کد خبر: 165703
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ۱۰:۱۶:۰۰
| |

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

جایگزین کردن یورو تصمیم خوبی است/ لزوم اجرای پیمان‌های مشترک پولی

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به احتمال جایگزین کردن یورو گفت: جایگزین کردن یورو تصمیم خوبی است اما بهتر است که پیمان‌های مشترک پولی را اجرایی کنیم.

جایگزین کردن یورو تصمیم خوبی است/ لزوم اجرای پیمان‌های مشترک پولی
کد خبر: 165703
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ۱۰:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اعلام دولتی‌ها مبنی بر اینکه یورو جایگزین دلار شود، گفت: این تصمیم خوب است اما احتمال اینکه یورو به سرنوشت دلار مبتلا شود، کمتر است.

او ادامه داد: بهتر و مطلوب‌تر از جایگزین کردن یورو، این است که ما پیمان‌های مشترک پولی را اجرایی کنیم.

توکلی بیان کرد: منظور از اجرایی کردن پیمان‌های مشترک پولی یعنی به جای دلار و یورو بیاییم تبادلات و معامله‌ها را با پول‌های رایج دو طرف انجام دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متاسفانه اقدام جدی و عملی در زمینه اجرای پیمان‌های مشترک پولی صورت نگرفته است.

توکلی درباره دلایل انجام نشدن اقدام جدی در مورد انجام معاملات با پول‌های رایج کشورمان با دیگر کشورهای طرف معامله، گفت: بخشی از این مسئله به نقض در سیستم و بخش دیگری هم به تمایل نداشتن برخی مسئولان مربوط می‌شود.

او درباره فواید انجام مبادلات با پول‌های رایج کشورها، گفت: مهمترین فایده این است که کشورها از سلطه دلار رها می‌شوند و اینکه مسائل سیاسی در رابطه تجاری کمتر دخالت داده می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: سلطه دلار در جهان موجب شده تا آمریکا تبدیل به کشوری شود که تولید و دسترنج دیگر ملت‌ها را بخورد.

توکلی گفت: دلار آمریکا به پول رایج معاملات کشورها تبدیل شده است آنها می‌توانند دائم پول چاپ کنند و به دنیا بفرستند در حالی که باید تزریق پول متناسب با تولید ملی‌اش باشد اما اینگونه نیست.

او با تاکید بر اینکه سال‌ها است که تراز بازرگانی آمریکا کسری دارد و این کسری را با سلطه دلار جبران می‌کند، گفت: راه حل خارج شدن از زیر سلطه دلار این است که بتوانیم پیمان‌های مشترک پولی را به سرعت اجرایی کنیم تا منافع حاصل از تجارت به جیب خودمان و کشور طرف معامله برود نه به جیب آمریکا یا هر کشور سوم دیگری.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها