کد خبر: 190987
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۶ ۰۷:۵۳:۰۰
| |

محمدمهدی برومندی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در یادداشتی مطرح کرد؛

انزوای امریکا و انسجام داخلی ایران

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره برجام و و تاثیری که بر انسجام داخلی خواهد داشت، معتقد است حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین دیگر منافع ایران در برجام ازجمله این خطوط قرمز مشترک میان همه جریان‌های سیاسی است.

انزوای امریکا و انسجام داخلی ایران
کد خبر: 190987
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۶ ۰۷:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدمهدی برومندی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یادداشتی نوشت: در شرایطی که با خروج ایالات متحده از برجام، شاهد حمایت قاطع کشورهای اروپایی در کنار چین و روسیه از توافق هسته‌ای با ایران بودیم، به نظر می‌رسد از طرفی همگرایی جریان‌های سیاسی داخل کشور در این شرایط و اتحاد و انسجام داخلی بتواند در پیشبرد امور و تحقق اهداف اقتصادی و غیراقتصادی دولت یاری‌رسان باشد و از دیگرسو باید توجه داشته باشیم که نکاتی خط‌قرمز تمامی جریان‌های سیاسی داخل کشور است.

در این راستا آنچه مسلم است حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین دیگر منافع ایران در برجام ازجمله این خطوط قرمز مشترک میان همه جریان‌های سیاسی است و همه گروه‌ها و جناحین سیاسی کشور بر لزوم تحقق این منافع در هر شرایطی تاکید دارند. خوشبختانه امروز همه جریان‌های سیاسی کشور بر این مهم اتفاق‌نظر داشته و همگی در این مقطع حساس، منافع ملی را در اولویت خود قرار داده‌اند.

امروز در شرایطی شاهد تصمیم نابخردانه ترامپ در خروج امریکا از برجام بودیم که این تصمیم منجر به انزوای ایالات متحده شده و همزمان در عرصه سیاست داخلی نیز به اتحاد و انسجام جریان‌های سیاسی داخل کشور یاری رسانده است. نکته حائز اهمیت دیگر همانا حمایت قاطع کشورهای اروپایی از برجام و ایران در مقابل این تصمیم نابخردانه ترامپ است و به نظر می‌رسد در این شرایط باید با دقتی مضاعف به‌نحوی عمل کنیم که از موقعیت ایجادشده به سود منافع کشورمان بهره‌برداری کنیم.

باید توجه داشته باشیم که امریکایی‌ها مخصوصا از زمان روی کار آمدن ترامپ هر روز بیش از گذشته مورد انتقاد جامعه جهانی قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد ادبیات خاص ترامپ که ریشه در ویژگی‌های شخصیتی و خودشیفتگی خاص او دارد، منجر به انجام رفتاری ساختارشکنانه در جامعه بین‌الملل از جانب ایالات متحده شده است. ترامپ تمام نظامات بین‌المللی را نادیده گرفته و تلاش می‌کند این رویه را به عنوان یک روش درراستای افزایش قدرت چانه‌زنی خود در مناسبات بین‌الملل به‌کار گیرد.

باید توجه داشته باشیم که این نگاه انتقادی به رفتار ترامپ حتی در میان بسیاری از مقامات ارشد ایالات متحده نیز دیده می‌شود و عملا منجر به چندقطبی شدن جامعه امریکا نیز شده است. اینکه امریکایی‌ها نظامات بین‌المللی را رعایت نکنند، به تصمیمات و جایگاه این کشور در عرصه بین‌الملل لطمه خواهد زد و به نظر می‌رسد درصورت تشدید و تکرار این رفتار این کشور به جایی برسد که دیگر حتی قادر به جبران صدمات و آسیب‌های ناشی از این لطمات نباشد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها