کد خبر: 167720
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ۰۸:۴۱:۰۰
| |

یادداشتی از عضو کمیسیون حقوقی‌وقضایی درباره فیلترینگ؛

تبدیل فرصت به تهدید

محمد کاظمی، نماینده مجلس درباره فیلترینگ و اهمیت اطلاع‌رسانی گفت: با یکسو کردن فضای جامعه، با اطلاع‌رسانی‌های صرفا رسمی و تک‌صدایی ممکن است آن آگاهی و اراده مورد نیاز داخلی جمع نشود و بیگانگان از همین نقص احتمالی حداکثر استفاده را ببرند.

تبدیل فرصت به تهدید
کد خبر: 167720
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ۰۸:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با تاکید بر لزوم گردش آزاد اطلاعلات نوشت: به سال‌ها پیش وقتی با روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران منتقد برخورد شد دلسوزان بسیاری هشدار دادند که راه‌حل آسیب‌زدایی از فضای عمومی جامعه این نیست و اگر گاهی ناروایی نوشته شود ...

می‌توان با سعه‌صدر اثرش را زدود و از اختلال جدی در روند اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه جلوگیری به عمل آورد. همان زمان هم گفته شد و پیدا بود که به‌زودی راه‌ها و بستر‌ها و ابزار نوین اطلاع‌رسانی از راه می‌رسند که کنترل چندانی نمی‌توان بر آنها داشت و این‌گونه برخوردها جامعه را در مقابل موج‌های توفنده بی‌دفاع خواهد کرد. توجهی صورت نگرفت و مطبوعات افتان و خیزان با حداکثر فشارها به راه خود ادامه دادند و اقبال گسترده مردمی از مطبوعاتی که دست به عصا بودند رو به نقصان گذاشت. نکته بسیار مهم اینکه اگر همان زمان به مطبوعات به چشم یک فرصت نگاه می‌شد و می‌گذاشتند روزنامه‌ها کار خود را به‌درستی انجام دهند و محدودیت‌ها در حد ضرورت اعمال می‌شد ما شاهد نهادینه شدن فضای مکتوب جامعه می‌شدیم، فضایی که اتفاقا بیشتر در دست یاران دیرین انقلاب و اسلام و نظام بود. روزنامه‌ها می‌توانستند در شرایطی مثل امروز بیش از گذشته به وظایف ملی خود عمل کنند و از آسیب‌های احتمالی این روزها جلوگیری به عمل آورند. اگر مطبوعات با قدرت و جسارت و اطمینان اثرساز افکار عمومی می‌شدند حداقل در بعد سیاسی از میدانداری شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه جلوگیری به عمل می‌آمد و فضایی از استحکام و ثبات و فاقد آسیب‌پذیری‌های رایج مهیا می‌شد. حالا فضای مجازی با گستردگی غیر قابل تصور فراهم شده است و انواع کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حال تولید و انتشار خبرها و گزارش‌ها و تحلیل‌ها هستند، این فضا دیگر قابل کنترل کامل نیست و اگر آسیب‌پذیری هست، اگر عده‌ای بد عمل می‌کنند واگر منافع خود را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند باید نگران باشند. فیلتر کردن تلگرام که با حکم قضایی صورت گرفته است و بنده به عنوان کارشناس مسائل حقوقی و قضایی با تجربه طولانی در این حوزه آن را فاقد توجیهات کارشناسانه دانسته‌ام ادامه همان روند پیش گفته است و فایده‌ای اطمینان‌آور و پایدار دربرنخواهد داشت. ایجاد اختلال در روند کسب اطلاع برای حدود 40 میلیون نفر که از قضا بسیاری از آنها سیاسی نیستند و کثیری از افراد در این بستر درآمدزایی می‌کنند با کدام توجیه حقوقی، عرفی، منطقی و جامعه‌شناسانه سازگار است؟ اگر در تلگرام تخلفاتی صورت می‌گیرد درست مثل آن است که در جاده‌ها و خیابان‌ها و اماکن عمومی و... تخلف از قانون انجام می‌شود، آیا منطقی است که جاده‌ها را مسدود کنیم و دلخوش باشیم که دیگر از این ناحیه تخلفی مشاهده نمی‌کنیم؟

اما نکته بسیار مهم در این ماجرا اوضاع سیاسی و بین‌المللی ایران است که ظاهرا مورد توجه قرار نگرفته است! در زمانی که فشارهای غربی، عبری و عربی علیه کشورمان روزافزون شده است و رییس‌جمهور متکبر و غیرمتعادل امریکا خود را برای خروج از برجام آماده می‌کند. ایجاد یک چالش درونی آن هم در سطح وسیع چه پیامی را به جامعه منتقل می‌کند؟ ما در جهان کنونی بعد از خداوند منان جز ملت خودمان هیچ نقطه اتکای اطمینان‌بخشی نداریم و برای مقابله با تمرکز بدخواهان بیش از هر زمان دیگر نیازمند استحکام و تعادل داخلی و خصوصا رضایت و پشتیبانی مردم هستیم. باید بگذاریم مردم بیش از پیش اقناع شوند که دشمنان کشور چه کسانی هستند؟ امریکا چه قدرت بدعهد و پیمان‌شکنی است؟ با یکسو کردن فضای جامعه، با اطلاع‌رسانی‌های صرفا رسمی و تک‌صدایی ممکن است آن آگاهی و اراده مورد نیاز داخلی جمع نشود و بیگانگان از همین نقص احتمالی حداکثر استفاده را ببرند. از طریق همین تلگرام نخبگان جامعه یک صدا شقوق و شدت خباثت اسراییل و امریکا و آل سعود را باز کردند و منطقی‌تر و اثرگذارتر از برخی تریبون‌ها که اتفاقا بودجه‌های عظیم می‌گیرند حساسیت شرایط را برای مردم تشریح کردند، چرا به دست خود این فرصت را محدود می‌کنیم و فضای رسانه‌ای را برای یکه‌تازی شبکه‌های ماهواره‌ای برانداز مهیا می‌سازیم. من به عنوان نماینده مردم درخواست می‌کنم تصمیم پیرامون تلگرام بنا بر مر قانون به شورای عالی مجازی بازگردانده شود و این شورا با توجه به جمیع فرصت‌ها و تهدید‌ها در این زمینه به یک تصمیم جامع برسد.

منیع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها