کد خبر: 222449
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ۱۰:۲۵:۰۰
| |

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

اعضای شورای نگهبان هر کدام یک رای دارند/ آیت‌الله جنتی حق وتو ندارد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت نمایندگان گفت: شورای نگهبان به دلیل اظهارنظر صرف نمایندگان نسبت به یک مصوبه یا مسئله ای از کشور هیچوقت صلاحیت نماینده ای را رد نکرده است.

اعضای شورای نگهبان هر کدام یک رای دارند/ آیت‌الله جنتی حق وتو ندارد
کد خبر: 222449
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ۱۰:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با توجه به صحبت‌هایی درباره حق وتو آیت الله جنتی بیان کرد: به عنوان یک فرد و یک عضو رای می‌دهند. چه در مصوباتی که از سوی مجلس می‌آید و چه در بررسی صلاحیت‌ها ممکن است نظری داشته باشند اما اعضا نظری مخالف نظر ایشان دهند که رای گیری می‌کنند و هر نظری که رای بیشتری داشت، انجام می‌شود.

بخش‌هایی از اظهارات کدخدایی را در زیر می خوانید؛

*درباره میزان آراء مشروح مذاکرات را در این زمینه در اختیار کسی قرار نداده ایم و فقط خود اعضاء هستند که اطلاع دارند. البته در جلسات صحبتهای مختلفی نسبت به نامزدها مطرح می شود و هر کسی نظرش را بیان می کند ولی ماحصل کار این بود که آقای روحانی در سال 96 و آقای احمدی نژاد در سال 88 رای اکثریت را آوردند.

*گفتند «نمایندگان از شورای نگهبان می ترسند اما از خدا نمی ترسند». ولی پاسخم این است که خیر. آنچه که شورای نگهبان انجام می دهد یا رصد می کند در جریان و مسیر کلی است. نمایندگان طبق قانون اساسی در اظهارنظر آزاد هستند و می توانند مطالباشان را در چارچوب مقررات مطرح کنند.

*شورای نگهبان به دلیل اظهارنظر صرف نمایندگان نسبت به یک مصوبه یا مسئله ای از کشور هیچوقت صلاحیت نماینده ای را رد نکرده است.

*حاضریم با یک نماینده از طرف شما همه پرونده ها را مورد بازبینی قرار دهیم تا مشخص شود کدام نماینده به دلیل دفاع از برجام رد شد؟ خود مصوبه برجام را شورای نگهبان تائید کرد، مگر می شود برجامی که قانونش را خود شورای نگهبان تائید کرد به دلیل اظهارنظر درمورد آن، کسی را رد کند؟ آنچه ملاک شورای نگهبان است، قانون انتخابات است که گرچه ابهاماتی دارد اما به هر حال موارد و مصادیق مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات روشن است. اگر نماینده ای مشمول احکام این سه ماده باشد، شورای نگهبان وظیفه قانونی اش را انجام خواهد داد. در غیر اینصورت آزادند، خیالشان هم راحت باشد که شورای نگهبان هیچوقت ورود به این مسائل نمی کند.

*اگر صحنه هایی از جلسات شورای نگهبان منتشر شود -که درصدد هستیم این کار را انجام دهیم- بحث های طلبگی با همه آقایان علما و حقوقدانان وجود دارد. هر کسی، نسبت به نظر خودش حساسیت دارد و سعی می کند که استدلال های خودش را مطرح کند.

*من اصلا خط کش اصلاح طلبی یا اصولگرایی ندارم چون نمی توانم هم داشته باشم به دلیل اینکه من حقوقی هستم و باید براساس قوانین و مقررات نظر دهم. ما هم بین اصولگرایان و هم بین اصلاح طلبان دوست و آشنا کم نداریم.

*واقعیت این است که به هر حال کاستی هایی وجود دارد. در مجموع نباید متمرکز شویم و بگوییم در این دوره از مجلس اینطور بود یا این چند تا نماینده اینطور بودند. راهکار اصلی اصلاح قوانین و مقررات و نظامات انتخاباتی و باورمندی مردم و مسئولین به قانون است تا حاکمیت قانون برقرار باشد. اگر به این وضعیت برسیم، طبیعتا مجلس قدرتمندتری خواهیم داشت. همینطور دولت، قوه قضائیه، شورای نگهبان و سایر ارکان حاکمیت می توانند به قول خارجی ها رنکینگ بالاتری پیدا کنند.

*منظورم همین بود. شورای نگهبان بر چه اساسی دارد عمل می کند؟ براساس قانون. الان خیلی از کاستی ها را که همیشه فریاد زده ام و گفته ام، این است که قانون باید اصلاح شود، قانون به من عضو شورای نگهبان اختیار داده تا التزام عملی به اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه را در نامزد احراز کنم اما همه ابزارهایش را نداده است مثلا باید بتوانیم احزاب را وارد فضای رقابت انتخاباتی کنیم که به شورای نگهبان کمک کنند ولی قوانین ما چنین نقشی را برای احزاب تعریف نکردند. از طرفی حرف پسندیده ای هم نیست که شورای نگهبان وظیفه قانونی اش را انجام ندهد.

*یک وقتی هایی کِبَر سن خوب است. همیشه هم بد نیست.

*نشنیده ام گفته باشند آیت الله جنتی چندمرتبه از عضویت شورای نگهبان استعفا داده اما رهبر انقلاب نپذیرفتند.

*جایی که متوجه شویم، حتما این کار را می کنیم، اما علم غیب نداریم. مواردی اتفاق افتاده که متوجه شدیم بعضی هزینه های برخی کاندیداها از محل نامشروع بوده که تصمیم مقتضی را گرفتیم. امیدواریم این مسئله در قانون جامع انتخابات اصلاح شود و همانطور که در سیاست کلی انتخابات آمده، در قوانین عادی نیز محل درآمدها، اسپانسرها و هزینه کاندیداها معلوم باشد.

*آیت‌الله جنتی هم به عنوان یک فرد و یک عضو رای می دهند. چه در مصوباتی که از سوی مجلس می آید و چه در بررسی صلاحیت ها ممکن است نظری داشته باشند اما اعضا نظری مخالف نظر ایشان دهند که رای گیری می کنند و هر نظری که رای بیشتری داشت، انجام می شود.

* {یعنی آیت الله جنتی در رأی گیری های اعضای شورای نگهبان حق وتو ندارند؟} حق وتو ندارند، حق ویژه ای هم ندارند.

*در همه بحثها. چه تائید صلاحیتها و چه بحث مشروح مذاکراتی که الان چاپ شده، حاج آقا، فقها و حقوقدانان صحبت کرده اند، نهایتا رای گیری شده است. نظر اکثریت هرچه بود همان عمل می شود.

* {این صحبت را قبول دارید که مجلس، عصاره شورای نگهبان است؟} خیر، خیلی گزاره غلطی است. مردم به نمایندگان رای داده اند بنابراین این حرف توهین به نمایندگان است.

* تجربه ای که در بحث انتخابات در کشورمان داشتم عرض می کنم که اصلا مهندسی انتخابات امکان پذیر نیست. چون اصلا انتخابات دست یک فرد، گروه یا یک بخش نیست. اجزای مختلفی دارد، مقامات مختلف، نهادهای گوناگون در آن نقش دارند که به هیچ وجه قابل مهندسی شدن نیست. کمااینکه ما در شورای نگهبان هیچکدام مهندس نیستیم.

*{خطاب به احمدی‌نژاد درباره مهندسی انتخابات نوشتم}: «شما دنبال این فشارها بودید و شورای نگهبان که این فشارها را قبول نکرد». یعنی اگر بحث مهندسی باشد خود آقای احمدی نژاد دنبال این برنامه ها بود.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها