کد خبر: 165011
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ۰۸:۵۰:۰۰
| |

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مدیریت ارز آن است که بگویند قیمت را به 4200 می‌‌رسانیم نه اینکه 4200 عرضه می‌کنیم/ سیاست تثبیت ارز دولت روحانی و احمدی‌‎نژاد شبیه نیست

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت بازار ارز گفت: دولت می‌گوید می‌خواهم دلار را 4200 عرضه کنم. نظر ما آن است که این تصمیم خطرناک است و آن را قبول نداریم. شما باید از عدد بالا بازار را تعدیل کنی تا به لایه‌های زیرین برسید. وقتی شما می‌گویید 4200 عدد واقعی ما است و آقای سیف در پاسخ به نمایندگان می‌گوید، عدد را اعلام نمی‌کنم، نشان‌دهنده همین مساله است و حال باید بازار را مدیریت کنیم

مدیریت ارز آن است که بگویند قیمت را به 4200 می‌‌رسانیم نه اینکه 4200 عرضه می‌کنیم/ سیاست تثبیت ارز دولت روحانی و احمدی‌‎نژاد شبیه نیست
کد خبر: 165011
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ۰۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی با تاکید براین موضوع که سیاست تعدیل قیمت ارز دولت را قبول ندارد بیان کرد: بنده مشخصا با روش اجرای این تصمیم مخالفم. البته برآورد ما هم در محاسبات تقریبا در همین حدود است. محاسبات ما برای ارزیابی قیمت چگونه است؟ می‌گوییم نرخ تعدیل چگونه است و شاخص‌های دیگر را هم درنظر می‌گیریم. اما امروز دولت می‌گوید می‌خواهم دلار را 4200 عرضه کنم. نظر ما آن است که این تصمیم خطرناک است و آن را قبول نداریم. شما باید از عدد بالا بازار را تعدیل کنی تا به لایه‌های زیرین برسید. وقتی شما می‌گویید 4200 عدد واقعی ما است و آقای سیف در پاسخ به نمایندگان می‌گوید، عدد را اعلام نمی‌کنم، نشان‌دهنده همین مساله است و حال باید بازار را مدیریت کنیم.



آقای پورابراهیمی، تصمیمی که دولت درباره وضعیت ارز دوشنبه شب اتخاذ کرد با تصمیم دولت احمدی‌نژاد در زمان آشفتگی بازار ارز در دولت دهم مقایسه می‌شود. آیا باتوجه به شرایط متفاوت اقتصادی دو دولت، این مقایسه منطقی است و آیا شباهتی میان این دو تصمیم وجود دارد؟

این دو تصمیم به‌هیچ عنوان به یکدیگر شباهت ندارند. از آنجا که از سال 80 تا 90 تغییرات نرخ ارز در ایران صورت نمی‌گرفت و باتوجه به سیاست دولت‌های قبل از دولت آقای خاتمی تا پس از آن، سیاست سرکوب ارزی بود و تصمیماتی که مجالس گذشته اتخاذ می‌کردند نیز در همین راستا انجام می‌شد، ما از سال 80 تا 91 هیچ‌گونه تغییر نرخ ارز را حتی در بودجه ندیده و عددها را ثابت در نظر گرفتیم. در صورتی که واقعیت این بود که ما یک تورم داخلی داریم و باید مابه‌التفاوت تورم داخلی در مقایسه با تورم خارجی تعدیل شود. اگر این تعدیل‌ها انجام می‌شد، هر سال به نسبتی درحدود 5 درصد تعدیل انجام می‌شد و درنتیجه 1000تومان سال 80 در سال 81 تبدیل به 1050 تومان می‌شد و در ادامه نیز این روند ادامه می‌یافت و بنابراین در سال 91 با یک شوک جدی روبه‌رو نمی‌شدیم. بنابراین آن تصمیم یک جهش بلند بود اما تصمیم اخیر دولت اصلا جهش بلند نیست زیرا این تعدیل‌‎ها را در تورم دیده‌ایم؛ کمااینکه تغییرات از سال 92 تاکنون با یک روند ثابت در حال حرکت رو به جلو است.

به یک‌باره شاهد افزایش قابل‌توجه نرخ دلار در بازار بودیم. علت این افزایش قیمت چه بود؟

این التهابی که نرخ ارز به یکباره به 5 هزار یا 6 هزار تومان می‌رسد، عمدتا ناشی از جو روانی حاکم بر جامعه است. به عنوان مثال شما نزد من آمده و می‌گویید که شنیده‌اید امروز در تهران برنج پیدا نمی‌شود. من به دیگری می‌گویم و این چرخه ادامه پیدا کرده و همه از این موضوع خبردار می‌شوند. سپس همه شروع به تقاضای مازاد می‌کنند. دلیل وضعیت ملتهب بازار در حال حاضر نیز همین است. سوءمدیریت در بازار ارز و همین‌طور عدم اتخاذ ابزارهای تخصصی کنترل نرخ ارز، بازار کشور را از یک بازار منطقی به یک بازار غیرمنطقی تبدیل کرد.

تصمیم دولت احمدی‌نژاد درواقع این بوده است که عدم رشد 10 سال گذشته را یکباره بازگرداند؟

دولت احمدی‌نژاد وقتی مستقر شد، مسیر دولت‌های پیش از خود را ادامه داد و اتفاقا نرخ ارز را تعدیل نکرد. او چه کار به تعدیل داشت. اتفاقاتی ناخوشایند در وضعیت اقتصاد کشور رخ داد و احمدی‌نژاد مجبور به تثبیت قیمت دلار شد. اما اکنون شاهدیم که یک فرآیند غیرمنطقی در حال شکل‌‎گیری است و دولت باید تصمیم‌گیری کند.

فکر می‌کنید آیا دولت در اجرای این تصمیم موفق خواهد شد؟ آیا نرخ اعلام شده منطقی است. باتوجه به اینکه به عنوان نمونه آقای آل‌اسحاق هم قیمت واقعی دلار را همین 4200 تومان اعلام کرد.

بنده مشخصا با روش اجرای این تصمیم مخالفم. البته برآورد ما هم در محاسبات تقریبا در همین حدود است. محاسبات ما برای ارزیابی قیمت چگونه است؟ می‌گوییم نرخ تعدیل چگونه است و شاخص‌های دیگر را هم درنظر می‌گیریم. اما امروز دولت می‌گوید می‌خواهم دلار را 4200 عرضه کنم. نظر ما آن است که این تصمیم خطرناک است و آن را قبول نداریم. شما باید از عدد بالا بازار را تعدیل کنی تا به لایه‌های زیرین برسید. وقتی شما می‌گویید 4200 عدد واقعی ما است و آقای سیف در پاسخ به نمایندگان می‌گوید، عدد را اعلام نمی‌کنم، نشان‌دهنده همین مساله است و حال باید بازار را مدیریت کنیم. نحوه مدیریت هم باید این‌گونه باشد که بگویید قیمت را به 4200 می‌‌رسانم نه آ‌نکه 4200 عرضه می‌کنم. تفاوت نظر ما با دولت همین یک واژه است. اتفاقا بخش قابل‌توجهی از حجم عظیم سفته‌بازی ناشی از این همین وضعیت است.

اخیرا موضوعی درباره خروج 30 میلیارد دلار را مطرح کرده بودید. این موضوع چه تاثیری دارد؟ باتوجه به اینکه بحثی این روزها مطرح می‌شود که آیا دولت به مقدار کافی ارز دارد یا خیر؟

ما معتقدیم دولت به اندازه کافی ارز دارد. باید ببینیم آن بحث حساب سپرده که در بند نخست تحریم‌ها بود که آقای لاریجانی هم تاکید کرده بود ناموفق است، چه بود. حساب سپرده ارزی اگر مورد تضمین بانک مرکزی نباشد، مردم تصور می‌کنند که همان اتفاق سال 90 تکرار می‌شود. اگر این‌گونه باشد، هر فعال اقتصادی و صادرکننده‌ای نگران ارز خواهد بود؛ بنابراین ترجیح می‌دهد ارز خود را به عنوان مثال در ترکیه نگه دارد. موضوع آن مبلغ30 میلیارد دلاری که من گفتم، عددی است که از کشور خارج شده یا بخشی از آن تبدیل شده و از کشور خارج شده است. ما اطلاع داریم که این مبلغ در تراز بانک مرکزی وجود دارد. اگر فردی حساب سپرده ارزی که بانک مرکزی هم آن را تضمین کرده، افتتاح کند، نگرانی نخواهد داشت چرا که سپرده‌گذار دلار می‌دهد و دلار می‌گیرد و حتی سود خود را هم با دلار دریافت می‌کند.

احتمال بازگشت ارز به کشور افزایش می‌یابد؟

بله. 30 میلیارد دلاری که من اشاره کردم در دست افراد مختلف است و حتی اگر قرار باشد، این‌طور هم نگوییم، مطمئنا این مبلغ غیربانکی است.

این سیاست ارزی دولت می‌تواند موفق باشد؟

بله، می‌تواند موفق باشد و ما هم امیدواریم که موفق شوند اما با تعدیلات. همه بخش‌ها را قبول نداریم اما بخشی از آن را قبول داریم و معتقدیم باید تعدیل‌هایی در این سیاست انجام شود و طرح‌مان را هم به‌صورت جامع در اختیار دولت قرار می‌دهیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها