کد خبر: 161785
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ۱۶:۴۶:۰۰
| |

مطهرنیا کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

امید چندانی به بهره‌برداری از سفر وزیر خارجه فرانسه نیست

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: با توجه به تقابل این ساختارها و عاملیت‌ها در درون فراگرد تصمیم‌گیری سیاست خارجی ایران، چندان امیدی به استفاده بهینه از سفر وزیر امور خارجه فرانسه و یا دیگر نمایندگان کشورهای خارجی نمی‌توان داشت.

امید چندانی به بهره‌برداری از سفر وزیر خارجه فرانسه نیست
کد خبر: 161785
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ۱۶:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین | مهدی مطهرنیا کارشناس سیاست خارجی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار کرد: سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در این موقعیت با توجه به موضع‌گیری‌های مکرون از اهمیت بسزایی برخوردار است. چراکه مکرون از یک سو خواهان حفظ ارتباط با تهران و از سوی دیگر گام‌هایی جلوتر از ترامپ بر می‌دارد. فرانسه در بستر مد نظر خود و سایر همپیمانان آمریکا می‌خواهد هم برجام حفظ شود و همچنین روابط اتحادیه اروپا با تهران ادامه یابد. اما از طرف دیگر مکرون در ارتباط با پرونده موشکی ایران اظهاراتی دارد و تلاش می‌کند با مطرح کردن آن در چارچوب بستری که خواهان حفظ برجام است، فرصتی برای حل این موضوع فراهم کند.

مطهرنیا درباره اینکه آیا ایران می‌تواند اهداف مورد نظر خود را در رایزنی‌ها با وزیرخارجه فرانسه محقق کند، تصریح کرد: بررسی این موضوع در دو سطح تحلیل ممکن است. در تحلیل ساختاری باید پرسید آیا ساختار تصمیم‌گیری در سیاست خارجی ایران می‌خواهد از سفر وزیر خارجه فرانسه استفاده کند؟ اگر ساختار می‌خواهد از این فرصت استفاده کند باید در این رایزنی‌ها بسیار شفاف مواضع خودش را درباب پرونده موشکی و برجام اعلام کند. اما سیگنال‌ها نشان می‌دهد که چنین اراده‌ای در ساختار وجود ندارد.

این کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: اما در سطح عاملیت سیاست خارجی نیز مسائلی وجود دارد. عاملیت و ساختار قدرت دچار نوعی تداخل سلیقه‌ها شده‌اند. دولت، وزارت خارجه و کارشناسان بر این باور هستند که نه‌تنها با فرانسه بلکه با همه کشورهای جهان و حتی کشورهای دشمن نیز می‌توان مذاکره و معامله داشت و به‌جای مطلق‌انگاری می‌توان از فرصت‌ها بهره گرفت. این باور در حالی است، حوزه تصمیم‌گیری حکومتی در باب غرب و جغرافیای دوگانه اروپا و آمریکا نگاه متفاوتی وجود دارد. با توجه به تقابل این ساختارها و عاملیت‌ها در درون فراگرد تصمیم‌گیری سیاست خارجی ایران، چندان امیدی به استفاده بهینه از سفر وزیر امور خارجه فرانسه و یا دیگر نمایندگان کشورهای خارجی نمی‌توان داشت.

مطهرنیا تأکید کرد: بعد از برجام ما شاهد بودیم که بسیاری از کشورهای جهان انگیزه فراوانی برای حضور در تهران دارند اما با توجه به نوع برخوردها، استفاده مناسبی از فرصت‌های پیش‌آمده نشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها