کد خبر: 166875
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ۰۷:۲۰:۰۰
| |

آخرین مواضع مقامات ارشد نظامی کشور؛ آماده باش امیران و سرداران

دیروز امیر سرتیپ کیومرث حیدری و سردار سرتیپ محمد پاکپور، فرماندهان نیروی زمینی ارتش و سپاه به گفت‌وگو نشستند؛ گفت‌وگوهایی که عنوان صمیمانه دارد اما قطعا فراتر از دیدارهای بهاره و با تاکید بر تعمیق همکاری‌ها و تعاملات بود.

آخرین مواضع مقامات ارشد نظامی کشور؛ آماده باش امیران و سرداران
کد خبر: 166875
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ۰۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اوضاع و احوال منطقه طوری نیست که بتوان دست روی دست گذاشت و نظاره کرد؛ باید آماده بود. همین است که به قول سردار سلامی، جانشین فرمانده سپاه «دست‌ها روی ماشه و موشک‌ها آماده‌اند» و نیروهای مسلح در دیدارهای پیاپی آمادگی خود را به رخ شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس و متحدان غربی‌شان می‌کشند. همین دیروز امیر سرتیپ کیومرث حیدری و سردار سرتیپ محمد پاکپور، فرماندهان نیروی زمینی ارتش و سپاه به گفت‌وگو نشستند؛ گفت‌وگوهایی که عنوان صمیمانه دارد اما قطعا فراتر از دیدارهای بهاره و با تاکید بر تعمیق همکاری‌ها و تعاملات بود. سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: «نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست در دست برادران ارتشی خود برای حفظ و حراست از آرمان‌های انقلاب و تمامیت ارضی ایران اسلامی می‌کوشد». امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز گفت: «هماهنگی و هم‌افزایی تمام‌عیار ارتش و سپاه در عرصه‌های مختلف، اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی ایران اسلامی را در یک روند اطمینان بخش و معنادار قرار داده است که تبلور آن را در برنامه‌های مشترک ارتش و سپاه به خوبی می‌توان دید.»

فقط این نیست و مقامات ارشد در ارتش و سپاه طی یک ماه گذشته همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا نمود بیرونی همکاری‌های‌شان چنان که «تسنیم» تیتر زده بود، «ید واحده» باشد. یکی از مصادیق این تلاش‌ها حضور سرلشکر موسوی، فرمانده ارتش در مراسم بزرگداشت روز پاسدار بود. اظهارات او در این مراسم بازتاب گسترده‌ای داشت، زیرا گفته بود «بنده هنوز هم مانند گذشته وقتی که به شهرمان می‌روم در پایگاه آنجا حضور پیدا کرده و به عنوان بسیجی خدمت می‌کنم. اگر از بنده بپرسند که چه جایگاهی را می‌خواهم، دوست دارم که جانشین سازمان بسیج باشم و خود را در جایگاه رییس این سازمان نمی‌دانم. اگر یک روزی از سمتم در ارتش مرخص شوم با افتخار در پایگاه بسیج محلی انجام وظیفه می‌کنم.»

فرمانده کل قوا نیز تاکید ویژه‌ای بر ضرورت افزایش هماهنگی‌ها و به اصطلاح هم‌افزایی دارند. برای همین نیز در دیداری که به مناسبت روز ارتش با فرماندهان داشتند، گفتند: «آقای سرلشکر موسوی در عین دلبستگی سازمانی و پایبندی عاطفی به ارتش که حفظ و تاکید بر آن لازم است، سخنان بسیار خوبی در خصوص اتحاد نیروهای مسلح بیان کردند که این سخنان نشان‌دهنده عقل مدیریتی و صفای باطنی است و ارتش را در چشم مردم بیش از پیش ارزشمند می‌کند.»

اسم رمز

«هم‌افزایی» اما رمز ملی و دفاعی دیدارهای اخیر نظامیان است زیرا عمر هماهنگی ارتش و سپاه به اندازه انقلاب بوده و دست‌شان از دست هم هیچ‌وقت جدا نشده است. وقتی هم که عربستان سعودی به انبار اسلحه تبدیل شده و در ینگه دنیا رییس‌جمهوری به نام ترامپ حکمران است به چیزی فراتر از هماهنگی نیاز داریم و نگاهی به دیدارها، سفرها و سخنرانی‌ها طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که مسوولان امر به خوبی این را می‌‌دانند. برای همین هم سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح دوشنبه قبل در ششمین اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: «امریکا با فروش تسلیحات به عربستان زمینه جنگ را فراهم می‌کند... اسراییل زرادخانه‌های هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد و به کشورهای همسایه خود تجاوز می‌کند... جمهوری اسلامی هیچگاه سر تسلیم در مقابل زورگویی‌های امریکا فرود نیاورده، نخواهد آورد و دست دوستی به سوی جهانیان دراز می‌کند.»

امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در دیدار وابستگان نظامی گفته بود: «به وضوح مشخص است که امریکا جهت تامین منافع خود، راهبرد جنگ بی‌پایان را در دستور کار قرار داده و با مدیریت داعش، بی‌ثباتی در منطقه را هدفگذاری کرده است... نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال یک تحول بزرگ و تکمیل آن است و نیروهایی که در ساختار جدید به وجود می‌آیند نیروهایی متحرک، هجومی، پرتوان و واکنش سریع هستند که طومار هر دشمنی را در کوتاه‌ترین زمان به هم خواهند پیچید. در آینده‌ای بسیار نزدیک، چهره‌ای جدید، چابک، با تحرک و دارای قدرت تهاجم بالا را در نیروی زمینی شاهد خواهیم بود.» سرلشکر رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا نیز با دیگر همکاران خود هم‌نظر است. او در بازدید از سواحل مکران گفته بود: «ما اگر امروز می‌خواهیم صلح و ثبات و امنیت ایران اسلامی در ناامن‌ترین نقطه جهان پابرجا باشد، لازمه‌اش حفظ هوشیاری و ارتقای آمادگی نظامی و امنیتی است پس در این راستا باید تهدیدهای دشمن را جدی بگیرید و با برخورداری از اشراف اطلاعاتی، اجتناب از غافلگیری و توسعه و تعمیق قدرت دفاعی آمادگی صددرصدی خود را حفظ کنید». قبل از آن نیز گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران ضمن رصد کلیه تحرکات و آمادگی برای هرگونه واکنش دفاعی و تهاجمی در عین حال به دنبال مدیریت حوادث و جلوگیری از افزایش تشنج و درگیری در منطقه است.»

حرف‌هایی که برای گفتن داریم

گرم شدن روابط ارتش و سپاه از قضا با تاکیدشان بر قرار داشتن در بهترین وضع آمادگی همراه است. برای نمونه سردار محمدرضا زاهدی، معاون عملیات سپاه در هفته جاری تاکید کرده بود که «یک گام جلوتر از تهدیدات هستیم». دریادار سیاری نیز در مراسم بزرگداشت سپهبد قرنی و سپهبد صیادشیرازی گفت: «هرکس بخواهد تعرضی به کشور ما کند پاسخ سختی دریافت می‌کند.» سردار اسدی مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا نیز همین دیروز گفت: «ما در حوزه توپخانه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم». یک روز قبل از آن نیز سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در دیدار با فرمانده کل ارتش گفته بود: «الحمدلله هماهنگی و همکاری بسیار خوبی بین ناجا و ارتش در جهت هم‌افزایی و استفاده از نقاط قوت یکدیگر وجود دارد که نمود آن در امنیت حاکم بر مرزها متبلور است.» تلاش برای هم‌افزایی و تقویت تعاملات به نیروهای زمینی ختم نمی‌شود. پیشنهاد نیروی دریایی ارتش به هیات‌های خارجی برای تشکیل کارگروه مشترک به منظور توسعه همکاری‌ها را می‌توان نمونه‌ای از این تلاش‌ها به حساب آورد.

افزایش توان

این آماده باش اما کامل نیست اگر صرفا به هم‌افزایی حاصل از افزایش تعاملات پرداخته و افزایش توان دفاعی را فراموش کنیم. سخنان حسن روحانی، رییس‌جمهور در مراسم روز ارتش ثابت کرد که این موضوع نه‌تنها فراموش نشده بلکه به جد پیگیری می‌شود. او از یک سو تاکید کرد که «همه نیروهای مسلح برای دفاع از استقلال کشور یکپارچه و آماده‌اند» و از سوی دیگر گفت که « برای قدرت دفاعی توجهی به نظر دیگران نداریم». رونمایی از سامانه موشکی ارتفاع پایین «کمین2» در همان روز نیز شاهد دیگری بود. امیران و سرداران به فراخور اوضاع و احوال به آماده‌باش درآمده و خیال‌شان نیز بابت توان رزمی خود راحت است؛ خیال آسوده‌ای که خیال ملت را هم بابت آمادگی نیروهای مسلح کشور آسوده کرده است.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها