کد خبر: 231173
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۲:۱۶:۰۰
| |

محمدصادق جوادی‌حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:

مجلس باید برای سوال از نمایندگان هم سازوکاری بیاندیشد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: مجلس باید به طرف سازوکاری رود و قانونی را تعبیه کنند که اگر عمل نمایندگان هر شهر یا حوزه انتخابیه در مجلس توسط مردم آن حوزه مطلوب تلقی نشدند، حوزه انتخابیه بتواند آن نماینده را برای رفتارش تحت سوال قرار دهد.

مجلس باید برای سوال از نمایندگان هم سازوکاری بیاندیشد
کد خبر: 231173
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۲:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدصادق جوادی‌حصار با اشاره به اینکه اگر استیضاح‌ وزرا توسط مجلس منجر به برنامه‌ای خوب و کارآمد شود می‌تواند راهگشا باشد، اظهار کرد: بدین معنی که وزیری از کار کنار رفته، وزیر دیگری جایگزین شود و برنامه روشن و راهگشایی داشته باشد می‌تواند منجر به کاهش مشکلات و رفع معضلات اجتماعی شود.

وی افزود: یکی از دلایلی نیز که برای تغییر وزرا از طریق استیضاح در قانون وجود دارد، همین است که اگر کار وزیری به هر دلیلی خوب پیش نرفت، بتوان مشکلات را حل کرد که اگر این امر منجر به چنین اتفاقی شود، خوب است و می‌توان امیدوار بود. در غیر این صورت اگر بنا باشد که وزیری تغییر کند و از قِبل این تغییر، مجموعه‌ای از نمایندگان مجلس به خواسته‌های خود برسند، نمی‌تواند اثر خاصی داشته باشد.

جوادی‌حصار گفت: فضای عمومی نشان‌گر این است که نمایندگان می‌خواهند مشکلات را حل کرده و یا کاری انجام دهند که جو روانی و عمومی جامعه از تلاطم نجات پیدا کرده، آرامش به جامعه بازگردد و تصورشان این باشد که باید به وزیر فرصت داده شود تا برنامه‌های خود را اجرا کند و به تعادل برسد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: این امر می‌تواند به کاهش تلاطمات روحی، روانی و اقتصادی بینجامد و می‌توان گفت که تصمیمات نمایندگان مجلس در جهت کاهش مشکلات اقتصادی، روحی و روانی جامعه است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در خصوص ضرورت ایجاد سازوکاری برای نمایندگانی با منفعت شخصی، بیان کرد: این امر به حوزه نظارت افکار عمومی در دولت، مجلس، نمایندگان مجلس و در کل ارکان نظام بر می‌گردد که مجلس باید به طرف سازوکاری رود و قانون یا روشی را تعبیه کنند که اگر عمل نمایندگان هر شهر یا حوزه انتخابیه در مجلس توسط مردم آن حوزه مطلوب تلقی نشدند، حوزه انتخابیه بتواند آن نماینده را برای رفتارش تحت سوال قرار دهد و حتی اگر لازم باشد، قبل از پایان دوره نمایندگی و قبل از رسیدن به میان دوره او را استیضاح کند.

وی اضافه کرد: حتی این امکان وجود داشته باشد که از نمایندگی خلع شود و در میان دوره‌ نیز بتوانند نماینده دیگری را جایگزین او کنند. این سازوکار باید توسط دولت به صورت لایحه تنظیم شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد، شوراهای شهرستان که مرکب از شوراهای شهر و روستا هستند، می‌توانند به نمایندگی از افکار عمومی اجازه این را داشته باشند که اعتراض خود را به شورای شهرستان خود تسلیم کنند تا اگر در شورای شهرستان رضایت کامل به دست نیامد، بتوانند آن فرد را در شورای شهرستان با نظارت افکار عمومی و نمایندگان کمیسیون اصل 90 مجلس استیضاح کنند.

جوادی‌حصار خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، در صورتی که نماینده تخلفی کرده و رفتار ناشایستی داشته باشد، شورای شهرستان بتواند پیشنهاد عزل آن نماینده را بدهد و بعد نیز مجلس، این رای شورای شهرستان را که با نظارت استانداری و مجلس انجام شده را منعکس و اعلام کند که آن نماینده دیگر کفایت لازم را ندارد تا انتخابات میان دوره انجام شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: البته این مکانیزم باید پخته شود، این طرح اولیه است که من عنوان کردم. در این طرح باید با نظر شورای شهرستان، شورای عالی استان، نماینده وزارت کشور و نمایندگان یا کمیسیون اصل 90 مجلس به تخلفات یا سوالاتی که در حوزه انتخابیه برای یک نماینده وجود دارد، رسیدگی شود. این امر در صورت اجرایی شدن می‌تواند اهرم کنترلی بر رفتار نمایندگان نیز باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها