اولین واکنش رسمی قم به واتیکان شدن این شهر مذهبی؛
پیشنهاد کشور شدن قم خطرناک است
آیتالله مکارم شیرازی در واکنش به پیشنهاد واتیکان شدن قم گفت: قم واتیکان نیست.
اعتمادآنلاین| «عجب پیشنهاد خطرناکی»؛ این اولین واکنش رسمی قم به واتیکان شدن شهر مذهبی است که امروز از جلسه درس خارج آیتالله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید قم بیرون آمد.
به گزارش اعتمادآنلاین ، احمد زادهوش، مدیر جامعهالمرتضی به تازگی پیشنهاد «تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل» با «مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی، پذیرفته شده در مجامع بینالمللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف» را داده بود؛ کشوری که به گفته او میتوانست «واتیکان» ایران شود. این روحانی همچنین تاکید کرده بود «یک یا چند واحد اقتصادی مانند پالایشگاه یا پتروشیمی به این کشور» اختصاص یابد تا «بخشی از نیازهای مالی آن» تامین شود.
بلافاصله بعد از این پیشنهاد از حسامالدین آشنا، مشاور رسانهای رییسجمهور تا تعدادی پژوهشگران دینی به جدایی قم از ایران واکنش نشان دادند. آشنا که مواضع خود را از طریق توئیتر بیان میکند در واکنش به پیشنهاد رئیس جامعهالمرتضی نوشت: «سلام علیکم متاسفانه تاکنون افتخار آشنایی با ایشان را نداشتهام اما به ایشان توصیه میکنم کمی مطالعه بفرمایند تا دریابند چهل سال پیش چه کسی و چرا این پیشنهاد را مطرح کرد.»
کنایه آشنا به پیشنهاد شاپور بختیار در ماههای منتهی به انقلاب اسلامی بود. آخرین نخستوزیر پیش از انقلاب در بهمن ماه سال 57 به علمای قم پیشنهاد داده بود که قم واتیکان شود: «دولت اسلامی تنها در حد شهر قم آزاد است. ما برای آیتالله در شهر قم دیواری خواهیم کشید که او هم در آنجا واتیکان کوچکی داشته باشد.»
ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب همیکی دیگر از کسانی بود که به پیشنهاد رئیس جامعهالمرتضی که خواستار جدایی قم و تشکیل کشوری جدید شده بود واکنش نشان داده و به اعتماد آنلاین گفته بود: «این پیشنهاد یک ویژه خواری محسوب میشود که علما به شدت با آن مخالفند.»
این پیشنهاد شدیداً رد شد
حالا مخالفت علما با این پیشنهاد امروز از قم شنیده شد. آیتالله ناصر مکارمشیرازى امروز در درس خارج خود با بیان اینکه قم واتیکان نیست به پیشنهاد بختیار اشاره کرد و گفت: «در زمان شاه هنگامى که بحثهاى انقلابى اوج گرفت از سوى دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع مىگذاریم و آن را به رسمیت مىشناسیم. براى خود مجلس قانونگذارى داشته باشد، پول آن مستقل و نماینده به تمام کشورهاى جهان بفرستد.»
او افزود: هدف آنها چه بود؟ این بود که مرجعیت و حوزه را به کلى منزوى کنند و لذا این پیشنهاد شدیداً رد شد.
این مرجع تقلید ادامه داد: اگر چنین چیزى صورت مىگرفت، مفهومش این بود که علما و مراجع، حق ندارند درباره ایران نظرى بدهند، زیرا از قبیل دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلى ایران است. آنها نمىتوانند از افراد خود کسى را به مجلس بفرستند یا علماى قم در خبرگان و شوراى نگهبان دخالت کنند، چراکه تعلق به یک کشور دیگر دارند نه کشور ایران و نیز ائمه جمعه و مسئولین سیاسى عقیدتى و قضات و اساتید دانشگاه هیچ کدام نمىتوانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، چون جزء کشور ایران نبودند. اگر مردم قم مىخواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم نمىتوانستند از آب و برق و گاز سراسرى نمىتوانند استفاده کنند چون یک کشور بیگانهاند. عجب پیشنهاد خطرناکى بود.
آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: متأسفانه اخیراً زمزمه این سخن از سوى بعضى شنیده شد که هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمىکنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زدهاند.
او با اشاره به نقش مرجعیت در جهان اسلام، گفت: ما برخلاف اینگونه حرفها مىگوییم مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و مىتواند مصالح و منافع و خطرات آنها را گوشزد کند. هنگامى که به ما مىگفتند چرا در امر بحرین و سوریه و یمن دخالت مىکنید مىگفتیم مرجعیت مرز خاصى ندارد. مقلدین ما در تمام این کشورها هستند و ما حق داریم مصالح آنها را تذکر دهیم و در نگرانىهاى آنها نگران باشیم. این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا!
او در پایان گفت: ما به همین دلیل بارها به مسئولین محترم تذکر دادهایم که به قم به عنوان یک شهر معمولى نگاه نکنند، زیرا تعلق به تمام جهان اسلام دارد، آبروى آن آبروى جهان تشیع است. در سال پانزده میلیون نفر به زیارت کریمه اهلبیت(س) و مسجد جمکران مىآیند، حوزه علمیه قم که به تمام شهرهاى داخل کشور و مناطق زیادى از خارج کشور عالم و مبلّغ مىفرستد در جهان اسلام از نظر جمعیت و کیفیت بىنظیر است. باید به این امور توجه داشت و إن شاء الله این مرکز اسلامى و شیعى همیشه آبرومند باشد نه یک کشور مستقل.
دیدگاه تان را بنویسید