کد خبر: 227152
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۰۸:۰۸:۰۰
| |

جلال میرزایی، نماینده مجلس در یادداشتی درباره لوایح چهارگانه FATF نوشت

چالش‌های پیش‌رو

جلال میرزایی، نماینده مجلس درباره لزوم تصویب لوایح چهارگانه نوشت: باید دقت داشته باشیم که از بررسی یک‌سویه و بیش از حد منفی‌نگر مسائل مربوط به روابط بین‌المللی و دیپلماسی کشور خودداری کنیم و به‌جای نوعی تفکر مبتنی بر«تئوری توطئه»، سعی در استفاده از تجارب دیگر کشورهای جهان و همچنین تجارب و اهداف خود داشته باشیم.

چالش‌های پیش‌رو
کد خبر: 227152
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۰۸:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جلال میرزایی، نماینده مجلس نوشت: آنچنان که روز گذشته در خبرها خواندیم، شورای نگهبان، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را مغایر با قانون و شرع تشخیص داده و با این حساب، قاعدتا این لایحه مجددا به مجلس خواهد آمد تا روال قانونی رفع ایرادهای شورای نگهبان انجام شود. نکته حائز اهمیت اینکه لایحه مذکور یکی از لوایح چهارگانه برای اعمال اصلاحات مدنظر FATF بوده و باتوجه به زمان اندکی که برای اعمال این اصلاحات و درنتیجه خروج از فهرست سیاه این گروه ویژه اقدام مالی داریم، لازم است هیات رییسه مجلس و کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون قضایی و حقوقی رسیدگی به ایرادهای شورای نگهبان ...

در مورد این لایحه را در اولویت قرار دهد تا این مراحل قانونی طی شود. فارغ از نگاه حقوقی، قانونی و شرعی شورای نگهبان به این لایحه و ایرادهایی که به آن گرفته اما متاسفانه شاهدیم جریانی خاص در کشور سعی دارد هر اقدامی که در راستای پیوستن به جامعه جهانی و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور مدنظر مسوولان است، به‌نحوی وارونه جلوه داده و با نگاه بدبینانه این‌طور القا کند که خیانتی صورت گرفته است. حال آنکه در ارتباط با این مورد خاص، ما با FATF به‌عنوان یک سازمان غیردولتی و بین‌المللی روبرو هستیم که تقریبا تمامی کشورهای جهان به آن پیوسته و کارویژه مشخصی در راستای مبارزه با پولشویی و بحث تامین منابع مالی تروریسم دارد.

باید دقت داشته باشیم که از بررسی یک‌سویه و بیش از حد منفی‌نگر مسائل مربوط به روابط بین‌المللی و دیپلماسی کشور خودداری کنیم و به‌جای نوعی تفکر مبتنی بر«تئوری توطئه»، سعی در استفاده از تجارب دیگر کشورهای جهان و همچنین تجارب و اهداف خود داشته باشیم.

باید دقت داشته باشیم که پیوستن به هر معاهده، کنوانسیون یا گروه بین‌المللی نتایج مثبت و منفی دارد و نمی‌توان انتظار داشت که همواره نیمه پر لیوان عاید ما شود. در عین حال باید دقت کنیم که هدف و کارویژه FATF ایجاد شفافیت در نظام پولی و بانکی کشورهای مختلف است و ما در حالی این‌چنین سعی در بحران‌سازی از FATF داریم که مشکل و معضل اصلی در نظام بانکی ما، فارغ از آنکه FATF چه می‌گوید و چه می‌خواهد، همین عدم شفافیت سیستم پولی و بانکی کشور است. به این اعتبار، لازم است در هر صورت این اصلاحات در نظام بانکی انجام شود و در این رابطه، لازم به یادآوری است که لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، قانونی داخلی است که سال‌ها پیش از طرح موضوع پیوستن به FATF نیز مطرح بوده است.

لازم به تاکید ویژه است که هیچ‌کدام از موافقان پیوستن به FATF منکر دغدغه‌های مخالفان نیستند و ما هم اتفاقا دغدغه‌هایی مشابه داریم اما درعین حال باید توجه داشته باشیم که باتوجه به آغاز تحریم‌ها، باقی ماندن در لیست سیاه FATF چه عواقبی به همراه خواهد داشت و چطور بر مشکلات‌مان خواهد افزود.

آن هم در شرایطی که باوجود خروج امریکا از برجام، کشورهای اروپایی همچنان در بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های خود بر ادامه همکاری با جمهوری اسلامی تاکید دارند و با این حساب، ما نباید به دست خودمان بهانه‌ای در اختیار آنها قرار دهیم و شرایطی را فراهم کنیم که آنها بتواند بگویند نه به‌خاطر تحریم‌های امریکا و خروج این کشور از برجام، بلکه به‌دلیل قرار داشتن در فهرست سیاه FATF قادر به ادامه همکاری با ایران نیستند.

در پایان باید تاکید کنیم که طبیعتا اگر مغایرتی در قانون مصوب مجلس با قانون اساسی و شرع مقدس وجود داشته باشد، باید با دقت نسبت به رفع آن اقدام کنیم و اتفاقا این وظیفه شورای نگهبان است که دراین راستا اقدامات لازم را انجام دهد. در عین حال باید به فوریت زمانی پیش‌روی کشور نیز توجه داشته باشیم و به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که این ایرادها در اولویت بررسی مجلس قرار گیرد و در ادامه نیز شورای نگهبان در اسرع وقت نظر نهایی خود را اعلام کند تا درصورت تایید این لایحه، برای ابلاغ به قوه مجریه ارجاع شود و در غیر این صورت نیز برای تصمیم‌گیری فوری در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد و این مجمع نیز لازم است موضوع را در اولویت قرار دهد چراکه ما تنها آبان‌ماه فرصت داریم و بیش از این نمی‌توانیم مسائل کشور را تبدیل به چالش کنیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها