کد خبر: 188811
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۷:۱۹:۰۰
| |

کاظم جلالی تمامی اخبار مربوط به تشکیل حزب نزدیکان ناطق و لاریجانی را تکذیب کرد؛

تحزب؛ راه نرفته «رهروان»

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس از برگزاری جلسه برای تشکیل حزب رهروان اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته که اصلا هیچ جلسه‌ای برای تشکیل حزب برگزار نشده و یا لااقل او از این موضوع بی‌خبر است.

تحزب؛ راه نرفته «رهروان»
کد خبر: 188811
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۷:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| کاظم جلالی چهارشنبه گذشته بعد از مدت‌ها در راهروهای مجلس و درجمع خبرنگاران پارلمانی حاضر شد تا ساعاتی پس از سخنرانی شامگاه سه‌شنبه دونالد ترامپ و اعلام خروج ایالات متحده از برجام، مواضع خود و اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس را در این باره تشریح کند. این رژه رسانه‌ای البته تا انتها آنچنان که جلالی می‌خواست، پیش نرفت. به‌ویژه زمانی که لابه‌لای سوالات برجامی خبرنگاران، با سوالات حزبی خبرنگار اعتمادآنلاین درباره آخرین وضعیت حزب لاریجانی روبه‌رو شد؛ سوژه خبری جذابی که اگرچه سال‌های گذشته همواره مطرح بوده اما معمولا از حد و حدود زمزمه‌هایی که از پشت پرده بیرون درز می‌کنند، فراتر نرفته است. این‌بار اما صدایی که در راهروی مجلس پیچید، کمی بلندتر از زمزمه‌های همیشگی بود. زمانی که هرچه از خانم خبرنگار اصرار بود که بالاخره سرنوشت حزب لاریجانی به کجا می‌رسد، از آقای جلالی، انکار موضوع از اس و اساس که اصلا لاریجانی حزبی نداشته که سرنوشتش به جایی برسد یا نرسد! مصاحبه‌ای منتشرنشده که درنهایت وقتی به خاتمه رسید که صدای جلالی در اوج بود و محتوای فریاد رییس مرکز پژوهش‌های مجلس حامل این خبر که اگر همزمانی قراری برای تشکیل حزب و تشکلی بوده، اولا حالا این خبرها دیگر «دِ‌مُده شده» (از‌مُد‌افتاده) و در ثانی، روحِ جلالی هم از این «اولدفشن» (Old Fashion) _ شما بخوانید خبر سوخته و قدیمی، بی‌خبر است. گفتیم این‌بار «صدایی که در راهروی مجلس پیچید، کمی بلندتر از زمزمه‌های همیشگی بود» و انگار منظور این بود که خبری مهم‌تر از همیشه اعلام شد. این‌طور که نبود. آن زمان منظور صرفا وسعت صدای کاظم جلالی بود که از سر استیصال، لحظه‌ای از حد متعارف گذشت اما اگر به فحوا و محتوای این فریاد استناد کنیم، باید بگوییم لااقل اگر حاوی خبری تازه نبود، یک‌بار برای همیشه هرآنچه تا پیش از این پچ‌پچه و زمزمه خبری خرده‌ریز بود را یکجا تکذیب می‌کرد و پرونده لااقل به استناد کلام جلالی، مختومه شد. حال اینکه می‌توان به این کلام استناد کرد یا نه، در گرو آن است که بدانیم جلالی کیست.

جلالی کیست؟

کاظم جلالی، نماینده اصولگرای تهران، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و ازجمله نزدیک‌ترین نمایندگان و چهره‌های سیاسی به علی لاریجانی است. در مجلس نهم ریاست فراکسیون «رهروان ولایت» را برعهده داشت که به عنوان فراکسیون اکثریت، چهارسال پیاپی علی لاریجانی را در رقابت با غلامعلی حدادعادل در صدر پارلمان و بر کرسی ریاست قوه مقننه نشاند و حالا در مجلس دهم، ریاست فراکسیون «مستقلین ولایی» را برعهده دارد. فراکسیونی متشکل از نمایندگان اصولگرای میانه‌رو که پیش از انتخابات مجلس دهم در ائتلاف با اصلاح‌طلبان وارد «لیست امید» شدند و پس از پیروزی با «حمایت مکرر» سیدمحمد خاتمی از امیدی‌های اصلاح‌طلب انشعاب کردند و بر خود نام مستقل اما ولایی گذاشتند. در شرح قرابت جلالی و لاریجانی همین بس که در بزنگاه انتخابات مجلس دهم، هنگامی که جلالی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجالس ششم تا نهم، با صدور بیانیه‌ای مملو از شاعرانگی، از کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم اعلام انصراف کرد، لاریجانی نیز دست به قلم برد و از او خواست تا از این تصمیم صرف‌نظر کند. نامه‌نگاری این دو چهره بسیار نزدیک به هم اما پیش از هرچیز، خواننده را به این فکر می‌انداخت که این‌دو چرا به‌جای مکالمه روبه‌رو، برای هم نامه می‌نویسند؟! با این حال کمی بعد که کاظم جلالی نه در میامی و شاهرود، که در پایتخت ثبت‌نام کرد و در لیست 30 نفره «امید» جای گرفت، «خواننده محترم» آنقدر سوالاتی جدی‌تر داشت که دیگر برای آن پرسش نخست کنکاش نکند. مهم‌تر آنکه همین بزنگاه انتخاباتی، یکی از مقاطعی بود که اخبار مربوط به تشکیل حزب لاریجانی قوت گرفته بود؛ حزبی که آن زمان قرار بود با محوریت فراکسیون «رهروان ولایت» مجلس نهم و تحت زعامت معنوی بزرگانی چون ناطق نوری و علی لاریجانی وارد گود سیاست شده و جریان اصولگرایان معتدل را نمایندگی کند و شاید همین ائتلاف موسوم به «امید» میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، یاران لاریجانی در «رهروان ولایت» را از صرافت کار حزبی انداخت.

زمزمه تشکیل حزب لاریجانی و ناطق

وقتی این جریان در مجلس دهم فراکسیون «مستقلین ولایی» را با حضور نمایندگانی موثری همچون غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی (از رشت)، بهروز نعمتی (دوره نهم از اسدآباد و دوره دهم همچون جلالی از تهران)، عزت‌الله یوسفیان‌ملا (از آمل و لاریجان)، مهرداد لاهوتی (از لنگرود) و عبدالرضا عزیزی (از شیروان) تشکیل داد، بار دیگر زمزمه‌های تشکیل حزب لاریجانی قوت گرفت. نعمتی در نیمه آبان‌ماه سال گذشته حتی از تدوین اساسنامه این حزب به ایلنا خبر داد و یک روز بعد جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه از موسسان حزب است، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «اساسنامه حزب «رهروان ولایت» درحال طی مراحل پایانی است سپس برای دریافت مجوز آن را به کمیسیون ماده10 احزاب ارایه می‌کنیم.» اما در ادامه نه‌تنها این اخبار تلویحا تکذیب شد، بلکه آنچنان که نعمتی همان زمان به «اعتماد» توضیح داد، نام این حزب«رهروان ولایت» نبوده و احتمالا فعالیت‌های این جریان سیاسی تحت‌عنوان «معتدلین»، «اعتدالی‌ها» یا ترکیبی با این حال‌و‌هوا دنبال خواهد شد.

رییس و نایب‌رییس تکذیب می‌کنند!

کاظم جلالی، رییس فراکسیون مستقلین ولایی اما از این هم پیش‌تر رفت و به «اعتماد» گفت: «اصلا هیچ جلسه‌ای برای تشکیل حزب نداشتیم. لااقل من از این موضوع بی‌خبرم.» در این میان اما توضیحات غلامعلی جعفرزاده، نایب‌رییس نخست این فراکسیون جالب‌تر بود. نماینده رشت در پاسخ به پرسش «اعتماد» درباره آخرین وضعیت این حزب، گفت: «من حزبی ندارم.» او در توضیح صحبت‌های چند ماه پیش خود درمورد تدوین اساسنامه حزب «رهروان ولایت» نیز ادامه داد: «آن خبر خیلی قدیمی است.» جعفرزاده شبیه به جلالی می‌گوید: «وجدانا از این حزب خبر ندارم و لااقل من پیگیر تشکیل حزبی نیستم؛ چراکه فعلا برنامه ملی خاصی ندارم.»

سفر ناطق به دیار خاتمی

در این حال و اوضاع که به‌گفته یک منبع نزدیک به رییس مجلس، علی لاریجانی به‌واقع دنبال کار حزبی نیست، اخبار مربوط به شیخ ناطق نوری که شبیه به لاریجانی می‌تواند در جایگاه پدر معنوی این جریان بنشیند، در نوع خود جالب توجه است. در شرایطی که چندی پیش انتشار خبر جلسه 16 فروردین‌ماه 97 در منزل حسن روحانی و با حضور سیدمحمد خاتمی، اسحاق جهانگیری و ناطق‌نوری و انتشار برخی نقل‌قول‌ها از حاضران در این نشست با حاشیه‌هایی همراه شد، انتشار اخبار و تصاویر سفر چندروزه هفته گذشته ناطق نوری این شیخ اعتدالی «لواسان‌نشین» به اردکانِ یزد، دیار سیدمحمد خاتمی حایز‌اهمیت بود؛ سفری که به میزبانی محمدرضا تابش، نایب‌رییس نخست فراکسیون امید و خواهرزاده رییس دولت اصلاحات انجام شد و از نزدیکی بیش از پیش خاتمی و ناطق حکایت داشت؛ دو روحانی محبوب که زمانی پرچمداران دو قطب سیاسی چپ و راست بودند و رقیب انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوم خرداد 76 !

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها