌کند و لازم دانستند هر تصمیمی که درباره هر کدام از آنها صلاح ببینند، اتخاذ کنند.

گرچه به نظر می‌رسد این صحبت‌های معاون پارلمانی رییس‌جمهوری، گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات در دولت را تایید نمی‌کند اما در آن حد قاطعانه هم به نظر نمی‌رسد که کل ماجرا را نقض کند.

به هر حال شاید آنچه که در شرایط فعلی کشور بیش از هر موضوع دیگری خودنمایی می‌کند، تلاش نمایندگان برای به استیضاح کشاندن وزرای دولت است؛ با وجود اینکه تحلیلگران و سیاستمداران بعد از رای نمایندگان به دو استیضاح، تاکید دارند که در شرایط فعلی نباید دولت را از این ناحیه تحت فشار قرار داد، برخی از نمایندگان همچنان به هر بهانه‌ای برگ استیضاح وزرا را به دست می‌گیرند و جمع‌آوری امضا را آغاز می‌کنند. این دومینوی استیضاح‌ها موجب شده تا برخی از بیرون مجلس تاکید کنند که عده‌ای با جریان فکری خاص درصدد هستند تا به هر نحوی که شده با فشار آوردن به دولت مانع از پیشبرد اهداف و فائق آمدن به مشکلات شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها