کد خبر: 227464
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۰۹:۱۶:۰۰
| |

رضا طلایی‌نیک معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع:

سامانه باور 373 در محله تست است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع با تاکید بر این‌که علی‌رغم ایران‌هراسی شاهد تهدید نظامی علیه ایران نیستیم، گفت: سامانه باور 373 در محله تست است که ان‌شاءالله بعد از مراحل تست نهایی در آینده عملیاتی می‌شود. این سامانه فراتر از اس 300 است.

سامانه باور 373 در محله تست است
کد خبر: 227464
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۰۹:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا طلایی‌نیک در حاشیه جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در نشستی با خبرنگاران پارلمانی ضمن اشاره به سالروز تصویب قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در 31 مرداد به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر دفاع پرداخت.

وی توضیح داد: همه ساله در سالروز تصویب قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت دفاعی کشور ویژه برنامه‌هایی را برگزار می‌کند. در همین راستا امیر حاتمی وزیر دفاع با هماهنگی‌های به عمل آمده با هیات رییسه در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و گزارشی از حوزه‌های مختلف عملکردی وزارت دفاع به ویژه پیشرفت‌های صنایع دفاعی و آخرین دستاوردهای علمی و فناوری توام با میزان دستیابی پروژه‌های تولیدی و صنعتی را به نمایندگان ارائه کرد.

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع، در جلسه غیرعلنی موضوعاتی همچون پشتیبانی از توان دفاعی نیروهای مسلح، مشارکت وزارت دفاع در مرزهای غیرنظامی و اقتصاد مقاومتی، عملکرد یک سال گذشته این وزارتخانه در ارائه خدمات رفاهی و معیشتی به کارکنان و بازنشستگان لشگری و حوزه حقوق دفاعی و تعامل با مجلس شورای اسلامی مطرح شد. بعد از گزارش مبسوط وزیر دفاع فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ارزیابی خود از حوزه دفاعی را بیان کرد. نمایندگان نیز در جریان آخرین دستاوردهای صنعت دفاعی کشور قرار گرفتند.

طلایی‌نیک با اشاره به گزارش امیرحاتمی در این جلسه گفت: طبق این گزارش با توجه به شرایط منطقه و جهان و پیچ تاریخی مورد تاکید رهبری آثار و تحولاتی را در جهان شاهدیم لذا در حوزه دفاعی به ویژه منطقه پیرامون ایران تحولات مرتبط با پیچ تاریخی جهان در حوزه تاریخی منطقه با دقت مورد پایش قرار گرفته است. روند تحولات منطقه در سال‌های اخیر به طوری بوده که رقابت‌ها و چالش‌های منطقه‌ای و مداخله‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای افزایش پیدا کرده البته به همین نسبت نیروهای مسلح و مجموع دفاعی کشور توانسته با ارتقای قدرت دفاعی به مولفه‌های قوی‌تری از بازدارندگی نائل شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع تاکید کرد: اکنون با ورود ایران‌هراسی شاهد تهدید نظامی علیه ایران نیستیم علت اصلی به قدرت دفاعی و بازدارندگی ما بر می‌گردد. مولفه‌های گوناگون ملی و از جمله قدرت دفاعی ما توانسته قدرت بازدارندگی را فراتر از جریانات مداخله‌گر در منطقه قرار دهد به حدی که علاوه بر افزایش قدرت سخت و نرم در حوزه دفاعی کشور وزارت دفاع در یک سال گذشته با 10 کشور منطقه‌ای و قدرت‌های جهان همکاری‌ها و تعامل دیپلماسی را ارتقاء داده است.

طلایی نیک یادآور شد: یکسال گذشته ملاقات‌های دوجانبه و مذاکرات دیپلماسی دفاعی با 10 کشور منطقه‌ای از قابلیت‌های حوزه دفاعی بوده که طبق گزارش وزیر در پیشبرد سیاست خارجه ایران موثر بوده است.

وی ادامه داد: در گزارش وزیر دفاع تسریع شد که اولویت وزیر دفاع در دیپلماسی دفاعی کشور ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه و به ویژه کشورهای اسلامی که روند رو به رشدی را در تحکیم مناسبات و همکاری‌های دفاعی و از جمله گفت‌وگوهای سازنده در دیپلماسی دفاعی شاهد هستیم.

طلایی نیک افزود: امیرحاتمی گزارشی از ظرفیت‌ها و توانمندهای علمی و تحقیقی و دستاوردهای پیشرفته و استفاده از ظرفیت‌های بومی برای کم اثر کردن تحریم‌ها ارائه کرد؛ به طوری که با وجودی که بخش دفاعی از طرف دشمنان به ویژه آمریکا از 40 سال قبل تحریم شد، اما بومی‌ترین صنعت را در صنعت دفاعی داریم که از وابستگی دفاعی خارج شویم.

وی با اشاره به گزارش وزیر دفاع درباره ارتقای توان دفاعی در حوزه‌های قابلیت‌های دفاعی کشور و توان موشکی گفت: نمایندگان در جریان ارتقای کیفیت از نظر دقت در موشک‌ها یعنی دقت نقطه زنی و کیفیت موشکی به لحاظ دوره ماندگاری رادارگریزی و هوشمندسازی سیستم‌های موشکی و حوزه پدافند هوایی قرار گرفتند. البته پدافند هوایی از اولویت‌های صنعت دفاعی است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع با بیان این که وزیر دفاع اشاره‌ای به برخی سامانه‌های هوایی داشت، اظهار کرد: باور 373 فراتر از سامانه اف 300 در مرحله‌ی تست است که ان‌شاءالله در آینده بعد از مراحل تست نهایی عملیاتی خواهد شد. طبق گزارش وزیر دفاع قابلیت فنی و تولیدی برای سامانه پدافند هوایی بالاتر از اف 300 است.

طلایی‌نیک به گزارش وزیر در حوزه رزم دریایی، شناورها، تجهیزات و سامانه‌های دفاعی در حوزه دریایی اشاره و اظهار کرد: در رزم هوایی و زمینی و پشتیبانی از توان انتظامی و مرزبانی کشور وزارت دفاع رویکرد جدیدی داشته، تلاش شد تجهیزات و تسلیحات امنیتی مرزی و نیازهای نیروی انتظامی تامین شود. کمک‌های وزارت دفاع در تامین تجهیزات مرزبانی و نیروی انتظامی در امنیت مرزها موثر بوده است.

وی درباره‌ی حوزه راداری گفت: علاوه بر ارتقای سامانه‌های راداری که سامانه جدیدی در اختیار نیروهای مسلح است، در سامانه‌های جنگی، الکترونیکی و اپتیک پیشرفت‌های مهمی در صنایع حاصل شد. بخشی از گزارش وزیر دفاع درباره میزان مشارکت صنعت دفاعی در اقتصاد مقاومتی بود به طوری که ظرفیت‌های مازاد صنایع دفاعی در اختیار توسعه کشور قرار می‌گیرد.

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع در حوزه‌هایی همچون شناورهای دریایی، تجهیزات حوزه نفتی، ارتباطات مخابراتی تجهیزات پزشکی، ذخیره‌سازی انرژی، ظرفیت‌های مازاد صنایع دفاعی در اختیار چنین بخش‌های غیرنظامی قرار می‌گیرد. موافقت‌نامه‌های گوناگونی بین صنعت دفاعی و سایر دستگاه‌ها منعقد شدند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: هواپیمای جت جنگنده پشتیبانی نزدیک در این هفته پرواز می‌کند. هفته جاری یکی از قابلیت‌های مهم صنعت دفاع هوایی را شاهد خواهیم بود.

طلایی‌نیک ادامه داد: در حوزه مشارکت صنعت دفاع برای پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی در بخش محیط زیست، شیلات و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع تجهیزاتی به ارزش 225 میلیارد تومان برای سال جاری پیش بینی شده که در اختیار سازمان‌های ذیربط قرار می‌گیرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع با بیان این‌که طبق قانون باید میزان حقوق کارکنان لشگری 20 درصد از افراد مشابه بیشتر باشد، در عین حال گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌ منابع بودجه 20 درصد تامین نمی‌شود، 15 درصد کسری داریم قرار شد با کمک نمایندگان این موضوع در بودجه آینده لحاظ شود.

وی همچنین توضیح داد: طبق گزارش وزیر، وزارت دفاع در سال 1396 و 1397 با کمک مجلس و دولت 2400 میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگی لشگری هزینه کرده است. این برای آن است که فاصله میان حقوق بازنشستگان و کسانی که قبل از سال 1386 بازنشسته شدند با آنهایی که بعد از 1386 بازنشسته شدند به کمتر از 10 درصد برسد. البته ظرف دو - سه سال آینده متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری ادامه پیدا می‌کند که هنوز فاصله بیش از 10 درصد است.

طلایی نیک همچنین با بیان این‌که 40 درصد از مطالبات بازنشستگان نیروهای مسلح به میزان 500 میلیارد تومان در سال جاری پرداخت شده است، گفت: با اعتبار 600 میلیارد تومان سبد کالایی خدماتی فروشگاه اتکا برای بازنشستگان اختصاص می‌یابد. در 26 استان برای خدمات رفاهی بازنشستگان لشگری در ظرفیت‌های بخش خصوصی به صورت خرید خدمت استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که طبق قانون باید حداقل پنج درصد بودجه عمومی برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد و گفت: ما از دولت و مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه در سال 97 متشکریم اما باز هم این رقم با مقدار اصلی فاصله دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع با بیان این‌که 19 پروژه انتقال پادگان و تاسیسات نظامی از درون شهر به خارج از شهر در دست اقدام است، گفت: باید مکان‌یابی شده و با فروش املاک مازاد امکان جابه‌جایی پادگان فراهم شود. در یک سال گذشته 2697 هکتار از اراضی مرزی آلوده به مین دوران دفاع مقدس پاکسازی شد. 18 میلیارد تومان وزارت دفاع هزینه کرد. امیدواریم با تقویت اعتبارات مین‌زدایی پاکسازی سطحی و عمومی مناطق آلوده به مین باقی‌مانده انجام شود.

طلایی‌نیک با بیان این‌که وزیر گزارشی از کسب‌وکارهای دولت در بخش دفاعی ارائه کرد، توضیح داد: در حال حاضر 13 موضوع مرتبط با نیروهای مسلح در دستور کار کمیسیون‌های دولت است که از جمله آن می‌توان به اصلاح آیین‌نامه بیمه عمر و حوادث کارکنان نیروهای مسلح برخی از مشکلات سربازان وظیفه و جانبازان ایثارگر اشاره کرد. البته وزیر از نمایندگان تقاضا داشت که سه لایحه تشکیل صنایع دریایی، اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط ماموران در موارد ضروری و اصلاح قانون نحوه‌ی استفاده از خانه‌های سازمانی، نیروهای مسلح را با اولویت مورد بررسی قرار دهند.

وی گفت: ما به دنبال تعیین حریم حفاظتی اماکن و تاسیسات کشور هستیم تا مشکلات مردم رفع شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع در پایان گفت: باید درباره احیای صندوق‌ بازنشستگی نیروهای مسلح اهتمام بیشتری صورت گیرد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از حقوق بازنشستگان از بودجه عمومی تامین می‌شود، چون صندوق بازنسشتگی در زمان جنگ با جابه‌جایی منابع روبه‌رو بوده که تاکنون نتوانسته از کارایی لازم برخوردار باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها