کد خبر: 153407
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از تغییر و تحولات رئیس فعلی هیأت امنای دانشگاه آزاد، یک سال پس از فوت رئیس سابق گزارش می‌دهد

چرا ولایتی در مراسم سالگرد هاشمی رفسنجانی شرکت نکرد؟

علی اکبر ولایتی جانشین مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد در مراسم ترحیم رئیس سابق هیأت موسس این دانشگاه شرکت نکرد. مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی هم که بنیانگذار آن هاشمی رفسنجانی بوده است ترجیح داد از کنار مراسم سالگرد بی تفاوت عبور کند.

چرا ولایتی در مراسم سالگرد هاشمی رفسنجانی شرکت نکرد؟
کد خبر: 153407
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| مهدی روزبهانی- مراسم اولین سالگرد درگذشت اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصحلت نظام روزپنج شنبه در مدرسه عالی شهید مطهری در حالی برگزار شد که برخی از همراهان قدیمی آیت الله و چهره ها، ترجیح دادند که در مراسم شرکت نکنند.

علی اکبر ولایتی از سال های ابتدایی انقلاب اسلامی در کنار هاشمی رفسنجانی دیده شده است. او در هشت سال دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی در وزارت امور خارجه فعالیت داشت.

سیاست خارجی ایران در دوران سازندگی با مشکلات و مسائل مهمی رو به رو بود که هاشمی رفسنجانی نقش مهمی در حل و فصل آنان به عهده داشت. در طول این سال ها ولایتی نیز در کنار هاشمی رفسنجانی قرار داشته است. پیش از همکاری ولایتی در دولت سازندگی ولایتی همکاری نزدیکی را در جریان قطعنامه 598 با هاشمی رفسنجانی داشت. در جریان مذاکرات برای این قعطنامه ولایتی که وزیر امور خارجه بود مسئولیت این مذاکرات را با دستور امام بر عهده گرفته همزمان هاشمی رفسنجانی نیز در جایگاه ریاست مجلس فرماندهی جهبه های جنگ را بر عهده داشت. بسیاری معتقدند که قطعنامه 598 نتیجه تدبیرهاشمی رفسنجانی است.

تیرماه امسال ولایتی همزمان با سالگرد پذیرش این قطعنامه با صدور پیامی مروری بر مذاکرات و روند تصویب قطعنامه 598 کرد و نوشت که این مذاکرات بسیار فشرده، پیچیده و سخت بود که در تاریخ روابط بین الملل کمتر می توان شبیه آن را مشاهده کرد.

پس از پایان دوره سازندگی ولایتی نیز پس از 16 سال کلید وزارت خارجه را تحویل داد. در سال های پس از سازندگی نیز ولایتی به عنوان یکی از چهره های نزدکی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی محسوب می شد. بخصوص در سال های پایانی آیت الله هاشمی ولایتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یکی از نزدیکان به آیت الله شناخته می شد.

در سال های پایانی عمر آیت الله هاشمی رفسنجانی که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت، ولایتی به عنوان یک عضو این مجمع همچنان در ارتباط نزدیک با هاشمی رفسنجانی قرار داشت.

پس از فوت هاشمی رفسنجانی در 19 دی ماه سال 95 کرسی ریاست هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست هیأت موسس این دانشگاه مهم کشوری خالی ماند که در نهایت علی اکبر ولایتی کمی بعد با حکم رهبری جانشین او شد.

اما از سال گذشته با ورود ولایتی به دانشگاه آزاد، بسیاری از مدیران منصوب هاشمی رفسنجانی برکنار شدند. این موضوع با واکنش های زیادی مواجه شد و حامیان هاشمی رفسنجانی از این اقدام ولایتی با عنوان «هاشمی‌زدایی» یاد کردند.

علی اکبر ولایتی که حالا قریب یک سال است بر جای هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد تکیه زده ترجیح داد در مراسم ترحیم موسس دانشگاه آزاد اسلامی شرکت نکند. این در حالی است که رسانه های وابسته به این دانشگاه نیز منفعلانه با این موضوع برخورد کردند. روزنامه فرهیختگان ارگان این دانشگاه که بعد از تغییر مدیریت دانشگاه آزاد، جهت گیری متفاوتی را نسبت به سابق دنبال می کند، تنها در گفت وگویی با صادق محصولی که از جریان مخالف هاشمی رفسنجانی است به نقد شخصیت او پرداخت.

جدای از این طبق، آن چه گزارش شده دانشگاه آزاد اسلامی که حالا تحت مدیریت مستقیم ولایتی فعالیت می کند، برای مراسم سالگرد درگذشت موسس و رئیس سابق خود هیچ برنامه ای تدارک ندید و ترجیح داد که از کنار این موضوع عبور کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها