دیدگاه فعالان سیاسی در خصوص سکوت برخی وزاری دولت

مردم خرمشهر که بیشترین خسارت را از جنگ 8 ساله ایران و عراق دریافت کردند، هنوز احساس می‌کنند که جنگ زده‌اند و از هرگونه خدمات‌رسانی و بازسازی شهرشان توسط دولت، ناامید هستند.

دیدگاه فعالان سیاسی در خصوص سکوت برخی وزاری دولت
کد خبر: 216819
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ۰۸:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| دو فعال سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نظرات خود را درباره خواسته روحانی مبنی بر لزوم شکسته شدن سکوت وزرا و وضعیت اخیر خرمشهر مطرح کردند. در همین راستا، عبدالله ناصری گفت: امروز مطالبات جامعه بسیار بالا رفته و با بحرانی که در حوزه اقتصاد ایجاد شده، با یک گفت و گو و چند برنامه تلویزیونی از سوی رئیس جمهور، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. همچنین محمدمهاجری ضمن ابراز تأسف گفت: از ابتدای دولت دوازدهم شخص رئیس جمهور به تنهایی، بار بسیاری از وزرا را در خصوص اطلاع رسانی به مردم به دوش می کشید.

امروز، تحرکات نسبتاً خوبی در دولت شروع شده است.

عبدالله ناصری با تاکید بر لزوم مطرح کردن مشکلات و مسائل با مردم از سوی مسئولین گفت: از همان ابتدای روی کارآمدن دولت آقای روحانی در سال 92، کنش گران سیاسی مدام به رئیس جمهور گوشزد می کردند که بهترین تجربه پاسخگویی در تاریخ جمهوری اسلامی در دولت دوم اصلاحات است. زیرا در بیشتر اوقات، وزرا بیشتر از رئیس جمهور، درباره حوزه های مختلف اجرایی با مردم سخن می گفتند.

وی افزود: همچنین در آن مقطع، سخنگوی دولت فردی کاملاً سیاسی و شجاع بود که حتی در برخی موارد ریسک حرف زدن درباره مسائل مختلف را می پذیرفت. هرچند این اتفاق در دولت آقای روحانی قرار است با 5سال تأخیر بیفتد، اما امروز، تحرکات نسبتاً خوبی در دولت شروع شده که یکی از آنها، موضع گیری نسبتاً خوب وزیر ارتباطات در قبال شرکت های دریافت کننده ارز بود و دیگری درخواستی بود که رئیس جمهور از وزیر صنعت برای افشای اسامی گیرندگان ارز برای واردات خودرو، کرده است.

باید همان جرأتی را که آقای جهرمی داشت، «وزیر صنعت»، رئیس گمرک و وزیر اقتصاد نیز داشته باشند

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: این ها اتفاقاتی است که باید می افتاد. زیرا واردات در کشور، سالها در اختیار برخی نهادهای خاص بود. حتماً باید اسامی واردکنندگان خودروهای گران قیمت، در سالی که باید از کالاهای داخلی حمایت شود، افشا شود. لذا باید همان جرأتی را که آقای جهرمی داشت، «وزیر صنعت»، رئیس گمرک و وزیر اقتصاد نیز داشته باشند. وزیر ارتباطات فردی بود که به دلیل برخی سوابق و وابستگی ها به مناصب امنیتی در سال 88، همواره مورد انتقاد مردم بود، اما به دلیل بیان صادقانه دلایل گرانی موبایل، افکار عمومی را اقناع کرد.

با یک گفت‌وگو و چند برنامه تلویزیونی از سوی رئیس‌جمهور، اتفاق خاصی نخواهد افتاد

وی افزود: وزیر ارتباطات وظیفه خود را انجام داد. البته من در وجنات برخی از اعضای کابینه آقای روحانی، چنین جرأتی را نمی بینم، اما به هرصورت باید چنین اتفاقی بیفتد. امروز مطالبات جامعه بسیار بالا رفته و با بحرانی که در حوزه اقتصاد ایجاد شده، با یک گفت و گو و چند برنامه تلویزیونی از سوی رئیس جمهور، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. بزرگترین و مهم ترین کاری که ایشان باید انجام دهد، جراحی بزرگ در تیم اجرایی کشور است. جامعه نیز چنین انتظاری دارد که این جراحی، هرچه سریعتر انجام شود. این اتفاق باید برای قسمت هایی که در حوزه اقتصاد، از اهمیت بالایی برخوردار است، بیفتد.

بحران‌های اقتصادی، بی‌آبی و گردو غبار برای مردم خوزستان، تبدیل به مسائلی عادی شده است

ناصری همچنین با اشاره به حوادث خرمشهر گفت: بحرانی که در خرمشهر رخ داد، بحرانی داخلی و اجتماعی است که ناشی از یک بی تدبیری دراز مدت در «مسأله آب» کشور است. امروز نقاط زیادی از کشور, مشکل کمبود آب دارند و دولت می تواند این مسأله را به نحوی مدیریت کند که چنین بحرانی شکل نگیرد. بحران های اقتصادی، بی آبی و گردو غبار برای مردم خوزستان، تبدیل به مسائلی عادی شده است و باید این حق را برای مردم قائل بود که در اوج ناامیدی و بحران در زندگی شخصی و خصوصی شان، بعضاً در اجتماع سخنی را هم بیان کنند.

اولین عنصر دولتی هم که می‌تواند از وقوع بحران در شهرها جلوگیری کند، مدیران دولتی و استانداران هستند

وی در پایان گفت: مردم خرمشهر که بیشترین خسارت را از جنگ 8 ساله ایران و عراق دریافت کردند، هنوز احساس می کنند که جنگ زده اند و از هرگونه خدمات رسانی و بازسازی شهرشان توسط دولت، ناامید هستند. البته باید به این نکته توجه کرد که در اکثر شهرها و استان ها به غیر از پایتخت، این مسائل، تبدیل به بحرانی جدی شده است. لذا اولین عنصر دولتی هم که می تواند از وقوع بحران در شهرها جلوگیری کند، مدیران دولتی و استانداران هستند.

دولت و مسئولین باید نگاه امنیتی خود را در بحران خرمشهر، آبادان و مسأله آب در کشور کنار بگذارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: متاسفانه آقای روحانی در دولت دوم، استاندارانی به مراتب ضعیف تر از دوره اول دولتش به کار گرفت و بعضی از استانداران باکفایت و لایق نیز در دولت ایشان کنار گذاشته شدند. مانند استاندار خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، آنها کسانی بودند که اگر در هر ناحیه ای، بحرانی شکل می گرفت، آن را به بهترین شکل مدیریت می کردند. بنابراین دولت و مسئولین باید نگاه امنیتی خود را در بحران خرمشهر، آبادان و مسأله آب در کشور کنار بگذارند و آن را مسأله ای اجتماعی تلقی کنند که قابل حل است.

زمانی که کلیت دولت زیر سوال می رود، وزرا با اینکه چهره های سیاسی هستند، کار عادی خود را می کنند و در برابر هجمه ها حساسیتی از خود نشان نمی دهند.

محمد مهاجری نیز در واکنش به بیان این مطلب از سوی رئیس جمهور که وزرا باید با مردم حرف بزنند، گفت: از ابتدای دولت دوازدهم شخص رئیس جمهور به تنهایی، بار بسیاری از وزرا را در خصوص اطلاع رسانی به مردم به دوش می کشید. هر زمان که یک وزارت خانه مورد هجمه قرار می گرفت، این رئیس جمهور بود که از وزرای خود، تمام قد دفاع می کرد. اما زمانی که کلیت دولت زیر سوال می رود، وزرا با اینکه چهره های سیاسی هستند، کار عادی خود را می کنند و در برابر هجمه ها حساسیتی از خود نشان نمی دهند.

جریان رقیب می دانست که باید جنگ روانی خود را از چه نقاطی شروع کند

وی افزود: وزرا در حالی ترجیح می دادند که سکوت کنند، که جریان رقیب، کار خود را به خوبی بلد بود و می دانست که باید جنگ روانی خود را از چه نقاطی شروع کند. لذا وزرایی که باید در بحث تبلیغات، عملکرد و فعالیت های خود را بازگو می کردند، با سکوتشان باعث می شدند تا عملکردها در حوزه های مختلف به صورتی غیر شفاف و مبهم در جامعه انعکاس پیدا کنند. از این رو، رئیس جمهور بر این مطلب تأکید دارند که وزرا باید سکوت خود را شکسته و با مردم حرف بزنند.

خصلت سکوتی که در وزرا وجود دارد به استانداران و مقامات محلی هم سرایت کرده است

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: در مورد خرمشهر نیز مشکلات آب شرب وجود دارد و معمولاً با گرم شدن هوا، این مشکلات بیشتر نمایان می شود. اما مردم در جریان ریز کارها قرار نمی گیرند. لابد همین خصلت سکوتی که در وزرا وجود دارد به استانداران و مقامات محلی هم سرایت کرده است. به نظرم مردم تحمل شنیدن مشکلات را دارند و اگر با آنها صادقانه حرف زده شود خودشان هم برای حل مشکلات کمک می کنند. به همین دلیل شفافیت و صراحت و صداقت میتواند مشکلات را تا حدی برطرف کند

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها