کد خبر: 228933
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۰۷:۴۴:۰۰
| |

محمد‌رضا پور‌ابراهیمی در یادداشتی مطرح کرد

تغییر وزیر اقتصاد کافی نیست/ انتظار می‌رود دولت فردی را برگزیند که با سایر ارکان اقتصادی هم‌جهت است

محمد‌رضا پور‌ابراهیمی در یادداشتی نوشت: رفتن کرباسیان و آمدن وزیر جدید اما برای دستیابی به هدف استیضاح یعنی حل و فصل مشکلات اقتصادی کافی نیست و لازم است که موئلفه‌های اثرگذار دیگر همچون تعاملات وزارت اقتصاد با نهادهای اقتصادی دیگر، سیاست‌ها و خط و مشی‌های اقتصادی دولت را نیز مورد توجه قرار دهیم.

تغییر وزیر اقتصاد کافی نیست/ انتظار می‌رود دولت فردی را برگزیند که با سایر ارکان اقتصادی هم‌جهت است
کد خبر: 228933
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۰۷:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا پورابراهیمی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: اکثریت نمایندگان با استیضاح کرباسیان موافقت کردند و آقای رییس‌جمهور باید فرد دیگری را به عنوان جایگزین وی به مجلس معرفی کند. رفتن کرباسیان و آمدن وزیر جدید اما برای دستیابی به هدف استیضاح یعنی حل و فصل مشکلات اقتصادی کافی نیست و لازم است که موئلفه‌های اثرگذار دیگر همچون تعاملات وزارت اقتصاد با نهادهای اقتصادی دیگر، سیاست‌ها و خط و مشی‌های اقتصادی دولت را نیز مورد توجه قرار دهیم. از آنجایی که وزارت اقتصاد به عنوان یکی از ارکان اقتصادی دولت در ارتباط با سایر مجموعه‌ها حرکت می‌کند، بسیار مهم است که تصمیمات این وزارتخانه و سیاست‌های وزیر مربوطه با بخش‌های اقتصادی دیگر همسو و هم‌جهت باشد. به عبارت روشن‌تر اگر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با یکدیگر همراه نباشند نمی‌توان به ایجاد تحولات لازم امیدوار بود. منظور از همراهی این دو نهاد البته رفاقت و همراهی وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی نیست، بلکه مقصود هم‌جهتی آنها با سیاست‌های اقتصادی دولت است. به این معنا که اگر یکی از آنها به اقتصاد دستوری اعتقاد دارد، دیگری پیرو اقتصاد بازار آزاد نباشد. بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت اقتصاد ارتباط تنگاتنگی و گسترده‌ای دارند لذا همسویی آنها با یکدیگر بسیار مهم است.

اکنون که مجلس شورای اسلامی به برکناری کرباسیان رای داد، انتظار می‌رود که دولت در انتخاب وزیر آتی دقت لازم را داشته و فردی را برگزیند که با سایر ارکان اقتصادی هم‌جهت است. به نحوی که اگر قرار بر تک نرخی کردن ارز شد، کسی مخالفت نکند و ...

روشن است که دو استیضاح اخیر و تغییرات آتی در راس وزارت رفاه و اقتصاد، فضایی جدید پدید می‌آورد. با توجه به دستور کار صحن علنی و استیضاح‌های دیگری که در برنامه است، تغییرات بیشتری هم در پیش خواهد بود و لازم است که سیاستگذاران در این فضای جدید، برنامه‌ریزی‌های مناسب و ضروری را انجام داده و موجب افزایش همراهی‌ها و هم‌نظر‌ی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی شوند. ریاست بانک مرکزی بعد از آقای سیف به آقای همتی سپرده شده و سیاست‌های این دو فرد از زمین تا آسمان تفاوت دارد. حال اگر در انتخاب وزیر اقتصاد آتی دقت لازم نشود و این وزارتخانه به دست فردی که با همتی هم‌جهت نیست، سپرده شود حتما به نتیجه نمی‌رسیم و استیضاح و تغییر وزیر نیز بی‌خاصیت می‌شود. بخش اقتصادی دولت در حقیقت همچون قایقی است که اگر سرنشینان آن در یک جهت پارو نزنند دور خود می‌چرخد و به پیش نمی‌رود. چیدمان کابینه و ارکان اقتصادی یا همان پاروزنان این قایق، بر عهده و در اختیار دولت و شخص رییس‌جمهور است لذا انتظار می‌رود که به این مهم دقت داشته باشد. ما نیز در مجلس و به خصوص کمیسیون اقتصادی حتما در جلسات مشترک با اعضای دولت به این مساله توجه داریم و به دولت مشورت خواهیم داد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها