کد خبر: 166514
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

روایت محمود صادقی از دلایل اختلاف میان امضاها و رای نمایندگان به طرح‌ها در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»؛

لابی‌‌گران ذی‌نفع مقصرند

طرح ساماندهی بازار خودرو در حالی در جلسه یکشنبه گذشته مجلس با 162 رای موافق تصویب شد که دو فوریت این طرح را 217 نماینده امضا کرده بودند؛ محمود صادقی نماینده تهران در مجلس، تفاوت در امضاهای یک طرح با رای نمایندگان به همان طرح را به دلیل تغییر شرایط، امضای نمایندگان در حالیکه طرح را نخوانده‌اند و لابی‌های ذی‌نفعان می‌داند.

لابی‌‌گران ذی‌نفع مقصرند
کد خبر: 166514
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در جلسه علنی روز یکشنبه این هفته مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت اما یک فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو در حالی با 162 رای موافق تصویب شد که دو فوریت این طرح را 217 نماینده امضا کرده بودند.

در همین خصوص محمود صادقی نماینده تهران و رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با بیان اینکه چرایی امضای این طرح از سوی 217 نماینده و رای 162 نماینده به آن می‌تواند به دلیل تغییر شرایط باشد، گفت: برای مثال ممکن است چند ماه از این طرح گذشته باشد و شرایط مربوط به موضوع تغییر کرده باشد. بنابراین امکان دارد که در این شرایط نماینده‌ای که طرح را امضا کرده نظرش عوض شده باشد.

اوادامه داد: نکته دیگر اینکه بحث فوریت این طرح مطرح بود نه اصل طرح. ممکن است برخی از نمایندگان برای اصل طرح امضا کرده اند اما در فوریت نظر دیگری داشته باشند. کما اینکه شاهد بودیم دو فوریت طرح مذکور رای نیاورد اما یک فوریت آن رای آورد.

این نماینده مجلس گفت: عامل دیگر این است که در بسیاری از موارد نمایندگان خیلی توجه نمی‌کنند که چه چیزی را امضا می کنند. البته این نقدی است که به سیستم جمع‌آوری امضاها وارد است. یک نماینده با اصرار سعی می‌کند که امضا جمع کند در حالیکه نماینده امضا کننده طرح را نخوانده است.

صادقی با اشاره به تاثیر لابی برای رای نیاوردن طرح‌ها، تاکید کرد: چهارمین عامل که موجب اختلاف امضاهای یک طرح و رای به آن می‌شود، تاثیرگذاری لابی‌هایی است که نظر موافق ندارند. البته در مورد موضوع خودرو که بحث حساسی است از یک سو بحث تولید داخلی خودروها مطرح است و یک عده به عنوان حمایت از تولید داخلی ممکن است جبهه‌گیری کنند که احتمال دارد این افراد به کسانیکه در این زمینه ذی‌نفع هستند، متصل باشند.

او گفت: در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو؛ صنعت خودرو سازی، حوزه‌های کارگری، قطعه سازان و... ذی‌نفع هستند و ممکن است دلایلی داشته باشند که حتما بر روی نمایندگان اثر می‌گذارد البته برخی از نمایندگان با سطوح مختلف این حوزه ارتباط‌های کاری دارند.

رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس گفت: از سوی دیگر در مورد طرح ساماندهی بازار خودرو با توجه به شعار سال که تولید ملی مطرح شد، برخی از مخالفین این طرح را به این موضوع ربط دادند و آقای قاضی پور به همین دلیل می‌خواست اخطار اصل 110 قانون اساسی بدهد که این طرح با شعار سال و سیاست رهبری مغایرت دارد و این موضوع بر رای نمایندگان تاثیرگذاشت.

صادقی افزود: البته آقای پارسایی توضیح داد که این طرح در جهت حمایت از تولید داخلی است و موجب رقابت پذیری خودروهای داخلی می شود. لزوما تولید داخلی به معنای آن نیست که رانت ایجاد شود و در یک فضای رانتی و غیر پاسخگو بتواند فعالیت کند. در نهایت همه این عوامل دست به دست هم داد که دو فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو رای نیاورد اما یک فوریت آن رای آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها