کد خبر: 188146
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۸ ۰۸:۱۹:۰۰
| |

منافع ماندن در برجام

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس درباره لزوم حفظ برجام و ارتباط با کشورهای اروپایی گفت: مذاکرات دوجانبه نبوده، بلکه توافقی چندجانبه و بین‌المللی است و اگر بتوانیم روابط‌مان با کشورهای اروپایی را پایدار نگه داریم، می‌توانیم با استفاده از فرصت‌های اقتصادی و دیپلماتیک موجود بخش اعظمی از مشکلات‌مان را مرتفع کنیم.

منافع ماندن در برجام
کد خبر: 188146
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۸ ۰۸:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رییس فراکسیون امید مجلس درباره منافع ایران با ماندن در برجان نوشت: در شرایطی که شواهد و قرائن از احتمال خروج ایالات متحده از برجام حکایت دارد، به نفع خود این کشور است که از توافق بین‌المللی با ایران و چند قدرت جهانی خارج نشود.

دولت فعلی امریکا میراث‌دار گفت‌وگوها و مذاکرات سیاسی است که دولت قبلی این کشور انجام داده و بر این اساس، متعهد به اجرای تعهداتی شده است؛ بنابراین برای وجهه بین‌المللی امریکا نیز بهتر است که در برجام باقی بماند. از طرفی خروج امریکا در سطح رایزنی کشورهای دیگر حاضر در این توافقنامه با یکدیگر موثر خواهد بود. به این اعتبار اگر امریکا از برجام خارج شود، قاعدتا ما باید سطح تعامل‌مان با کشورهای دیگر طرف توافق را ارتقا دهیم و ازقضا شاهدیم آقای ظریف در این روزها سفرهای مختلفی به کشورهای جهان را در برنامه‌کاری خود قرار داده است.

نکته دیگر اینکه باید توجه داشته باشیم این مذاکرات دوجانبه نبوده، بلکه توافقی چندجانبه و بین‌المللی است و اگر بتوانیم روابط‌مان با کشورهای اروپایی را پایدار نگه داریم، می‌توانیم با استفاده از فرصت‌های اقتصادی و دیپلماتیک موجود بخش اعظمی از مشکلات‌مان را مرتفع کنیم. نکته حائز اهمیت دیگر بحث درون‌سرزمینی و مناسبات سیاست داخلی ما است.

به این اعتبار قاعدتا کسانی که تا دیروز مخالف برجام بودند، باید از خروج امریکا از این توافق استقبال کنند اما در عمل می‌بینیم که معترضان دیروز همچنان معترض هستند. حال آنکه اگر برجام تا به امروز کارگر نبوده و تاثیری مثبت نداشته، نباید معترض باشند. درمجموع به نظر می‌رسد اعتراض منتقدان برجام نشان‌دهنده تاثیرگذار بودن این توافق است. همچنین باید توجه داشته باشیم که تیم مذاکره‌کننده ما سرخود وارد این مذاکرات نشده و از ورود به مذاکرات تا دستاوردها و جزییات آن با هماهنگی با عالی‌ترین مقامات کشور انجام شده است؛ بنابراین باید تا آخرین لحظه از این تیم مذاکره‌کننده حمایت کنیم و حتی اگر امریکا از برجام خارج شد، باید همچنان حامی تیم مذاکره‌کننده و نیز نوع مذاکرات‌شان باشیم.

فراموش نکنیم که هم‌اکنون نیز مناسبات اقتصادی و سیاسی ما با همین کشورهای اروپایی، روسیه و چین است و هرگز در سال‌های گذشته با امریکا وارد مناسبات رسمی سیاسی و اقتصادی نشدیم، درنتیجه عقل سیاسی و اقتصادی ایجاب می‌کند حتی اگر امریکا خواستار اعمال تحریم‌های جدید باشد، اقتصادمان را از ظرفیت تعامل با کشورهای دیگر محروم نکنیم. نیز به یاد داشته باشیم که اگر برجام سودی نداشت، امریکا هر روز از خروج از آن دم نمی‌زد. قاعدتا برجام منافع بسیاری برای ما داشته که امریکایی‌ها این‌چنین با آن مخالف هستند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها