کد خبر: 162418
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

فرج‌الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اگر طرح‌های تاثیرگذار می‌خواهیم، باید یک بنیان کارشناسی قوی داشته باشیم/ دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها به راحتی قوانین فعلی را زیر پا می‌گذارند/ ماشین تولید قانون را کندتر کنیم و به بخش نظارتی مجلس بپردازیم

فرج‌الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از تعدد قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، گفت: من با تصویب قوانین متعدد در مجلس موافق نیستم و معتقدم که هیچ اتفاقی روی نمی‌دهد، اگر این ماشین تولید قانون را کندتر کنیم و به بخش نظارتی خود بپردازیم.

اگر طرح‌های تاثیرگذار می‌خواهیم، باید یک بنیان کارشناسی قوی داشته باشیم/ دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها به راحتی قوانین فعلی را زیر پا می‌گذارند/ ماشین تولید قانون را کندتر کنیم و به بخش نظارتی مجلس بپردازیم
کد خبر: 162418
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فرج‌الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره عملکرد مجلس در حوزه قانون‌گذاری و نظارت بیان کرد: اساساً ما در مجلس زیاد قانون تصویب می‌کنیم و به همین دلیل می‌توانم بگویم بسیاری از قوانینی که ما می‌آوریم، آن‌چنان که باید برای آن کارشناسی انجام نشده است و یا بعد از تصویب آن‌چنان که باید تاثیرگذاری ندارد.

او با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که مجلس دهم انجام داد این بود که همه قوانین بلااستفاده و قدیمی را از گردونه قوانین کشور خارج کرد، ادامه داد: اما آنچه درباره قوانین به ویژه طرح‌ها مشاهده می‌کنیم این است که نمایندگان به صرف مشاهده یک نارسایی و با یک نگاه تک یا دو پارامتری طرحی را برای تصویب به مجلس می‌آورند.

عضو فراکسیون امید افزود: این در حالی است که ما باید بپذیریم اگر می‌خواهیم طرح‌هایمان تاثیرگذار باشد باید یک بنیان کارشناسی قوی داشته باشد. این بنیان کارشناسی در حال حاضر در بسیاری از طرح‌ها دیده نمی‌شود و دلیل آن هم از نقطه شروع طرح تا نقطه پایان و وقتی است که به صحن می‌آید.

رجبی در انتقاد از تعدد قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، بیان کرد: من با این مسئله موافق نیستم و معتقدم که هیچ اتفاقی روی نمی‌دهد اگر این ماشین تولید قانون را کندتر کنیم و به بخش نظارتی خود بپردازیم.

نماینده شیراز بیان کرد: در بخش نظارتی یکی از مسائلی که به وضوح و به ویژه در عملکرد دولت دیده می‌شود این است که دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها به راحتی قوانین فعلی را زیر پا می‌گذارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به دلیل تعدد، کثرت و پیچیدگی در قوانین، قدرت نظارتی خود را از دست می‌دهیم، ادامه داد: چقدر خوب است که با قوانین جدید خیلی سخت‌گیرانه برخورد کنیم و مجدانه به دنبال این باشیم چه بر سر قوانین قبلی آمده و چگونه اجرا می‌شود.

رجبی تاکید کرد: اگر با این روش کار را انجام دهیم کار نظارتی خود را انجام داده‌ایم و انبوه بی‌حاصل قانون‌های جدید را نداریم. دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌های طرف حساب قانون هم می‌توانند یک ارزیابی کارشناسی تاثیرگذار از قوانینی که تصویب کرده‌ایم داشته باشند تا اگر بنایی بر تجدیدنظر داشتیم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها