کد خبر: 188000
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۰۹:۱۵:۰۰
| |

عبدالله ناصری:

با شکست برجام اصولگرایان به قدرت برنمی‌گردند

عبدالله ناصری گفت: به هم خوردن برجام بسیار شرایط سخت‌تری نسبت به پیش از این تعهدنامه پیش پای کشور قرار می‌دهد.

با شکست برجام اصولگرایان به قدرت برنمی‌گردند
کد خبر: 188000
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «خروج امریکا از برجام چه تاثیری در آرایش سیاست داخلی ایران خواهد داشت؟ موقعیت و وضعیت جناح‌های سیاسی چقدر متفاوت می‌شود؟ کدام جناح دست برتری در فضای سیاسی پیدا خواهد کرد؟» این پرسش‌ها و سوالاتی از همین دست در شرایط فعلی در میان اهل سیاست پرسیده می‌شود. عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که امریکایی‌ها به خاطر اصرار اروپایی‌ها از برجام بیرون نخواهند آمد؛ اما اروپایی‌ها تلاش می‌کنند برای این توافقنامه متمم یا مکلمی بگذارند. به گفته ناصری مفروض به تضعیف معاهده برجام، اصولگرایان به قدرت بازنمی‌گردند.

لغو برجام چه تاثیری بر سیاست داخلی کشور خواهد داشت؟

اگر این واقعیت را بپذیریم که کل نظام در اواخر دولت دهم به این نتیجه رسید که مساله تحریم‌ها را حل کند، بنابراین برای برقراری روابط سیاسی و بین‌المللی راهی جز پذیرش برجام با هر محتوا و کیفیتی نبود. همچنین برجام در سطح عالی نظام پذیرفته و با هماهنگی و اتحاد نظر تمام دستگاه‌های مسوول و مقامات عالی نظام پیش رفت. همگی برجام را یک وظیفه ملی و حکومتی دیدند. البته طی پروسه امریکا بدعهدی‌هایی انجام داد و ممکن است در ادامه، این توافقنامه دچار چالش‌هایی بشود. پیش‌بینی من این است که امریکایی‌ها به خاطر اصرار اروپایی‌ها از برجام بیرون نخواهند آمد؛ اما اروپایی‌ها تلاش می‌کنند برای این توافقنامه متمم یا مکلمی بگذارند. امروز حاکمیت و کل دستگاه‌های حاکمیتی باید به این بیندیشند که اگر برجام چنین روندی را پیدا کند، سیاست جمهوری اسلامی ایران چه باید باشد. من فکر می‌کنم باید با تمام تدبیر مثل سال 94 به این پرسش پاسخ داد. در موضع‌گیری جمهوری اسلامی تمام دستگاه‌های حاکمیتی باید مثل زمان پذیرش برجام هم‌صدا باشند. اگر قرار بر خروج از برجام باشد یا بنا باشد قرارداد متمم پذیرفته شود، هماهنگی لازم است.

اگر مفروض بگیریم که برجام لغو شود، چه موضع‌گیری‌ای باید در این رابطه داشت؟

به هم خوردن برجام بسیار شرایط سخت‌تری نسبت به پیش از این تعهدنامه پیش پای کشور قرار می‌دهد. قاعدتا کل جمهوری اسلامی و نهادهای حکومتی به سمتی پیش می‌روند که چنین اتفاقی در کشور نیفتد. ما تجربه تحریم‌ها را داریم و تکرار این تجربه نیز بعید به نظر می‌رسد. شرایط داخلی و اجتماعی ما نیز همچون سال‌های گذشته نیست که به سادگی به تحریم‌ها تن بدهیم. باید با تدبیر تمام سعی و تلاش خود را به کار ببریم تا برجام لغو نشود. اجماع برای این تصمیم‌گیری بسیار مهم است.

در صورتی که برجام لغو شود، این امکان وجود دارد که نیروهای تندرو در کشور قدرت بگیرند؟

بعید به نظر می‌رسد. محرومیت‌ها و محدودیت‌های شدید اقتصادی مردم در زمان حضور اصولگرایان در قدرت و به خاطر تحریم‌ها اتفاق افتاده بود. جریان رادیکال به این سادگی‌ها نمی‌تواند از اشتباهات آن زمان خود را مبرا کند. خیلی از این تحریم‌ها به خاطر موضع‌گیری‌های جریان تندرو بر کشور تحمیل شد و بنابراین خیلی بعید است که بتوانند قدرت پیشین خود را کسب کنند. اگر بپذیریم مردم خواهان ثبات و زندگی مرفه هستند، تکرار تجربه‌های تلخ گذشته برای مردم امری ممکن نیست. اتفاقا تثبیت تحریم‌ها در دولت آقای احمدی‌نژاد ربطی به اصلاح‌طلبان ندارد. جریان اصلاحات مسوول شرایط کنونی نیست، بلکه این هزینه سنگین را تحریم‌ها به کشور تحمیل کرد. امروز خیلی از همین تندرو‌ها می‌گویند که برجام دستاوردی نداشته است. درحالی که گویی یادشان رفته که این شرایط حاصل سوءتدبیر دولت پیشین است. اگر هم برجام لغو شود، افکار عمومی به خاطر دارد که این شرایط محصول عملکرد کدام جناح است.

اصلاح‌طلبان پیش‌تر هم تحلیل می‌کردند که تجربه دولت احمدی‌نژاد باعث می‌شود که مردم دیگر به جریانات رادیکال و تندرو روی نیاورند. بعد از اتفاقات دی ماه این تحلیل اصلاح‌طلبان دست خوش تغییر شد یا نشد؟

برای مجموعه مسوولان مسجل شد که حوادث دی ماه داخلی است. بر اساس تحقیقات دولتی، نظامی و امنیتی به این نتیجه رسیدند که حادثه دی ماه حادثه‌ای ملی و داخلی بوده و بنابراین با توجه به همین زنگ خطر همه ارکان حکومت باید سعی کنند که برجام از دست نرود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها