کد خبر: 166506
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بهترین معیار برای تعیین مصادیق رجل سیاسی مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی است/ شورای نگهبان معتقد است زن رجل سیاسی نیست

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، با بیان اینکه برای تعیین مصادیق رجل سیاسی باید به مذاکرات خبرگان آن زمان برگردیم که قانون اساسی را تدوین می‌کردند،‌ گفت: به نظر می‌رسد بهترین معیار و مبنا مشروح مذاکرات خبرگان در مورد رجل سیاسی است.

بهترین معیار برای تعیین مصادیق رجل سیاسی مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی است/ شورای نگهبان معتقد است زن رجل سیاسی نیست
کد خبر: 166506
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم میرزایی‌نیکو نماینده فیروزکوه و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با « اعتمادآنلاین» با اشاره به مصادیق اعلام شده از سوی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی، گفت: شورای نگهبان در تعیین مصادیق رجل سیاسی، تعبیرهای شخصی و خاص می کنند. برای مثال در بخشی از این مصادیق عنوان شده کسانیکه در حوادث 88 بودند دیگر رجل سیاسی نیستند! اما این معیار نیست.

او گفت: شورای نگهبان باید بگوید کسانیکه در حوادث 88 بودند نمی‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند اما کسی از رجالت نمی افتد. رجل تعریفی دارد و به معنای یک فرد آگاه و عالم است که مسایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را می‌فهمد و سمت و مسئولیت داشته است، حال اگر قرار است که حکمی به او داده نشود به معنی این نیست که از رجالت می‌افتد.

این نماینده مجلس افزود: شورای نگهبان از لحاظ اعتقادی و حکم اسلامی هم می‌داند که اگر یک فردی خطایی انجام داد به معنای آن نیست که عدالت را رعایت نکرده است بلکه ممکن است در آن جایگاه اشتباهی را انجام داده باشد. البته اگر اسمش را اشتباه بگذاریم.

میرزایی نیکو با بیان اینکه تعابیر شورای نگهبان در خصوص رجل سیاسی درست نیست، گفت: در حال حاضر مشخص شده که فتنه 88 برعکس بوده و آن کسی که فتنه گر است در حال حاضر بیرون است و اقداماتی را هم انجام می دهد.

او بهترین معیار و مبنا برای رجل سیاسی را مذاکرات خبرگان در حال تدوین قانون اساسی دانست و تاکید کرد: برای تعیین مصادیق رجل سیاسی باید به مذاکرات خبرگان آن زمان برگردیم که قانون اساسی را تدوین می کردند و مشروح مذاکرات مبنا است. بنابراین به نظر می رسد بهترین معیار و مبنا مشروح مذاکرات خبرگان در مورد رجل سیاسی است.

این عضو فراکسیون امید، یادآور شد: آنچه در خصوص رجل سیاسی مطرح شد تعبیر خاص شورای نگهبان است اما باید آن را تصویب کنند و رهبری و مجمع خبرگان رهبری بر روی آن نظر بدهند.

میرزایی نیکو درباره اینکه آیا با توجه به مصادیق اعلام شده از سوی شورای نگهبان زنان هم می‌توانند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند؟، گفت: به نظر می رسد منظور شورای نگهبان این است که زن رجل سیاسی نیست.

او در پاسخ به اینکه آیا مجلس ورودی به بحث رجل سیاسی می‌کند؟ گفت: مجلس آنقدر گرفتاری دارد که زمان ورود به رجل سیاسی را ندارد آن‌ها که می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند باید این دغدغه را داشته باشند و بروند برروی بحث رجل سیاسی کار کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها