کد خبر: 161779
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۶ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ایجاد اشتغال مهمترین برنامه دولت در سال جدید باشد/ تا زمانی که نظامیان و نهادهای غیرپاسخگو در اقتصاد دخالت دارند بخش خصوصی ضعیف می‌ماند

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید مهمترین کاری که دولت دوازدهم باید در سال جدید در دستور کار خود قرار دهد ایجاد اشتغال است.

ایجاد اشتغال مهمترین برنامه دولت در سال جدید باشد/ تا زمانی که نظامیان و نهادهای غیرپاسخگو در اقتصاد دخالت دارند بخش خصوصی ضعیف می‌ماند
کد خبر: 161779
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید مهمترین کاری که دولت دوازدهم باید در سال جدید در دستورکار خود قرار دهد ایجاد اشتغال است.

او در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «اکنون مهترین مشکل مردم بیکاری است؛ گرچه دولت با ایجاد سالانه بین 500 تا 600 هزار ردیف شغلی گام های موثری در این شرایط برداشت ولی همچنان به دلیل تلمبار شدن بیکارها در پشت سد بیکاری همچنان مشکل اصلی کشور، بیکاری است و مردم از این جهت رنج می برند؛ بنابراین دولت باید سال آینده تمام تلاش و مساعی خود را برای ایجاد اشتغال بکار برد.»

خباز توضیح داد: «راه ایجاد اشتغال فراهم کردن تسهیلات ارزان قیمت با نظارت دقیق بانک ها و با آموختن تجربه شغل قابل قبول و نیز استفاده از مهارت‌هایی است که در سازمان فنی و حرفه‌ای به افراد می‌آموزند، است. به ویژه در محیط‌هایی که دور دست هستند و مردم در سختی بیشتری به سر می‌برند. اگر این اتفاق بیفتد و دولت بتواند اشتغال در محیط‌های دور دست به ویژه روستاها ایجاد کند احتمال بازگشت به روستاها افزایش می‌یابد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: «یکی از مشکلات مردم و حاکمیت وجود حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ است؛ از این رو اگر اشتغال در روستاها ایجاد شود باعث می شود کسانی که برای کار از روستا به شهر جلای وطن کردند و نتوانستند شغل شرافتمندانه به دست آوردند مجداد به روستای خود برگردند.»

خباز با بیان این توضیحات تاکید کرد: «دولت اولین کاری که باید بکند این است که اشتغال ایجاد کند. گرچه در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده اما کافی نبوده است. از سوی دیکر باید قوانین دست و پاگیر برای ایجاد اشتغال نیز برداشته شود که در این زمینه مجلس باید به دولت کمک کند.»

او همچنین با تاکید بر اینکه «باید اقتصاد ما شفاف شود» اظهار کرد: «در قانون اساسی ما اقتصاد به سه نوع اقتصاد دولتی، خصوصی و تعاونی تعریف شده است اما ما اکنون در کشور علاوه بر سه نوع گذشته اقتصاد نظامیان را هم داریم. در حالی که دستگاه های نظامی نباید به هیچ وجه در امر اقتصاد دخالت کنند. به جز این، نهادهایی که به جایی پاسخگو نیستند هم در امر اقتصاد دخالت دارند.»

خباز اضافه کرد: «تا زمانی که نظامیان و این نهادهای غیرپاسخگو در اقتصاد دخالت دارند بخش خصوصی ضعیف می ماند و توان ایستادگی در مقابل تلاطمات و نوسانات را نخواهد داشت.»

استاندار سابق سمنان در دولت یازدهم با بیان این مطلب تاکید کرد که دولت باید فضا را برای قدرتمند شدن بخش خصوصی فراهم کند تا معضل اصلی کشور که اشتغال است برطرف شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها