کد خبر: 220867
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۱ ۱۲:۱۳:۰۰
| |

سیدمحمدهاشمی، حقوقدان و محقق قانون اساسی با اشاره به تدوین «لایحه شفافیت»

مسائل مملکت ما با نوشته، خط و جلسه حل نمی‌شود/ بدعمل کردن به قانون، مسأله اصلی است

سیدمحمدهاشمی، حقوقدان با اشاره به مشکلات کشور گفت: مسائل مملکت ما با نوشته، خط و جلسه حل نمی‌شود. مشکلات باید روشن شوند و با اولویت‌بندی برای حل‌شان، اقدامی عملی صورت گیرد. وگرنه نه تنها این لایحه، بلکه صد لایحه هم که برای مقابله با مشکلات تدوین شود، با مُهرهای محرمانه یا «صلاح نیست» بی‌فایده خواهد بود.

مسائل مملکت ما با نوشته، خط و جلسه حل نمی‌شود/ بدعمل کردن به قانون، مسأله اصلی است
کد خبر: 220867
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۱ ۱۲:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در هفته ای که گذشت، پیش‌نویس «لایحه شفافیت» توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منتشر شد که شفافیت سازمانی، شفافیت اطلاعاتی، شفافیت تماسها و سفارشهای خارج از روال اداری، شفافیت مسافرتهای خارجی، گزارشگری فساد، الزامات شفافیت در حوزه های خاص، شفافیت سیاسی، شفافیت اقتصادی، شفافیت فرهنگی، شفافیت اجتماعی، شفافیت اداری، شفافیت قضایی و انتظامی، شفافیت تقنینی، شفافیت امنیتی- اطلاعاتی و... از جمله مهم‌ترین عناوین مورد بحث در متن پیش‌نویش این لایحه است.

در همین راستا، یک وکیل دادگستری معتقد است: نباید در لایحه ای چنین بیاید که اگر موردی محرمانه باشد، می توان به آن مُهر محرمانه یا «سِرّی» زد و مانع انتشار آن شد. به‌نظر می رسد که هیچ مشکل قانونی در این رابطه وجود ندارد و هر آنچه هست از عملکرد ماست. بدین معنا که همان قوانینی که در گذشته وجود داشت، برای شفافیت کافی و نیازی به ارائه لایحه ای تازه نبود.

سیدمحمد هاشمی درباره «لایحه شفافیت» که اخیراً از سوی مرکز بررسی هایاستراتژیک نهاد ریاست جمهوری منتشر شد، گفت: ما در کشور به هیچ عنوان مشکل یا خلاء قانونی نداریم که گمان کنیم می توان با ارائه یا تصویب «لایحه شفافیت»، مشکلات را حل کنیم. بلکه بد عمل کردن به قانون، مسأله اصلی است.

همان قوانینی که در گذشته وجود داشت، برای شفافیت کافی و نیازی به ارائه لایحه ای تازه نبود

وی افزود: در راستای شفافیت، نباید در لایحه ای چنین بیاید که اگر موردی محرمانه باشد، می توان به آن مُهر محرمانه یا «سِرّی» زد و مانع انتشار آن شد. به‌نظر می رسد که هیچ مشکل قانونی در این رابطه وجود ندارد و هر آنچه هست از عملکرد ماست. بدین معنا که همان قوانینی که در گذشته وجود داشت، برای شفافیت کافی و نیازی به ارائه لایحه ای تازه نبود.


این وکیل دادگستری گفت: مسائلی که در کشور ما وجود دارد، روی هم انباشته شدند. مانند نقدینگی که رقم آن به یک تریلیون و ششصد هزار میلیارد تومان رسیده و به دلیل آن که در زمان خودش به آن رسیدگی نشده، روی هم تلنبار شده است. بر فرض که امروز شفافیت هم نشان داده شود، آیا این شفافیت ها می توانند مسائل مملکت ما را حل کنند؟ آیا می تواند مسأله آب، کشاورزی، سرمایه گذاری و بیکاری را در کشور ما حل کند؟

صد لایحه هم برای مقابله با مشکلات تدوین شود، با مُهرهای محرمانه یا «صلاح نیست» بی‌فایده است

وی بیان کرد: ابتدا ما باید مسائل مملکت خود را حل کنیم و برای این کار لزوماً نیازی به شفافیت نداریم. می توان با اقدامات صحیح، روش مندی برای حل مشکلات و پیش بینی آنها، مسائل مملکت را حل کرد. در این مسیر، اینکه شفاف سازی بشود یا نشود، چندان فرقی نمی کند. این موضوعات بازی با کلمات و جملات است و کمکی به حل مسائل نمی کند.

سیدمحمدهاشمی گفت: مسائل مملکت ما با نوشته، خط و جلسه حل نمی شود. مشکلات باید روشن شوند و با اولویت بندی برای حل شان، اقدامی عملی صورت گیرد. وگرنه نه تنها این لایحه، بلکه صد لایحه هم که برای مقابله با مشکلات تدوین شود، با مُهرهای محرمانه یا «صلاح نیست» بی فایده خواهد بود.

روابط و منافع افراد، مانع از شفاف سازی در کشور می شود

وی با اشاره به موضوع فساد در کشور گفت: ما در این زمینه قانون، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و قوه قضائیه داریم که همگی دارای قوانین و با خبر هستند که چه کسانی دکل ها را می دزدند یا تخلفات دیگر انجام می دهند. بازگو کردن چنین مسائلی در کشور، احتیاج به هیچ قانونی ندارد.

این حقوقدان در پایان گفت: در همین مسأله ورود غیرقانونی 6000 اتومبیل به کشور، در آخر معلوم نشد که چه کسانی اجازه دادند؟ چه کسانی بهره برداری کرده و چه افرادی پول آن را بردند. در صورتی که می توانند این موضوع را به روشنی فاش کنند. لذا باید گفت که مشکل قانونی برای شفافیت در کشور نبود، بلکه مشکلی که هست مربوط به روابط و منافع افراد است که مانع از شفاف سازی در کشور می شود.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها