کد خبر: 223113
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

علی نجفی‌خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

می‌توانیم در چارچوب اصول‌مان گفت‌وگو کنیم

علی نجفی‌خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره طرح موضوع مذاکره با آمریکا گفت: چارچوب روشن است. ما یک سری اصول داریم و در عین حال یک‌سری مطالبات و خواسته‌هایی نیز داریم که طبیعتا اگر اینها تامین شود، می‌توانیم گفت‌وگو کنیم.

می‌توانیم در چارچوب اصول‌مان گفت‌وگو کنیم
کد خبر: 223113
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهارنظر ناگهانی دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا موجب شده است که بحث مذاکره با آمریکا به صورت جدی‌تری در کشور مطرح شود. علی نجفی‌خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی می‌گوید اگر بر اساس اصولمان پیش برویم می‌توانیم گفت‌وگو کنیم. مشروح ایم گفت‌وگو را در زیر بخوانید:

پیش از طرح مذاکره بی‌قید و شرط ازسوی ترامپ، حداقل در 2 مورد گروه‌هایی از فعالان سیاسی خواستار مذاکره با امریکا بودند اما معمولا همین شروط 12گانه امریکا در مخالفت با پیشنهادشان مطرح می‌شد. در حال حاضر باتوجه به تاکید ترامپ بر مذاکره بدون پیش‌شرط واکنش ما چه باید باشد؟

چارچوب روشن است. ما یک سری اصول داریم و در عین حال یک‌سری مطالبات و خواسته‌هایی نیز داریم که طبیعتا اگر اینها تامین شود، می‌توانیم گفت‌وگو کنیم. ما مشکلی با گفت‌وگو نداریم. در اسناد و مواضع مقامات بلندپایه کشورمان از گذشته تا به امروز بارها تاکید شده که ایران همواره اهل تعامل سازنده و گفت‌وگوی منطقی است. منتها مساله این است که این جمهوری اسلامی است که باید شرط تعیین کند، نه امریکایی‌ها. البته این کاری که ترامپ کرد نیز چندان گام جدی و مهمی نبود. چراکه بلافاصله پمپئو تاکید کرد که شروطی دارند. اینکه این دوگانگی رفتار ناشی از آشفتگی سیاست خارجی امریکا است یا تاکتیک آنها، بحث دیگری است اما آن‌چه مسلم است اینکه ما با هوشمندی این رفتار را بررسی می‌کنیم و واکنش نشان می‌دهیم. ما به‌خوبی به یاد داریم که امریکایی‌ها با خروج از برجام خدشه‌ای بزرگ بر حیثیت خود در عرصه بین‌الملل وارد کردند و شاید این اظهارات، نوعی فرار به جلو باشد برای ترمیم چهره این کشور. درمجموع اینکه ما اصول و چارچوب خودمان را داریم و در این اصول و چارچوب اقدام می‌کنیم و حتماً این عقلانیت و هوشیاری در کشور وجود دارد تا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

نقش بازیگران ثالث همچون اروپا، روسیه و چین در روابط ایران و امریکا از چه قرار خواهد بود؟

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مستقل بوده است. ما هرگز تحت تاثیر عناصر ثالث تصمیم نگرفته و نخواهیم گرفت. البته از تمامی ظرفیت‌هایی که به پیشبرد سیاست خارجی ما کمک کند، استفاده می‌کنیم. همان‌طور که در مقاطع مختلف از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم. تا آنجا که در مقررات و حقوق بین‌الملل نیز این ساختارهای واسطه به رسمیت شناخته شده و به عنوان مثال وقتی دو کشور روابط سیاسی ندارند، یک کشور ثالث حافظ منافع این دو کشور نسبت به یکدیگر می‌شود. همان‌طور که هم‌اکنون نیز این ساز و کارها در روابط ایران و امریکا به رسمیت شناخته شده و طبیعتا‌ ما سعی می‌کنیم طبق اصول خودمان از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

پیش از مذاکرات برجام و حتی پس از آن، طیفی از منتقدان تاکید داشتند که زمان ورود به مذاکرات مناسب نبوده و بهتر بود ایران ابتدا در بحث هسته‌ای به نقطه قابل‌اتکا برسد و سپس وارد مذاکره شود. هم‌اکنون نیز این نقد با تکیه بر وضعیت نه‌چندان مساعد اقتصادی کشور و نیز جایگاه دولت در افکار عمومی مطرح می‌شود. آیا این ملاحظات می‌تواند در مذاکرات موثر باشد؟

فکر می‌کنم ما به اندازه کافی مطالبات و لیست بلندبالایی از خواسته‌های برحق داریم که هر زمان که اراده کنیم برای انجام مذاکره، با دست پر وارد شویم. ما در دهه‌های گذشته شاهد موارد متعدد تلاش امریکا برای ضربه زدن به ایران و منافع ملی کشورمان بودیم و اسناد این اقدامات موجود است. بنابراین در عین حال که به لحاظ تاکتیکی حساسیت زمان فعلی را درنظر خواهیم گرفت، به لحاظ اصولی همواره با دست پر وارد مذاکره می‌شویم. این ما هستیم که حداقل از زمان کودتای 28 مرداد 1332 به این‌سو معترضیم و مطالبه داریم. این مطالبات همواره وجود داشته و آخرین نمونه آن نیز همین خروج امریکا از برجام است که البته ما در این رابطه به دیوان بین‌المللی دادگستری نیز شکایت کردیم که این اقدام نقض معاهده مودت بین دو کشور و نیز نقض اصول حقوق بین‌الملل است.

اتفاقا سوال دیگرم درباره همین شکایت است. لطفا درباره آخرین وضعیت این شکایت توضیح دهید؟

این شکایت تسلیم دیوان شده و قرار است در شهریورماه بنابر مقرراتی که بر روند کار این دیوان بین‌المللی حاکم است، نسبت به صدور قرار موقت تصمیم‌گیری کند و بر اساس آن، نظرات و استدلال‌های دو طرف را استماع کند و در نهایت به تصمیم‌گیری نهایی برسد.

تاثیر رای دیوان بین‌المللی دادگستری بر روابط دو کشور و به‌خصوص همین مذاکراتی که از آن صحبت‌هایی می‌شود، چه خواهد بود؟

دیوان بین‌المللی دادگستری یک نهاد قضایی بین‌المللی است که از گروهی از حقوقدانان تشکیل شده و بر این اساس امیدواریم تصمیمی فنی، تخصصی و قضایی در این رابطه بگیرد. در مورد تاثیر در مذاکرات نیز باید بگویم به طور طبیعی موثر خواهد بود و از جمله مواردی است که قاعدتا دست ما را بیش از وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار داریم، پر خواهد کرد.

حدود یکی، دو ماه قبل در جریان برگزاری گردهمایی منافقین در پاریس یک دیپلمات ایرانی نیز توسط پلیس بلژیک بازداشت شد. این اقدامات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این مساله مانع دستیابی به تفاهم میان ایران و امریکا نخواهد بود؟ و مهم‌تر اینکه آیا قرار نیست در این خصوص مذاکرات یا پیگیری حقوقی انجام شود؟

این مساله نیز نقض کنوانسیون حقوق دیپلماتیک است که در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به طور طبیعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و خواهد گرفت و قطعا با جدیت موضوع را دنبال خواهیم کرد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها