کد خبر: 572009
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۰۳:۲۰:۰۰
| |

قدرت‌نمایی طالبان در رژه نظامی خود با بشکه‌های خالی+ ویدئو

طالبان در جریان نمایش این تسلیحات، ادعا کردند که این تسلیحات برای دشمنان، «معرکه‌ساز و جهنمی»‌اند. اما نکته اینجاست، راکت‌های اسکاد، اوراگان و لونا که طالبان در اختیار دارند، قابل استفاده نیستند.

حجم ویدیو: 4.03M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 572009
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۰۳:۲۰:۰۰

طالبان در جریان رزمایش نظامی در پایگاه هوایی بگرام، در کنار به نمایش گذاشتن تسلیحات آمریکایی به‌جامانده از دولت پیشین افغانستان، شماری از دستگاه‌های پرتاب راکت‌های اسکاد، لونا و اوراگان را که از دولت دکتر نجیب‌الله به‌جامانده‌اند، نیز به نمایش گذاشتند.

یک افسر ارشد نظامی دولت پیشین افغانستان که در مسندهای مهم وزارت دفاع افغانستان کار کرده است، با شرط محفوظ ماندن نامش گفت به جز سلاح‌های به‌جامانده از دولت پیشین افغانستان، بقیه تسلیحات به‌ویژه راکت‌های لونا، اوراگان اسکاد که در نمایش نظامی طالبان استفاده شدند، از کار افتاده‌‌اند و امکان ترمیم آن‌ها در داخل افغانستان وجود ندارد.

این تسلیحات قدرتمند که از جانب دولت شوروی به دولت دکتر نجیب‌الله که از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ در قدرت بود، سپرده شده بودند، در جریان جنگ‌ داخلی در دهه ۹۰ میلادی از کار افتادند و به آهن فرسوده تبدیل شدند.

براساس اطلاعات این منبع آگاه، دولت‌های پیشین افغانستان، اداره‌ بخش «توپچی» را در چهارچوب وزارت دفاع به‌دلیل نبود نیروی متخصص، از کار افتادن دستگاه‌های شلیک توپ و راکت و همچنین نبود مهمات، غیر فعال کردند و بیشتر این دستگاه‌ها در سالگرد استقلال افغانستان و یا رزمایش‌های نظامی، به‌صورت نمادین استفاده می‌شدند.

طالبان در اسفند ۱۴۰۰، ده‌ها راکت اسکاد را از مخروبه‌هایی در پنجشیر به کابل منتقل کردند. بخشی از این راکت‌ها با تغییر رنگ، در رزمایش نظامی طالبان در بگرام به نمایش گذاشته شدند. زمانی‌که این راکت‌ها از پنجشیر به کابل منتقل شدند، کبیر واثق، معاون سابق استان‌دار پنجشیر، به ایندیپندنت فارسی گفت همه راکت‌ها از کار افتاده‌اند و در ضمن، آنچه طالبان به‌عنوان راکت اسکاد به کابل منتقل کرده‌اند، تنها ماکتی از راکت است نه خود گلوله و مهمات راکت اسکاد. این پوشه‌ها به‌عنوان بقایای جنگ شوروی، در مخروبه‌های پنجشیر نگهداری می‌شدند و در ۲۰ سال گذشته، خارج کردن جنگ‌افزارهای به‌جامانده از دولت تحت حمایت شوروی از پنجشیر ممنوع بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    اینارو بفروشیم ضایعاتی حداقل لباس نظامی بحرین خنده دار خخخخخخ

  • فرید ارسالی در
    شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅

  • سامان ارسالی در
    شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    طالبان گروهی وحشی، بی سواد و احمق هستند که آمریکا آن ها را سر کار گذاشته است.

  • مطلع ارسالی در
    شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    مجمع پاره کن هستند

  • علی ارسالی در
    شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    زیاد عجله نکنید و خوشحال نشید، وقتی یه گروهایی مثل انصار و حشد و حماس و حزب الله بتونن موشک نقطه زنو و پهباد و تانک و زرهی و ... اینا بسازن ، طالبان که جای خود داره ،،، تا سال دیگه با پیروی از خط این گروهها هر شب پهباد و موشکاشون رو تهران صوت کشون رد میشن ،، عجله نکنید،، باد بکارید طوفان درو میکنید فقط صبر کنید

  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    همین طالبانی که تحقیرشان میکنند (بدون اینکه قصد حمایت داشته باشم) به هر نحوی توانستند یک وسیع و پرجمعیت و غنی از ثورتهای طبیعی به تصرف و تسلط و حاکمیت خود در بیاورند! اما مدعیان از سران و جناحهای سیاسی و تا اجنبی بی عرضه نداشتند با هم بیست سال فرصت و صدها میلیادر دلار خرج از بیت المال افغانستان و کشورهای دیگر ، یک حاکمیت مسلط و باثبات و آرامش نسبی ایجاد کنند، هنور این مردم کشور در مصائب جنگ و تحریم و فقر و نابسامانی حاکمیتی و نهادی زجر میکشد

  • ولی ارسالی در
    شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    پس این هواپیماهها چگونه به پرواز درآمده اند.

  • زكريا ارسالی در
    شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    زنگ بيدار باشي است كه اگر دير بجنبيد هر آن ممكن است دامن گيرمان شد

  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    هر کسی رو دست کم بگیریم رودست می خوریم

  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

    بشکه ها کو این وسط که تیتر زدی.اعتماد جان نسبت به خودت بی اعتمادی درست نکن.کما اینکه شما از تسلیحات دیگری که دارند چیزی نگفتی،

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها