کد خبر: 191307
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۸ ۰۸:۱۲:۰۰
| |

معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در یادداشتی مطرح کرد؛

لزوم خلوص نیت و همدلی در شرایط کنونی کشور

معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به صحبت‌های امام خمینی (ره) درباره وحدت می‌گوید: امروز تحولات و رویکردهای جاری در سطح جامعه نشانگر ضرورت توجه به این وصیت امام است. به خصوص اینکه شاهدیم به جای تلاش برای همگرایی در حل چالش‌ها و مشکلات، چگونه نفرت‌پراکنی با هدف ناامیدی مردم، اصل قرار می‌گیرد.

لزوم خلوص نیت و همدلی در شرایط کنونی کشور
کد خبر: 191307
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۸ ۰۸:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در یادداشتی نوشت: امام خمینی(ره) در روزهای خیزش مردم علیه نظام خودکامه شاهنشاهی و پس از پیروزی انقلاب بارها و بارها از اتکال به خدا و وحدت کلمه به عنوان دو رکن موفقیت نهضت نام بردند. ایشان چه در سخنرانی‌های عمومی و چه در پاسخ به خبرنگاران اصرار داشتند از اهمیت خلوص‌نیت و نیز ضرورت یکپارچگی و پرهیز از تفرقه صحبت کنند و مکرر به آیه واعتصموا بحبل‌الله جمیعا ولاتفرقوا اشاره می‌کردند. به نظرم این تاکیدات و اشارات نشانگر نگرش فلسفی امام به جنبش‌های اجتماعی و سیاسی مبتنی بر اندیشه دینی بود.

امام خمینی(ره) در واقع ذات پیروزی و موفقیت را به دو عنصر نیت خالص و همدلی و همگرایی وابسته می‌دانستند. چنان‌چه هر یک دچار خدشه شود، بر دیگری اثر منفی می‌گذارد و استمرار پیروزی را نیز تضعیف می‌کند. از نظر امام، اتکال به خدا و خلوص نیت به مفهوم پرهیز از شرک بود و شرک شامل پذیرش سلطه هم هست. همچنین اتکال به خدا در مقابل خودکامگی و هوای نفس قرار می‌گیرد. در تعبیر امام و بسیاری از بزرگان دین، جهاد اکبر به معنای مبارزه با خودخواهی و رذایل اخلاقی است که البته آفت بزرگ جریانات اجتماعی و سیاسی نیز به حساب می‌آید.

به همین خاطر، امام درکنار تاکید بر مبارزه با سلطه بیگانه و حفظ استقلال کشور بر ضرورت مبارزه مستمر با هوای نفس و خودخواهی به‌خصوص نزد سیاستمداران و صاحبان منصبان تاکید داشت. از دیدگاه امام، نتیجه خلوص نیت و کنار گذاشتن مطامع شخصی و فردی دستیابی به همگرایی و همدلی است. به نحوی که مبارزه با دشمنان بیرونی و درونی امکان‌پذیر می‌شود. امروز تحولات و رویکردهای جاری در سطح جامعه نشانگر ضرورت توجه به این وصیت امام است. به خصوص اینکه شاهدیم به جای تلاش برای همگرایی در حل چالش‌ها و مشکلات، چگونه نفرت‌پراکنی با هدف نا امیدی مردم، اصل قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها