فائزه هاشمی رفسنجانی در واکنش به طرح موضوع اصلاح در جریان اصلاحات گفت

کل اگر طبیب بودی، سرخود دوا نمودی/ ریشه مشکلات مخفی‌کاری است

فائزه هاشمی رفسنجانی با اشاره به طرح موضوع اصلاح اصلاحات که چند وقتی است از طرف برخی گروه‌های اصلاح‌طلب مطرح می‌شود، گفت: وقتی ما اصلاح‌طلبان ادعا داریم که باید روند دموکراتیک در کشور وجود داشته، خودی و غیرخودی نباشد و شایسته‌سالاری و چرخش نخبگان باشد، ابتدا باید در درون خود آن را عملی کنیم و بعد به دیگران انتقاد کنیم.

کل اگر طبیب بودی، سرخود دوا نمودی/ ریشه مشکلات مخفی‌کاری است
کد خبر: 228616
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ ۱۴:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| فائزه هاشمی، دختر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید برلزوم انجام اصلاحات در جریان اصلاح‌طلبی بیان کرد که اگر ادعا داریم که باید در کشور روند دموکراتیک وجود داشته باشد، باید از خودمان شروع کنیم.

او در گفت‌و‌گویی به موضوعاتی نظیر سوال از رئیس جمهور، 15 راه‌حل سیدمحمد خاتمی، طرح مقابله با اخلال‌گران اقتصادی و اصلاح اصلاحات پاسخ داده‌است که بخش‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید:

*با شروع دوران آقای احمدی نژاد به شدت از توسعه فاصله گرفته و به قهقرا رفتیم

*امروز انقلابی‌گری و حفظ اقتدار و منافع خود، جایگزین اهداف انقلاب شده است

*(واکنش به اصلاح اصلاحات) ؛ «کل اگر طبیب بودی، سرخود دوا نمودی» این موضوعی ضروری است. وقتی ما اصلاح‌طلبان ادعا داریم که باید روند دموکراتیک در کشور وجود داشته، خودی و غیر خودی نباشد و شایسته سالاری و چرخش نخبگان باشد، ابتدا باید در درون خود آن را عملی کنیم و بعد به دیگران انتقاد کنیم. متاسفانه روند انتخاب شورای عالی اصلاح‌طلبان و کارهایی که انجام می دهند، این گونه نیست و فقط حرف می زنیم.

*دولت که با رای اصلاح طلبان روی کار آمد، گردش به راست داشت

*ما اصلاح طلبان عملکرد خوبی نداشتیم و خیلی فرقی با اصولگرایان نداریم

*باید دید با مردم چه کردند که اعتماد آنها دچارآسیب شده است

*باید با کسانی که با تصمیمات اشتباه، برنامه ریزی های غلط و سیاست های نامعقول اقتصاد کشور را به اینجا رسانده اند، برخورد شود

*اینکه دادگاه ها ضبط شوند و بعد صحنه هایی از آن جدا شده و پخش شوند، معنای علنی ندارد

*بی تردید مغازه داران معترض، اخلال‌گر اقتصادی نبودند بلکه در واقع به اخلال‌های اقتصادی که کسب و کار آنها را با مشکل مواجه کرده، معترض بودند. ما نمی توانیم به آنها لقب اخلال‌گر اقتصادی دهیم. لذا اگر قرار باشد کسی محاکمه شود، نه مغازه‌داران بلکه سیاست‌گذارانی که کار اقتصاد را به اینجا کشاندند، باید محاکمه شوند.

*چندمرحله ای بودن محاکمه با سریع بودن دادرسی که باید طی یک روند عادلانه انجام شود، در تضاد است

*اگر در دوران احمدی‌نژاد به قهقرا نرفته بودیم، الان جایگاه خوبی داشتیم

*پایه سیاست خارجی و روابط میان کشورها اعتماد نیست

*لازم است که نظام برای حل مشکلات فعلی در سیاست های داخلی و خارجی خود بازنگری کند

*شفافیت هیچ گاه مشکل‌زا نبوده و هر مشکلی که تاکنون وجود داشته، به دلیل عدم شفافیت و مخفی‌کاری بوده است. چرا که بسیاری از عدم شفافیت در جامعه سوء‌استفاده می کنند. چنین فضایی همچنین، زمینه را برای بهره‌برداری افراد ناسالم و کسانی که به دنبال منافع‌ملی نیستند، به‌خصوص در قدرت فراهم می کند. آنها در این موقعیت صورت مسأله را پاک می کنند و خود را جای قربانی جا می زنند و بیشترین بهره‌برداری را در افزایش اقتدار خود می کنند.

*معتقدم که برای رابطه با آمریکا، باید یک گفت و گو تنها برای بازکردن سفارت‌های دو کشور صورت گیرد. فراموش نکنیم که پایه سیاست خارجی و روابط میان کشورها اعتماد نیست، بلکه هوشمندی، اقتدار، بلدبودن دیپلماسی و مدیریت است تا در تضاد منافع، هر کشوری بتواند بیشترین سهم را ببرد. اقتدار نیز در دنیای امروز تنها داشتن موشک نیست که اگر چنین بود کره شمالی ابرقدرت دنیا محسوب می شد، بلکه پیشرفت و توسعه در کنار موشک و سلاح اقتدار می آورد. این تفکری بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی دنبال آن بود و روش او نیز بر این اساس بود.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها