کد خبر: 161294
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۳ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

فریدون مجلسی کارشناس سیاست خارجی در گفت وگو با اعتمادآنلاین:

مذاکرات با اروپا می‌تواند تجربه‌ای عملی برای خروج از انزوا باشد/ تریبون‌‌هایی که وعده جنگ می‌دهند راه های ورود به توسعه اقتصادی را می بندند

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و اروپا درباره مسائل منطقه گفت: این مذاکرات می‌تواند برای بخش‌های مختلف حاکمیت تجربه‌ای باشد تا بدانند بهتر است به جای حرف و شعار عملا سعی کنیم از انزوا خارج شویم.

مذاکرات با اروپا می‌تواند تجربه‌ای عملی برای خروج از انزوا باشد/ تریبون‌‌هایی که وعده جنگ می‌دهند راه های ورود به توسعه اقتصادی را می بندند
کد خبر: 161294
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین | فریدون مجلسی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره مذاکره بین ایران و کشورهای غربی درباره مسائل منطقه اظهار کرد: این مذاکرات به صورت مقطعی تأثیراتی دارد. اما باید گفت که بزرگترین تأثیر آن برای دولت ایران است که کمی بیشتر تمرین ایجاد روابط بین المللی داشته باشند.

مجلس گفت: همچنین این مذاکرات می تواند برای بخش های مختلف حاکمیت تجربه‌ای باشد تا بدانند بهتر است به جای حرف و شعار عملا سعی کنیم از انزوا خارج شویم. مذاکرات چندجانبه و یا دو جانبه می تواند کمکی برای شنیدن حرف‌های دیگران باشد. شنیدن حرف‌های دیگران می تواند ما را متوجه کند که علاوه بر ما دیگران هم سخنان و ادعاهایی دارند و در عالم سیاست و در روابط بین المللی باید به این ارتباط و گفت وگو تن داد. اگر همیشه خود را در جای حق مطلق بپنداریم و تنها باشیم این نتیجه مثبتی را برای ما نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره تأثیر این مذاکرات بر حفظ برجام تصریح کرد: از نظر من این مذاکرات تأثیر زیادی در حفظ برجام دارد. وقتی وزیر خارجه ما به اروپا می رود ولی هیچ شرکت آلمانی حاضر نیست بنزین هواپیمای او را تأمین کند در حالی که بنزین دادن هیچ گونه مغایرتی با برجام ندارد ولی چون آمریکا تحریم‌هایی وضع کرده است شرکت‌های آلمانی از این کار ابا دارند. شرکت های آلمانی و سایر موسسات اروپایی در روابط خود آمریکا را به ما ترجیح می‌دهند. ما انتظار داریم آن ها ما را ترجیح دهند ولی آن ها به سود خود می‌اندیشند.

مجلسی تأکید کرد: تا زمانی که از خصومت آمریکا کاسته نشود آثار محدود برجام که مثبت هم بود، در همین حد می ماند ولی شکوفایی کامل که با اجرای کامل برجام به دست می آید، عملی نیست.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: تریبون‌‌هایی که جنگ را وعده می‌دهند و می‌گویندکه بالاخره وارد جنگ می‌شویم راه های ورود به توسعه اقتصادی را می بندند. کشوری که خودش مدعی جنگ است، کسی وارد سرمایه گذاری در آن نمی شود. دولت مایل است که این روابط را اصلاح کند ولی کسانی هستند که فقط وعده جنگ می دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها