کد خبر: 163356
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ۰۸:۲۰:۰۰
| |

علی نجفی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

همه باید کمک کنیم تا یک صدا را در سیاست خارجی داشته باشیم

علی نجفی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نقشه راه دیپلماسی کشور در سال 97 عنوان کرد: مدیریت تنش با امریکا و مقابله با سیاست‌های خصمانه این کشور، بازسازی و توسعه روابط با همسایگان و همچنین تقویت دیپلماسی اقتصادی از نظر من باید سرفصل‌های مهم فعالیت دستگاه دیپلماسی در سال 97 باشد.

همه باید کمک کنیم تا یک صدا را در سیاست خارجی داشته باشیم
کد خبر: 163356
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی نجفی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره وضعیت سیاست خارجی ایران در سالی که گذشت گفت: سال 96 با فراز و نشیب برای مجموعه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی توام بود.

او افزود: با وجود برخی از محدودیت‌ها و موانعی که تعدادی از کشورها تلاش کردند برای سیاست خارجی ما ایجاد کنند خوشبختانه با حمایت و پشتیبانی مردمی، سیاست خارجی شاهد پیشبرد اهداف و برنامه‌های مورد نظر بوده است.

نماینده بابل درباره عملکرد سیاست خارجی ایران در سال 96 ادامه داد: به‌ویژه تقویت موقعیت و تاثیرگذاری کشور در روندهای منطقه‌ای، پیگیری برای استیفای حقوق مردم، منافع و اهداف ملی، تلاش برای حفظ و بهره‌گیری مؤثر از برجام و توافق هسته‌ای که ایران و کشورهای 1+5 داشتند و مقابله و خنثی کردن تلاش‌های امریکا برای کم اثر کردن و کاهش انتفاع اقتصادی ایران از برجام، پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای، توسعه دیپلماسی اقتصادی، تقویت روابط با برخی شرکا و کشورهای بزرگ، تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های خارجی است که در برخی حوزه‌ها موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم.

نجفی در ادامه تاکید کرد: فکر می‌کنم پشتوانه مردمی و دستاوردها در سال‌های اخیر مبانی بسیار خوبی را برای توسعه سیاست خارجی ما در سال 97 ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین درباره نقشه راه دیپلماسی کشور در سال 97 عنوان کرد: مدیریت تنش با امریکا و مقابله با سیاست‌های خصمانه این کشور، بازسازی و توسعه روابط با همسایگان و همچنین تقویت دیپلماسی اقتصادی از نظر من باید سرفصل‌های مهم فعالیت دستگاه دیپلماسی در سال 97 باید باشد. ازاین‌جهت امیدوار هستم که بیش از گذشته سیاست خارجی در خدمت توسعه ایران، اهداف و چشم‌انداز توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور باشد.

او در واکنش به برخی انتقادها نسبت به ایجاد انفعال در دستگاه سیاست خارجه گفت: کار سیاست خارجی کار بسیار پیچیده، زمان‌بر و طولانی است. من با وجود انفعال در دستگاه دیپلماسی آن هم به دلیل محدودیت‌ها و ملاحظاتی که وجود دارد موافق نیستم. به نظرم دستگاه دیپلماسی بخش زیادی از اقدامات و فعالیت‌های خود را نمی‌تواند اطلاع‌رسانی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: ظرایف و ملاحظاتی وجود دارد که باید در چارچوب منافع و امینت ملی کشور سیاست خارجی تنظیم و دنبال شود. ضمن اینکه سیاست خارجی از مقوله ارتباطاتی است که دوطرفه است و همه بازیگران، عوامل و صحنه در اختیار ما نیست.

نجفی افزود: ما از مرزهای خود که خارج می‌شویم با طرف‌های مقابل، کشورها و بازیگران مختلف چه دولت‌ها، چه سازمان‌های بین‌المللی و چه دیگر نهادهایی که بر مناسبات بین‌المللی تاثیرگذار هستند؛ مواجهیم. بنابراین هنر و مهارت دستگاه دیپلماسی ما باید پیشبرد منافع و امنیت ملی ما در مجموعه این بازیگران باشد که درصحنه روبروی ما وجود دارند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: فکر می‌کنم دستگاه دیپلماسی و شخص آقای وزیر خارجه به‌عنوان یکی از متخصصان و افراد باتجربه در کار دیپلماسی و سیاست خارجی همه همت خود را صرف می‌کنند.

او ادامه داد: وزارت خارجه یکی از دستگاه‌هایی است که از تیم تخصصی، کارشناسی و مدیریت ورزیده برخوردار است و از این نظر فکر می‌کنم همه باید کمک کنیم یک صدا را در سیاست خارجی داشته باشیم تا با پشتوانه مردمی و توانمندی‌ها، دستاوردهای علمی، دفاعی و فنی خودمان بتوانیم هرچه بیشتر منافع و اهداف خود را در سطح بین‌المللی آماده کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها