کد خبر: 166567
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ۰۷:۱۰:۰۰
| |

عضو کمیته رفع حصر:

ته دل همه آقایان این است که حصر برداشته شود/ درصورت رفع حصر همه سیاسیون و مردم خوشحال می‌شوند/ اقدامات رییس‌جمهور درباره رفع حصر در آینده نزدیک به نتیجه می‌رسد

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیته رفع حصر بعد از اظهارات سخنگوی دولت درباره رفع حصر گفت: ته دل هرکدام از آقایان این است که حصر برداشته شود و این یکی از خواسته‌های سیاسی همه ما است. همگی از رفع حصر خوشحال خواهند شد و قطعا در سطح جامعه نیز شاهد سرور و خوشحالی و امیدواری بیشتری خواهیم بود.

ته دل همه آقایان این است که حصر برداشته شود/ درصورت رفع حصر همه سیاسیون و مردم خوشحال می‌شوند/ اقدامات رییس‌جمهور درباره رفع حصر در آینده نزدیک به نتیجه می‌رسد
کد خبر: 166567
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ۰۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| 5 سال پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی و 9 ماه پس از تشکیل کمیته رفع حصر در فراکسیون امید، حالا محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از نزدیک شدن به موعد رفع حصر خبر داده است. حسن روحانی هنگامی که در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در این شهر و آن شهر سخنرانی می‌کرد، گفته بود که درصورت افزایش آرایش نسبت به دوره نخست، کارهای نکرده را خواهد کرد و از زمانی که روحانی با حدود 6 میلیون رای بیشتر در سمت خود ابقا شد، همه منتظر شنیدن این خبر از جانب سخنگوی دولت بودند. بنابر این بررسی دقیق‌تر این خبر به سراغ قاسم میرزایی‌نیکو از جمله اعضای کمیته رفع حصر فراکسیون امید رفته و آخرین وضعیت حصر را جویا شدیم.

باتوجه به اظهارات روز گذشته سخنگوی دولت مبنی بر نزدیک بودن رفع حصر و فعالیت‌های کمیته رفع حصر فراکسیون امید در مجلس، در این مدت چه روندی طی شده و آخرین وضعیت رفع حصر از چه قرار است؟

فارغ از آن‌چه در این مدت گذشت، معتقدم باتوجه به نشست اخیر سران سه قوه که نمادی از همدلی و همکاری در کشور بود و همه مقامات عالیرتبه کشور تاکید داشتند که مشکلات کشور تنها با همدلی، همراهی و همگامی همه گروه‌ها و طیف‌های مختلف مرتفع خواهد شد، به نظر می‌رسد اجماع خوبی در کشور ایجاد شده است. همچنین باتوجه به تاکید ویژه خانم سلحشوری بر لزوم رفع حصر در این جلسه و نگاه مثبتی که به آن وجود داشت، به نظر می‌رسد رفع حصر قطعا یکی از اولویت‌های کشور است. بنابر این اگر رفع حصر محقق شود، تاثیر اساسی در ایجاد وفاق و همبستگی خواهد داشت. از طرفی بنابر شواهد و قراین آقای رییس‌جمهور اقداماتی انجام داده که ظاهرا این اقدامات در آینده نزدیک به نتیجه می‌رسد.

باوجود پیگیری‌های اعضای کمیته رفع حصر و ملاقات با سران قوای مقننه و قضاییه، امکان دیدار با آقای روحانی به عنوان رییس قوه مجریه و رییس شورای عالی امنیت ملی محقق نشد. با توجه به آنکه به هرحال روحانی به‌لحاظ سیاسی به جریان اصلاحات نزدیک‌تر است، چرا این دیدار انجام نشد؟

قطعا عدم تحقق خواست اعضای کمیته رفع حصر برای دیدار با رییس‌جمهوری ناشی از مخالفت رییس‌جمهور با این مساله نبوده است. اتفاقا دیدار با روسای قوای مقننه و قضاییه با محوریت بحث حصر، کاری دشوارتر از دیدار با آقای روحانی بود اما مشغله رییس‌جمهوری در شرایطی که هر روز مشکلی پیش‌روی دولت بوده و یک روز بحث زلزله و حوادث طبیعی و روز دیگر موضوع مسائل ارزی و مشکلات اقتصادی اوضاع را برای روحانی سخت کرده است. اتفاقا رییس‌جمهوری در همین نشست اخیر سران قوا به این مساله اشاره کرد و گفت که باید با انجام برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بیش از پیش با نمایندگان تعامل و دیدار داشته باشم تا بتوانیم در موضوعات مختلف تشریک مساعی کنیم. نکته دیگر این است که رییس‌جمهوری می‌دانست که ما به عنوان اعضای فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان مجلس، بیش از سایر نمایندگان در این موضوعات با ایشان همدل و همراه هستیم. نکته حایز اهمیت دیگر آنکه ما در این مدت دیدارهای متعددی با آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری داشته و مطالبات خود را از طرق مختلف به اطلاع رییس‌جمهوری می‌رساندیم. از طرفی نحوه عملکرد ما در کمیته حصر هم در این اتفاق بی‌اثر نبود و حتما اگر همان‌طور که برای دیدار با رییس قوه قضاییه تلاش کردیم، برای دیدار با رییس‌جمهور هم پافشاری می‌کردیم، این دیدار محقق می‌شد اما به دلایلی که عرض کردم، ضرورت این دیدار چندان زیاد نبود.

سوال دیگر اینکه درصورت رفع حصر، واکنش اولیه مردم و سیاسیون چه خواهد بود؟

معتقدم سیاسیون فارغ از گرایش‌ها و جناح‌بندی‌ها از این مساله استقبال می‌کنند و همگی خوشحال می‌شوند. شخصا فکر می‌کنم ته دل هرکدام از آقایان این است که حصر برداشته شود و این یکی از خواسته‌های سیاسی همه ما است که هم نسبت به آقای کروبی که با این قدمت سن و خدمات به انقلاب و هم نسبت به مهندس موسوی که از ابتدای انقلاب همراه و یاور انقلاب بودند، همگی از رفع حصر خوشحال خواهند شد و قطعا در سطح جامعه نیز شاهد سرور و خوشحالی و امیدواری بیشتری خواهیم بود.

درصورت خروج آقایان موسوی و کروبی از حصر، آیا امکان بازگشت به فعالیت سیاسی نیز برای‌شان فراهم خواهد بود؟ آیا اساسا بنای بازگشت به سیاست دارند؟

این بزرگان هر آنچه شرط بلاغ بوده، گفته‌اند و فکر می‌کنم اگر رفت و آمدها انجام شود و دغدغه‌مندان کشور با یکدیگر تردد داشته باشند، قطع به یقین همین نگرانی‌هایی که ما داریم را خواهند داشت و آنها نیز با همین نگاه سعی در تعامل و همدلی برای حل مشکلات خواهند کرد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها