کد خبر: 226354
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۰۷:۱۰:۰۰
| |

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در یادداشتی نوشت

ظرفیت احزاب برای ارتباطات دیپلماتیک

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره ارتباط بین المللی احزاب کشور نوشت: اگرچه محدودیت قانونی برای ارتباط با احزاب دنیا وجود ندارد اما به هر حال احزاب اصلاح‌طلب نیز احتیاط می‌کنند، برای اینکه مورد اتهام واقع نشوند و هزینه‌ای بر آنان تحمیل نشود.

ظرفیت احزاب برای ارتباطات دیپلماتیک
کد خبر: 226354
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۰۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نوشت: ارتباط بین‌المللی احزاب کشور با احزاب دنیا منع قانونی ندارد. کشور ما عضو سازمان احزاب آسیایی (ایکاپ) است. بنده در چند اجلاس این سازمان شرکت داشتم که حتی برخی از این جلسات در تهران نیز برگزار شد. البته در آن زمان آقای غفوری فرد رییس خانه احزاب بود و به جای خانه احزاب، حزب موتلفه را مقابل احزاب آسیایی مواجه کرد. گاها سفرهای اینچنینی با هماهنگی وزارت امور خارجه کشور انجام می‌شود و در حال حاضر نیز خانه احزاب اقداماتی از این دست انجام می‌دهد. ما در انتخابات ترکیه و آذربایجان به عنوان ناظر شرکت کردیم و در حال حاضر نیز مانعی برای دیدارهای دیپلماتیک احزاب وجود ندارد فقط باید این مساله با هماهنگی وزارت خارجه انجام بگیرد.

حزب موتلفه اسلامی از احزاب فعال در زمینه ارتباطات بین‌المللی است و احزاب دیگر کمتر در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که حساسیت‌ها در مورد حزب موتلفه نسبت به احزاب اصلاح‌طلب کمتر است. دست اصلاح‌طلبان در این زمینه‌ها بسته است.

اگرچه محدودیت قانونی برای ارتباط با احزاب دنیا وجود ندارد اما به هر حال احزاب اصلاح‌طلب نیز احتیاط می‌کنند، برای اینکه مورد اتهام واقع نشوند و هزینه‌ای بر آنان تحمیل نشود.

ارتباط بین احزاب در دنیا برای تبادل تجربه صورت می‌گیرد. این تبادل در اصلاح ساختار، حکمرانی خوب، سالم‌سازی انتخابات، ایجاد شرایط مناسب برای انتخاب بهتر و آگاهی بخشی جامعه برای تشخیص فرد اصلح کمک می‌کند. احزاب دیگر کشورها تجربیاتی در این زمینه‌ها دارند که می‌توانند در اختیار احزاب ایرانی قرار دهند. این تجربه‌ها می‌تواند در کشور مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. در عین حال تجارب ما نیز می‌تواند برای احزاب دیگر کشورها مفید باشد. ضمن اینکه احزاب به صورت بالقوه، تشکیل‌دهندگان دولت‌های آتی کشورها هستند. بنابراین تبادل تجربه در تشکیل و اداره دولت و اصلاح ساختار آن می‌تواند مساله مهمی باشد.

معمولا مناسبات احزاب با احزاب کشورهای دیگر بر اساس ملاحظات دولت‌هاست. این‌طور نیست که احزاب به این مساله بی‌توجه باشند. از این رو ممکن است در هماهنگی‌ها با وزارت خارجه کشور این فضا در اختیار برخی احزاب قرار نگیرد. به عبارت دیگر اگر وزارت خارجه موافقت نکند، مانعی پیش پای روابط دیپلماتیک حزبی خواهد بود. طبیعی است که دولت مستقر به جریانات نزدیک به خود راحت‌تر مجوز بدهد. ولی به هر حال غیر از دولت آقای احمدی‌نژاد چنین مشکلی به صورت جدی وجود نداشت و مانع جدی بر سر راه احزاب برای دیدار با احزاب خارجی وجود ندارد. آقای احمدی‌نژاد خانه احزاب را تعطیل کرد؛ ارتباط احزاب را کم کرد و رویکرد ضد حزبی بر دولتش حاکم بود. ایشان اعتقادی به حزب و تشکل‌های سیاسی نداشت. به این معنا غروب فعالیت احزاب کشور در دولت آقای احمدی‌نژاد بود.

امروز خانه احزاب در این راستا تلاش‌هایی دارد؛ البته این نهاد به تازگی پا گرفته و توانسته کمک کند تا احزاب کنگره‌های‌شان را به موقع برگزار کنند و فعالیت‌های حزبی‌شان را در سطح کشور گسترش دهند و عضو‌گیری داشته باشند.

هر چه هست احزاب باید بخش بین‌الملل شان را فعال‌تر کنند و با دیگر احزاب دنیا ارتباط برقرار کنند.

منبع: حزب کارگزاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها