کد خبر: 191902
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ۰۷:۵۱:۰۰
| |

محمدجواد حق‌شناس:

شکست جریانی که می‌خواست ناکارآمدی دولت را ثابت کند

محمدجواد حق‌شناس گفت: جریانی که برنامه‌ریزی کرده بود بتواند ناکارآمدی دولت را از طریق اعتراضات اثبات کند، شکست خورد و آسیب‌هایی را به کشور وارد کرد.

شکست جریانی که می‌خواست ناکارآمدی دولت را ثابت کند
کد خبر: 191902
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ۰۷:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| دولت روحانی از زمان روی کار آمدن تاکنون با هجمه‌های زیادی رو به رو بود. اکنون هم که پنج سال از آغاز دولتش می‌گذرد نه تنها از فشار این حملات کاسته نشده بلکه بیشتر شده است. مساله‌ای که محمد‌جواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به آن اشاره کرده و بیان کرد که «جریانی که برنامه‌ریزی کرده بود که بتواند ناکارآمدی دولت را از این طریق اثبات کند، شکست خورد و آسیب‌هایی را به کشور وارد کرد. این جریان به اعتماد عمومی جامعه لطمه زد.»

آیا جریان‌هایی که به دنبال فروپاشی دولت روحانی هستند مفروض به استعفای روحانی و شکست دولتش می‌توانند کشور را اداره کنند؟

اشتباه است که تصور کنیم دولت جدا از حاکمیت، حاکمیت جدا از کشور و کشور هم جدا از فرهنگ و تاریخ و سرزمین تعریف می‌شود. امروز شاهد به هم پیوستگی عمیق و انسجام جدی میان مبانی تاریخ و فرهنگ کشور و نظام جمهوری اسلامی و دولت آقای روحانی هستیم. لذا هر نوع رفتار و کنش و واکنش اجتماعی که بخواهد بر یکی از این مفاهیم اثرگذار باشد، قطعا دیگر مفاهیم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از اشتباهات بزرگی که جریان رقیب دولت در اتفاقات دی‌ماه مرتکب شد و خسارات بسیار سخت و غیرقابل جبرانی را به کشور و جمهوری اسلامی وارد کرد و با کمال تاسف برخورد درستی هم با آن صورت نگرفت، تحریکاتی بود که در برخی از شهرهای بزرگ علیه دولت صورت گرفت. بدهی قابل توجهی که بانک‌ها به مردم داشتند، نهایتا باعث گسترش اعتراض‌ها از یک تظاهرات ضد دولتی به اعتراضات ضد حاکمیتی شد و از یک شهر به چند شهر در یک استان و بعد به شهرها و استان‌های مختلف کشیده شد. برخی آمارها می‌گفت تا صد شهر را تحت پوشش خود قرار داده است. جریانی که برنامه‌ریزی کرده بود که بتواند ناکارآمدی دولت را از این طریق اثبات کند، شکست خورد و آسیب‌هایی را به کشور وارد کرد. این جریان به اعتماد عمومی جامعه لطمه زد. روند غیرقابل بازگشتی که اثرات جبران‌ناپذیری هم داشت و امنیت و انسجام ملی را خدشه‌دار کرد. باید توجه داشت که آثار زیانبار سیاست تقابل با دولت فقط به دولت وارد نمی‌شود؛ بلکه بر قوای سه‌گانه، نمایندگان مجلس و مجموعه حاکمیت اثرگذار است. باید به رقیبان دولت هشدار داد هر نوع تحرکی که منجر به تضعیف یا افول دولت شود، به ضرر کشور است.

حل شدن بحران‌های موجود مستلزم چه بسترها و شرایط و اقداماتی است؟

مهم‌ترین مساله در این شرایط به تغییر نگاه و اعتماد حداکثری به مردم و عدم دخالت در امور غیر مرتبط است که موجب آزار و تقابل ناخواسته اجتماعی و سیاسی می‌شود. اینها از جمله اتفاقات مهمی است که باید به آن توجه کرد. متاسفانه اتفاقی که در شهرستان کازرون رخ داد، شاهد بودیم که این روند اعتراضی عمومی بود و بیش از یک ماه بود که طی اعتراضاتی به گوش مسوولان می‌رسید. شاهد بودیم که تعداد زیادی از کازرونی‌ها در نماز جمعه آمدند و اعتراضات خود را بیان کردند. این بی‌توجهی و عدم توجه به خواست مردم در یک ماه مساله کوچکی نبود که دولت آقای روحانی نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

خروج امریکا از برجام چقدر به دولت روحانی آسیب زد؟

تقصیر خروج امریکا از برجام به گردن شخص آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده او نیست. این معاهده بین ایران و 6 کشور دیگر بوده است. یکی از این کشورها بد اخلاقی کرده و از برجام خارج شده است. آیا بد اخلاقی و عدم توجه یا رفتار غیرقانونی یک طرف را می‌توانیم به حساب دولت بگذاریم؟ فکر می‌کنم برجام را یکی از موفقیت‌های بزرگ دولت روحانی باید برشمرد. یکی از توفیقات بزرگ از آغاز جمهوری اسلامی بوده است. خروج امریکا از برجام را نمی‌توان به پای دولت آقای روحانی نوشت. امروز اروپا هم نشان داده که حتی جلوی امریکا می‌ایستد، این یک دستاورد دولت روحانی را نشان می‌دهد. ایراد اصلی به نظام بین‌الملل بر‌می‌گردد که کشوری خلاف تعهد خود عمل کرده و این هیچ ربطی به دولت آقای روحانی- به عنوان یک نقطه ضعف- نمی‌تواند داشته باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها