کد خبر: 576275
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ۱۴:۰۰:۴۲
| |

زندگینامه پیر امیدیار؛ موسس eBay و ثروتمندترین مرد ایرانی

پیر امیدیار، یکی از ثروتمندترین ترین فرد جهان است. به دست آوردن موفقیت او، مراحلی جذاب دارد. ما در این مقاله به بیوگرافی کامل پیر امیدیار پرداخته‌ایم.

زندگینامه پیر امیدیار؛ موسس eBay و ثروتمندترین مرد ایرانی
کد خبر: 576275
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ۱۴:۰۰:۴۲

پیر مراد امیدیار، یک میلیاردر ایرانی-آمریکایی و همچنین رئیس و موسس eBay می‌باشد. پیر امیدیار در سن 31 سالگی، با ارائه عمومی اولیه eBay، یک فرد میلیارد در زمینه بورس شد. همسر او پاملا نام دارد که هر دو جز افراد نیکوکار در دنیا هستند. در سال 2004 پیر امیدیار و همسرش، بنیاد امیدیار را راه‌اندازی کردند. این بنیاد انسان دوستانه از طریق قدرت بازارها، کیفیت زندگی افراد را افزایش می‌داد. به این صورت که بنیاد امیدیار جهت جلوگیری از تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، سرمایه‌گذاری می‌کند.

پیر امیدیار در سال 2013 یکی از 42 فرد ثروتمند آمریکا محسوب می‌شد و در فرانسه، پنجمین ثروتمند و در ایران نیز اولین فرد ثروتمند و میلیاردر می‌باشد. مطالعات نشان داده است که ثروت خالص پیر امیدیار تا تاریخ سپتامبر 2016، 1/8 میلیارد دلار و تا تاریخ مه 2017، 7/8 میلیارد دلار بود. ممکن است از خود بپرسید رازموفقیت پیر امیدیار چیست که یکی از پولدارترین فرد جهان شناخته می‌شود.

پیر امیدیار کیست؟

شاید این سوال برایتان پیش آید که با وجود ثروت فراوان، پیر امیدیار چند سال دارد؟ پیر امیدیار کجا زندگی می کند؟ در ادامه به زندگی نامه پیر امیدیار می‌پردازیم. پیر امیدیار در 21 ژوئن سال 1967 در پاریس به دنیا آمد. در ابتدا نام او پرویز بود ولی پس از اینکه به آمریکا مهاجرت کردند، نام او را نیز تغییر دادند. هنگامی که پیر امیدیار شش ساله بود، از پدرش به بیمارستان دانشگاه جان هاپکینز بالتیمور آمریکا، دعوت به کار شد و پدرش نیز پذیرفت. به همین دلیل پیر و خانواده‌اش به ایالت مریلند آمریکا مهاجرت کردند. مادر پیر به تدریس درس زبان فارسی در جورج تاون، مشغول شد. پس از مدتی پدر و مادر پیر از هم جدا شدند و مادر پیر، سرپرستی او را به عهده گرفت.

پیر-امیدیار-کیست؟

پیر امیدیار در مدرسه سنت اندرو در مریلند، مقطع ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند. از آن زمان، پیر علاقه خود به رایانه را پیدا کرد. او در سن 14 سالگی، اولین برنامه رایانه‌ای خود را در کتابخانه مدرسه نوشت. با اینکه سن پیر امیدیار برای برنامه نویسی کم بود ولی علاقه او باعث شد در این زمینه به سرعت پیشرفت کند. پیر، دانش آموزی بسیار پر جنب‌وجوش و سرکش بود و تنها در کارگاه و لابراتوار مدرسه آرام می‌گرفت زیرا می‌توانست آنجا ساعت‌های طولانی با رایانه کار کند.

مدیر مدرسه پیر، متوجه علاقه و استعداد او در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر شد و از او خواست تا برای فهرست کتاب‌های مدرسه، برنامه بنویسد و برای هر کتاب، کارت‌های مخصوصی ساماندهی کند. او در هر ساعت، 6 دلار درآمد کسب می‌کرد. پیر امیدیار، در سال 1984 در رشته مهندسی برق دانشگاه تافتز سامرویل در ماساچوست مشغول به تحصیل شد اما رشته علوم کامپیوتر را جایگزین کرد و تا مقطع لیسانس این رشته را ادامه داد سپس در سال 1988 فارغ‌التحصیل شد.

پیشرفت سریع پیر امیدیار در زمینه فناوری

با مصاحبه پیر امیدیار، نتایجی در زمینه شغل و فعالیت‌های او برآورد شد. در زمان دانشگاه، پیر امیدیار در یکی از قسمت‌های فرعی شرکت اپل که کلاریس نام داشت، تحت نظر برنامه نویسان مکینتاش اپل، مشغول به کار شد. در این دوره، پیر برنامه نویسی کامپیوترهای مکینتاش را به صورت حرفه‌ای دنبال کرد و توسط مجوز شرکت، چند نرم افزار را برنامه نویسی کرد.

پیر امیدیار، به دلیل علاقه داشتن و حرفه‌ای بودن در این زمینه، در سال 1991 توسط سه نفر از دوستان خود یک شرکت محاسباتی بر پایه برنامه نویسی در زمینه "رابط کاربری رایانه با استفاده از قلم استایلوس" به نام Ink Development تاسیس کرد که قابلیت فروش اینترنتی نیز در آن وجود داشت. چند سال بعد، شرکت پیر امیدیار، تبدیل به یک شرکت تجارت الکترونیک شد و نام شرکت را به eShop تغییر دادند. در سال 1996 مایکروسافت این شرکت را خریداری کرد.

پیر امیدیار و همسرش

پیر-امیدیار-و-همسرش

امیدیار در سال 1994 در Bay Area سانفرانسیسکو ساکن بود. او در شرکت جنرال مجیک که یک شرکت نرم افزاری بود، کار می‌کرد. علاوه بر این شغل، در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب‌سایت نیز فعالیت می‌کرد که با دختری به نام پاملا وسلی آشنا شد. پاملا دانشجوی ارشد رشته بیولوژی بود. او جعبه‌های آب‌نبات Pez را جمع‌آوری می‌کرد و به این کار علاقه زیادی داشت.

پیر، عاشق این دختر شده بود. پاملا برای پیشرفت در این زمینه، از پیر درخواست کمک کرد. پیر برای خوشحال کردن و جلب توجه پاملا، در وب‌سایت شخصی خود یک بخش حراج آنلاین و خرید و فروش به نام Auction Web اضافه کرد. پاملا و افراد دیگر توانستند جهت تکمیل کردن گروه و مجموعه خود، با کلکسیونرهای پیشرفته معامله کنند طوری که همه مردم جهان متعجب شدند و این صفحه مورد استقبال فروشندگان و خریداران قرار گرفت. به دلیل استقبال زیاد، پیر مجبور شد یک وبگاهی جدا و مستقل، برای این کار طراحی کند.

بعدها پیر امیدیار گفت:

"این حادثه شاید فقط یک جرقه بود؛ اما نه آن طور که رسانه‌ها به آن پروبال دادند. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم شرکتی راه بیندازم و روزی به موفقیت برسد. تنها انگیزه‌ام این بود که روی فناوری‌های هیجان‌انگیز کار کنم؛ به‌علاوه اصلا اینطور نبود که برنامه ریزی کرده باشم تا eBay را به یک تجارت بزرگ تبدیل کنم؛ وقتی این اتفاق خودش افتاد من فقط از آن به درستی استفاده کردم."

پیر امیدیار همیشه اشتیاق داشت تا وب‌سایتی طراحی کند که افراد بتوانند به راحتی و بدون واسطه، خرید و فروش کنند. اطرافیان پیر معتقد بودند که مردم نمی‌توانند به راحتی اعتماد کنند اما پیر به موفقیت خود مطمئن بود و باور داشت. بر خلاف تصورات اطرافیانش، پیر موفق شد و در سن 28 سالگی به هدف خود رسید. پیر و پاملا وسلی، نامزد کرده و پس از گذشت زمان کمی ازدواج کردند و دارای 3 فرزند شدند.

تاسیس eBay

تاسیس-eBay

اولین محصولی که در سایت پیر امیدیار به فروش رسید، یک روان‌نویس نشان‌گذار لیزری شکسته بود. این روان‌نویس با قیمت 14.83 دلار فروخته شد. پیر متعجب بود که چه کسی این روان‌نویس شکسته را خریداری کرده است اما متوجه شد که خریدار، کلکسیون روان‌نویس‌های لیزری شکسته را جمع می‌کند. پس از آن، خرید و فروش در این سایت افزایش یافت و افراد زیادی ثبت نام کرده و تبدیل به سایت محبوبی شد.

پیر امیدیار 25 سنت الی 2 دلار برای هر آگهی فروش دریافت می‌کرد. با گذشت زمان و پیشرفت پیر در زمینه خرید و فروش اینترنتی، از جنرال مجیک انصراف داد تا تمام وقت و انرژی خود را صرف شغل جدیدش کند. پیر در سال 1996، جهت فروش بلیط‌های هواپیما، قراردادی امضا کرد که این قرارداد باعث شد این شرکت 250 هزار معامله آنلاین انجام دهد.

با پیشرفت این سایت، پیر تصمیم گرفت فردی به نام جف اسکول را رئیس هیئت مدیره کند تا زمان و انرژی خود را به نوآوری‌های جدید و بهبود حراج آنلاین، اختصاص دهد. این شرکت طوری پیشرفت کرد که هر روز 800 هزار معامله انجام می‌دادند. پیر در سپتامبر سال 1997 تصمیم گرفت نام شرکت را تغییر دهد و اکوبی (EchoBay) ثبت کند، ولی متوجه شد که این نام قبلا ثبت شده‌است.

به همین دلیل، نام شرکت خود را به eBay تغییر داد. شرکت جهت اولین ارائه عمومی سهام خود در سپتامبر 1998، آماده شد. در همان اوایل، رکوردها را شکست داد و هر سهمی را با قیمت 53.50 دلار به فروش رساند. همین امر سبب شد ثروت پیر امیدیار افزایش یابد و اسکول و امیدیار جز پولدارترین و میلیاردرترین افراد جهان شناخته شوند.

فعالیت‌های انسان دوستانه پیر امیدیار و همسرش

پیر امیدیار و همسرش در سال 2004 به تاسیس امیدیار نتورک (Omidyar Network) پرداختند. این موسسه، یک موسسه خیریه و انسان دوستانه بود. موسسه نتورک پیر امیدیار، از طراحان نرم افزار (ارتباطات اضطراری) پشتیبانی و حمایت می‌کرد. از زمان شروع راه‌اندازی امیدیار نتورک تا به الان، این موسسه به موسسه‌های خیریه 92 میلیون دلار بخشیده است. پیر امیدیار و همسرش در نوامبر 2005 برای کمک به افراد فقیر و تهی‌دست کشورهای در حال توسعه، مقدار 100 میلیون دلار به صندوق خیریه تافتز-امیدیار بخشیدند.

پیر امیدیار در سال 2010 در لیست 40 میلیاردری که قرارداد نیکوکاری بسته‌اند، قرار گرفت. بر اساس این قرارداد، افراد این لیست سوگند خورده‌اند که در طی زندگی خود، نصف ثروت خود را به خیریه اهدا کنند. پس از مدت‌ها پیر و همسرش تصمیم گرفتند همه ثروت خود را غیر از یک درصد، در مدت زمان بیست سال، وقف خیریه کنند. یکی دیگر از فعالیت‌های انسان دوستانه پیر و همسرش، مبارزه و جلوگیری از قاچاق انسان بود.

فعالیت_های-انسان-دوستانه-پیر-امیدیار-و-همسرش

کلام آخر

پیر امیدیار، جز ثروتمندترین و نیکوکارترین افراد جهان به حساب می‌آید و موسس شرکت eBay بوده‌است. پیر امیدیار، با داشتن انگیزه و امید بالا، با وجود ناامید بودن اطرافیان، به راه خود ادامه داد و پیشرفت زیادی کرد. ما در این مقاله به بیوگرافی پیر امیدیار پرداختیم و جزئیاتی مانند شغل پیر امیدیار، نحوه آشنایی با همسرش، فرزندان پیر امیدیار، پیشرفت‌های او در زمینه فناوری و فعالیت‌های انسان دوستانه او را مورد نقد و بررسی قرار دادیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها