سروش محلاتی:

اینکه بگوییم امام زمان بیاید اول شیعه را نجات می‌دهد، دروغ است

یک پژوهشگر دینی معاصر تاکید کرد: متاسفانه پس از انقلاب انتظار منفی گسترش پیدا کرده است و اینکه بگوییم حضرت حجت بیاید اول شیعه را نجات می‌دهد این دروغ است. ما در هیچ واقعیتی نداریم که بگوید امام زمان که آمد مثلا یک تار موی زنی در عالم پیدا نخواهد شد.

اینکه بگوییم امام زمان بیاید اول شیعه را نجات می‌دهد، دروغ است
کد خبر: 167560
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۲ ۱۲:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سروش محلاتی در مراسم گرامیداشت شهید مطهری عنوان کرد: آموزه انتظار در آثار بزرگان مثل استاد مطهری و دکتر شریعتی در دو شکل انتظار مثبت و انتظار منفی مطرح بوده است. متاسفانه پس از انقلاب انتظار منفی گسترش پیدا کرده است.

وی افزود: در آثار استاد مطهری به آثار منفی انتظار منفی از جمله اباحه‌گری و فراگیر شدن فساد بر سرنوشت جامعه پرداخته شده است. همه شیعیان در طول تاریخ ظلمی را متحمل شده‌اند و تصور می‌کنند انتظار به این معنی است که صبر کنید تا این شرایط به سر آید.

سروش محلاتی یادآور شد: یکی از موارد انتظار منفی انتقام‌جویی است که استاد مطهری این نوع نگرش به انتظار را نمی پذیرد چرا که نمی‌شود و نباید انتظار را به انتقام جویی در نظر بدهیم تفسیر منفی دیگر این است که انتظار را به معنای نجات مذهب و مذهبیون بدانیم. استاد مطهری این نگاه را هم تخطئه می کند، بله مظلوم باید نجات پیدا بکند ولی آیا فقط مظلوم ما هستیم و هر کس که با ما نیست ظالم است.

وی گفت: طبق نظر شهید مطهری حضرت حجت مربوط به همه عالم است. اینکه بگوییم حضرت حجت بیاید اول شیعه را نجات می‌دهد این دروغ است. امام زمان حامی اینها نیست و مصلح کل است.

سروش محلاتی گفت: برخی فکر می‌کنند اگر امام زمان بیاید همه زندگی را به هم می‌زنند و ما را به عقب برمی‌گرداند و این صنعت و تمدن و پیشرفت‌های علمی همه آنها را باید نابود کرد و از بین برد و سلامت زندگی انسان به همین است که به زندگی گذشته برگردد و همه این آثار علم از بین برود تا ما بتوانیم یک جامعه سالم داشته باشیم. آیا انتظار و سلامت معنی‌اش این است؟ آیا بناست چنین تغییری به وجود بیاید؟

وی گفت: بحث‌هایی که استاد مطهری در این زمینه دارند نافی این تلقی است از جمله روایتی است که استاد مکرر در آثار خود دارند حضرت فرمودند پس از ظهور همه موانع در ارتباطات بین انسان‌ها برداشته می‌شود و انسان‌ها مستقیم با همدیگر در هر کجای عالم که هستند صحبت می‌کنند که ارتباط برقرار می‌کنند هیچ عسر و حرجی وجود نخواهد داشت همه عالم حرف‌های حضرت را خواهند شنید.

این پژوهشگر دینی معاصر با بیان اینکه حکومت امام زمان یک الگوست، گفت: اوج تکامل فردی و اجتماعی بشر در آن نظام اتفاق می‌افتد و ما منتظر هستیم برای اینکه به این عنوان دسترسی پیدا کنیم آنجا قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ انسان در آن زمان یعنی در زمان ظهور معصوم نخواهد بود انسان‌ها هم در آن موقع هم خطا و گناه و اشتباه خواهند کرد چون انسان هستند.

وی ادامه داد: بنا نیست انسان در آن دوره تبدیل به فرشته و ملائکه بشود ما در هیچ واقعیتی هم نداریم که بگوید امام زمان که آمد مثلا یک تار موی زنی در عالم پیدا نخواهد شد، این تغییرات نیست. بلکه تغییرات دیگری داریم و آن این است که عدل و داد همه جای عالم را فرا خواهد گرفت ، امنیت همه جای عالم را خواهد گرفت و آبادانی و عمران تمام جهان را خواهد گرفت اما انسان ها که معصوم نخواهند شد . یک تحول انسانی و اخلاقی و معنوی این اتفاق خواهد افتاد و ایمان تقویت خواهد شد در زمان ظهور کمیته امداد تعطیل می‌شود اما وزارت کشاورزی و عمران تعطیل نمی‌شود و عالم در اوج رفاه، عدل و داد خواهد بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها