کد خبر: 544989
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۸ ۱۲:۲۶:۳۹
| |

کشف بزرگ تلسکوپ هابل، روز چهارشنبه اعلام می‌شود

دانشمندان برنامه تلسکوپ فضایی هابل اعلام کردند که روز چهارشنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین)، اطلاعات تازه‌ای را از اکتشافات این تلسکوپ منتشر خواهند کرد.

کشف بزرگ تلسکوپ هابل، روز چهارشنبه اعلام می‌شود
کد خبر: 544989
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۸ ۱۲:۲۶:۳۹

ناسا در بیانیه خود از این دستاورد تلسکوپ هابل به عنوان کشفی برای ثبت در کتاب رکورد‌ها و همچنین یک رصد هیجان‌انگیز یاد کرده است. با توجه به اینکه دامنه فعالیت‌های این تلسکوپ ۳۲ ساله ناسا، به رصد سیاره‌های فراخورشیدی تا کهکشان‌ها و بررسی و اندازه‌گیری انبساط کیهان مربوط می‌شود، هرگونه حدس و پیش‌بینی در خصوص این شگفتانه ناسا را برای محققان سخت کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فعالیت‌ها و دستاورد‌های گروه تحقیقاتی انبساط کیهان تلسکوپ هابل در سال‌های اخیر به حدی تاثیرگذار و شگرف بوده که توانست جایزه نوبل را نیز برای این گروه به ارمغان آورد. با این حال، ناسا تاکنون اطلاعات بسیار کمی را در خصوص این کشف بسیار مهم منتشر و تنها به ذکر این مورد بسنده کرده که این کشف هابل، نه تنها درک ما را از جهان گسترش می‌دهد بلکه یک فضای تحقیقاتی هیجان‌انگیز را برای همکاری‌های آینده میان تلسکوپ هابل و تلسکوپ جیمز وب که اخیرا به فضا پرتاب شده، ایجاد می‌کند.

ناسا در روز ۲۵ دسامبر، تلسکوپ جیمز وب را به فضا پرتاب کرد و این تلسکوپ اکنون در حال تراز کردن ابزار‌ها و آینه‌های خود است تا بتواند فعالیت‌های رصد و بررسی خود را از ماه ژوئن آغاز کند.

محققان ناسا در حالی از این کشف مهم توسط هابل خبر داده‌اند که این تلسکوپ قدیمی و قدرتمند، در آستانه سالگرد جدا شدن از فضاپیمای «دیسکاوی» و شروع فعالیت خود در فضا در تاریخ ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ است.

دانشمندان برنامه تلسکوپ فضایی هابل در طی ماه‌های اخیر نشان دادند که چگونه دهه‌ها فعالیت رصدی این تلسکوپ، به عنوان نقشه راهی برای اکتشافات تسکوپ تازه راه‌اندازی شده جیمز وب عمل خواهد کرد.

به گفته مقامات ناسا، اگرچه جیمز وب ۱۰ میلیارد دلاری، به عنوان جانشینی برای هابل طراحی و به فضا پرتاب شده، اما ناسا انتظار دارد که فعالیت هابل حداقل تا پایان دهه جاری میلادی ادامه داشته باشد.

با این حال در اکتبر ۲۰۲۱، مشکلی برای هابل به وجود آمد که در پی آن، فعالیت ابزار‌های رصدی آن برای چند هفته متوقف شد که البته در ماه دسامبر، این مشکل برطرف شد و فعالیت این تلسکوپ به روال سابق بازگشت.

در گذشته، فضانوردان شاتل فضایی هر چند سال یک بار، این تلسکوپ را سرویس و از این طریق، برخی از نواقص آن را برطرف می‌کردند، اما با بازنشستگی برنامه شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱، این روند متوقف شد و آخرین ماموریت این فضانوردان برای سرویس هابل به سال ۲۰۰۹ برمی گردد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، احتمالا از این خدمات برخوردار نخواهد بود چراکه در فاصله بسیار دورتری مستقر شده و در یک نقطه گرانشی پایدار به نام لاگرانژ ۲ و در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین فعالیت خواهد کرد.

هابل پیش از این، اکتشافات مختلفی را در اختیار بشر قرار داده که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناسا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها