کد خبر: 597228
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۲۲:۱۵:۲۰
| |

آغاز تغییرات درون هسته زمین/ زندگی انسان چه تغییری می‌کند؟

هسته درونی زمین ممکن است شروع به چرخیدن در جهت مخالف کرده باشد

تغییرات درون هسته زمین بر روی انسان‌هایی که در سطح سیاره زندگی می‌کنند تأثیر می‌گذارد و چیزهایی مانند ناوبری و حتی طول روز را تغییر می‌دهد و دلیل آن چیزی به نام میدان مغناطیسی است.

آغاز تغییرات درون هسته زمین/ زندگی انسان چه تغییری می‌کند؟
کد خبر: 597228
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۲۲:۱۵:۲۰

به گفته دانشمندان، هسته چرخان مرکز زمین ممکن است شروع به چرخش در جهت مخالف کرده باشد.اما این به چه معناست و چرا اهمیت دارد؟

ساختار سیاره ما از سه بخش اصلی تشکیل شده است، پوسته که به عنوان سطح سیاره شناخته می‌شود، گوشته و هسته.

اگر زمین را کمی شبیه تخم‌مرغ تصور کنید، پوسته‌اش مانند پوست تخم‌مرغ است، گوشته آن - لایه ضخیم سنگ - مانند سفیده و هسته آن مانند زرده است.

'دروازه جهنم' عمیق‎‌ترین چاه ساخت بشر

هسته درونی به اندازه سطح خورشید داغ است و داغ‌ترین قسمت زمین است. این هسته آنقدر در مرکز زمین است و در نتیجه چنان تحت فشار است که با وجود اینکه بسیار بسیار داغ است، یک گوی فلزی جامد است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که هسته درونی سیاره زمین توسط یک هسته بیرونی فلزی مایع از بقیه زمین جدا شده است، به این معنی که می‌تواند به طور مستقل بچرخد و لزوماً با بقیه این سیاره هماهنگ نیست.

با نگاه کردن به تغییرات امواج لرزه‌ای ناشی از زلزله، دانشمندان تصور بهتری از آنچه در در حال وقوع در مرکز سیاره زمین است، و بسیار عمیق‌تر از آنچه که هر مته‌ای می‌تواند به آن برسد، دارند

دانشمندان دانشگاه پکن در چین با مطالعه امواج لرزه‌ای - حرکات ارتعاشی در زمین - که در طی چندین سال توسط زمین‌لرزه‌های بسیار مشابه ایجاد می‌شوند، به حرکت در اعماق سطح زمین نگاه می‌کنند.

زمین‌لرزه‌هایی بزرگ روی سطح زمین اتفاق می‌افتند و انرژی را به اعماق زمین می‌فرستند و دوباره برمی‌گردانند.

دانشمندان با ردیابی مسیرهای این امواج لرزه‌ای در درون زمین، دریافته‌اند که «تغییر کمی در دهه گذشته» به وجود آمده است.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که چرخش هسته درونی زمین متوقف شده است و طی سال‌ها به طور دوره‌ای چرخش از یک جهت به سمت دیگر بوده است.

چه تاثیری بر ما می‌گذارد؟

تغییرات درون هسته زمین بر روی انسان‌هایی که در سطح سیاره زندگی می‌کنند تأثیر می‌گذارد و چیزهایی مانند ناوبری و حتی طول روز را تغییر می‌دهد و دلیل آن چیزی به نام میدان مغناطیسی است.

سیاره ما همیشه در فضا در حال چرخش است و در مرکز آن، هسته فلزی زمین نیز در حال چرخش است. این حرکات یک نیروی مغناطیسی ایجاد می‌کند که زمین را احاطه کرده است و میدان مغناطیسی نام دارد.

درست مانند آهنرباهایی که در مدرسه استفاده می‌کنید - که ممکن است انتهای قرمز و آبی برای نشان دادن قطب شمال و جنوب داشته باشند - زمین که مانند یک آهنربای غول‌پیکر است دارای قطب شمال و جنوب مغناطیسی است.

آنچه مایه سردرگمی است این است که این دو در همان موقعیت‌های قطب شمال و جنوب جغرافیایی نیستند و از زمان کشف آنها در حدود ۲۰۰ سال پیش، قطب‌های مغناطیسی زمین در حال حرکت بوده‌اند.

از سال ۱۸۳۲، قطب مغناطیسی شمالی ۱۴۰۰ مایل از شمال کانادا به سمت سیبری در روسیه تغییر مکان داده است.

ساختار زمین به نوعی شبیه عروسک‌های روسی است - لایه‌ای در لایه دیگر

حرکت قطب مغناطیسی شمال زمین در سال‌های اخیر به قدری شتاب یافته است که باید تغییراتی برای ناوبری برای هواپیماهای نظامی و تجاری و همچنین عملیات جستجو و نجات در اطراف قطب شمال ایجاد شود.

میدان مغناطیسی زمین همچنین مشخص می‌کند که چرخش زمین حول محور خود چه اندازه تند یا کند است یا به عبارت دیگر طول روزهای ما چقدر است.

وقتی روزها کوتاه باشند، این چرخش کسری از یک میلی ثانیه است ولی همین کافی است که درست مانند سال کبیسه، از دهه ۱۹۷۰ نیاز به ۲۷ ثانیه جهش برای تصحیح زمان‌مان داشته باشیم.

تصور می شود سرعت چرخش زمین حول محور خود در طول تاریخ به طور مداوم تغییر کرده است و این به دلیل تغییر در چرخش هسته درونی است.اما همه دانشمندان با یافته‌های جدید موافق نیستند.

دکتر جان ویدال یک ژئوفیزیکدان برجسته در جنوب کالیفرنیا است. او در این مطالعه شرکت نداشته است اما می‌گوید مطمئن نیست که موافق آن باشد.

او نگاه کردن به هسته زمین را با پزشکی مقایسه کرد که تلاش می‌کند بدون اسکنر بدن را بررسی کند و گفت: «تصویر ما از درون زمین هنوز تار است.»

ویدال افزود: «چیزی در حال رخ دادن است و من فکر می‌کنم که آن را کشف خواهیم کرد، اما ممکن است یک دهه طول بکشد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها