کد خبر: 191304
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۸ ۰۷:۵۸:۰۰
| |

سیدحمیده زرآبادی درباره جلسه ۳ کمیسیون با پیام‌رسان‌ها مطرح کرد؛

می‌خواهند کیف پول الکترونیک باشند

یک عضو کارگروه ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن درباره عملکرد پیام‌رسان‌ها گفت: می‌توانند از طریق تبلیغات درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشند. کافی است که اعتماد کاربران و متعاقبا صاحبان صنایع را جلب کنند.

می‌خواهند کیف پول الکترونیک باشند
کد خبر: 191304
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۸ ۰۷:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| 20 فروردین‌ماه امسال و در روزهایی که فیلترینگ تلگرام هنوز درحد یک شایعه بود، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در جلسه مشترک دو کمیسیون اقتصادی و امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شد و به‌همراه ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از تهدیدات امنیتی و اقتصادی این پیام‌رسان محبوب سخن گفت. آن زمان بعضی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفتند که این مسائل باید در این کمیسیون بررسی شود. دیروز هم جلسه مشترکی دیگر در کمیسیون‌های مجلس برگزار شد و ازقضا این‌بار 3 کمیسیون میزبان وزیر جوان ارتباطات بودند اما حتی این سومین کمیسیون هم کمیسیون فرهنگی نبود. البته در کمیسیون صنایع، کارگروه‌ها و کمیته‌هایی در حوزه ارتباطات دایر است. به هر تفسیر جلسه دیروز این 3 کمیسیون علاوه بر مسوولان دولتی حوزه ارتباطات و فضای مجازی، میهمانانی دیگر نیز داشت. مدیران و مسوولان پیام‌رسان‌های داخلی که حداقل در ظاهر نمایندگان بخش خصوصی‌اند، هرچند که یکی از آنِ بانک ملی است و دیگری وابسته به رسانه ملی. البته همزمان با پایان جلسه سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، توضیحاتی از کلیات مباحث مطرح شده در این نشست را در اختیار رسانه‌ها قرار داد اما برای بررسی دقیق‌تر موضوع به‌سراغ حمیده زرآبادی، عضو کارگروه ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن رفتیم که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

لطفا در ابتدا درباره کلیات مباحث مطرح شده در این جلسه توضیح دهید؟

به طور کلی عمده زمان جلسه به طرح مطالبات مدیران پیام‌رسان‌ها ازجمله مدیران ایتا، سروش و گپ گذشت و در ادامه نیز آقای آذری‌جهرمی و روسای سه کمیسیون صنایع و معادن، اقتصادی و امنیت ملی نکاتی را درباره این مسائل مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت در گزارش خود از جلسه، از انتقاد مدیران پیام‌رسان‌ها از دولت و بانک مرکزی صحبت کرده؛ ماجرا چه بود؟

پیام‌رسان‌های داخلی در حالی اینچنین به بخش‌های مختلف دولت انتقاد داشتند که عمده مباحث‌شان درباره وزارت ارتباطات به عنوان متولی اصلی این حوزه، مثبت بود. البته آنها در گذشته این‌جا و آن‌جا به وزارت ارتباطات هم انتقاداتی داشته‌اند اما در جلسه دیروز خبری از این انتقادها نبود. واقعیت این است که مدیران پیام‌رسان‌ها از بانک مرکزی می‌خواهند که امکان استفاده از تراکنش‌های بانکی را برای آنها فراهم کند و کیف پول الکترونیک هم باشند. البته هم‌اکنون پیام‌رسان «بله» علاوه بر فعالیت به عنوان پیام‌رسان، کار بانکی هم انجام می‌دهد و برای تراکنش کاربران، کارمزد می‌گیرد درحالی که این امکانات، ارتباطی به کارکرد پیام‌رسان ندارد. درواقع آنها پیش از آنکه نقش‌شان را به عنوان پیام‌رسان ایفا کنند، به‌دنبال درآمدزایی از طریق انجام امور بانکی کاربران هستند. درحالی که مثلا تلگرام هنوز هم از این امکانات برای درآمدزایی استفاده نمی‌کند. روش اصولی این است که چند پیام‌رسان قدرتمند داشته باشیم اما امروز به نظر می‌رسد همه بانک‌ها و بخش‌های مختلف به‌دنبال تاسیس پیام‌رسان هستند.

تلگرام چگونه درآمدزایی می‌کند؟

تلگرام از طریق ترافیک اینترنت درآمدزایی دارد اما تا زمانی که شبکه ملی ایجاد نشود، این امکان برای پیام‌رسان‌های داخلی فراهم نخواهد بود.

با این حساب آنها باید چگونه درآمدزایی کنند؟

می‌توانند ازطریق تبلیغات درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشند. کافی است که اعتماد کاربران و متعاقبا صاحبان صنایع را جلب کنند. اما آنها بیشتر خواستار دریافت مجوز برای کار بانکی هستند که اولا مجوز پرداخت قبوض و پول برای کاربران به آنها داده شود و در ثانی، وزارتخانه‌ها و بانک‌های دیگر هم این امکان را نداشته باشند.

اخیرا مباحثی درمورد مالکیت این پیام‌رسان‌ها مطرح شده، آیا در این جلسه صحبتی نشد؟

این موضوع مطرح شد که انتخاب پیام‌رسان‌ها برای صدور مجوز برعهده شورای عالی فضای مجازی است و لازم است این شورا معیارهای خود را نیز اعلام کند و همچنین وضعیت مالکیت این پیام‌رسان‌ها را نیز به اطلاع افکار عمومی برساند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها