کد خبر: 573429
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۱۷:۰۵:۰۹
| |

ارز دولتی به چه کسانی تعلق می گیرد و چگونه ارز دولتی اربعین بگیریم؟

ارز دولتی یکی از مهم‌ترین انواع ارزهای موجود در بازار است و به دلیل تفاوت ارز دولتی و آزاد در قیمت، مورد استقبال فراوانی قرار گرفته‌است.

ارز دولتی به چه کسانی تعلق می گیرد و چگونه ارز دولتی اربعین بگیریم؟
کد خبر: 573429
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۱۷:۰۵:۰۹

ارز دولتی یکی از مهم‌ترین انواع ارزهای موجود در بازار است که در کشور ایران بعد از انقلاب اسلامی سال ۵۷، به دلیل تحریم‌های خارجی و تفاوت ارز دولتی و آزاد در قیمت، مورد استقبال فراوان قرار گرفته‌است. قیمت ارز دولتی بسیار پایین‌تر از ارز آزاد بوده و این دلیلی شده‌است تا خرید ارز دولتی برای دانشجویان و مسافران، بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد.

این ارز برای مسافران با نام ارز دولتی مسافرتی و ارز مسافرتی قابل دریافت بوده و به‌منظور سازماندهی قیمت چندین کالای ضروری و اساسی کشور، برای واردات این محصولات من‌جمله گندم، مرغ، برنج و گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله نحوه دریافت ارز دولتی، فروش ارز دولتی و دیگر مزایای این ارز، خواهیم‌پرداخت.

نحوه‌ی خرید ارز مورد نظر

در همین سال‌های اخیر هرکسی می‌توانست ارز دولتی با کارت ملی خود خریده و برای ثبت‌نام ارز دولتی اقدام نماید؛ این امر منجر به کلاهبرداری‌های فراوان و سوءاستفاده‌ی شدید دلالان شده‌بود و باتوجه‌به نزول ذخایر ارزی کشور و تفاوت روزافزون قیمت ارز آزاد با این ارز، دیگر هرکسی به‌راحتی و برای سودجویی نمی‌تواند خرید ارز دولتی از صرافی‌های معتبر سراسر کشور را داشته‌باشد. در لیست زیر متوجه می‌شویم که ارز دولتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد و شامل چه مواردی است:

  • سفر تفریحی، زیارتی، سیاحتی به کشورهای خارجی
  • هزینه‌ی درمان بیماری‌های خاص و نادر در کشورهای خارجی
  • هزینه‌ی تحصیلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) در کشورهای خارجی
  • هزینه‌های شرکت در مسابقات و آزمون‌های بین‌المللی در کشورهای خارجی
  • هزینه‌ی شرکت و دریافت غرفه در نمایشگاه‌های خارجی

حال برای جواب سؤال چگونه ارز دولتی بخریم در سال ۱۴۰1 شما با اصل و کپی مدارک شناسایی و هویتی خود، بلیت خریداری شده و مهر شده توسط آژانس مسافربری معتبر، رسید پرداخت خروج از کشور، اطلاعات کامل محل سکونت، فرم درخواست ارز از بانک و معادل ریالی ارز دریافتی در یک کارت بانکی به نام خود و همچنین یک سیم‌کارت شماره‌تلفن فعال به نام خود، می‌توانید از صرافی‌های معتبر ارز خود را دریافت نمایید.

ارز دولتی دلار

نرخ ارز مسافرتی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱

در این قسمت ما قیمت ارز دولتی 1401 را در جدولی برای شما تهیه و تنظیم کرده‌ایم. همچنین باید تا الان برای شما سؤال شده‌باشد که ارز دولتی چقدر است؟ باتوجه‌به سخنان بالا اگر شما مایل به دریافت ارز مورد نظر باشید، برای سفر به کشورهای خارجی دارای ویزا چیزی حدود ۵۰۰ یورو و برای سفر به کشورهای خارجی بدون ویزا، سفرهای زمینی و دریایی نهایتاً تا ۳۰۰ یورو از این ارز را می‌توانید خریداری نمایید.

 

عنوان دولتی (ریال) آزاد (ریال)
دلار آمریکا 286,420 304,600
یورو 283,750 306,600
پوند انگلیس - 351,440
درهم امارات - 84,000
لیر ترکیه -  16,705
دینار عراق - 200,000
دینار کویت - 986,200

 

  • قیمت‌ها برای نیمه‌ی شهریورماه سال ۱۴۰۱ هستند.

آیا ارز دولتی برای کشور عراق قابل‌خرید است؟

از آنجایی که تعداد زائران ایرانی برای سفر به کشور عراق و شهرهای زیارتی آن از جمله نجف و کربلا مخصوصاً در زمان اربعین حسینی بسیار زیاد است، بر اساس مصوبه‌ی سال ۱۴۰۱، هر زائر بالای ۱۸ سالی که نام ایشان در سامانه‌ی ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه (سماح) ثبت شده‌باشد، می‌تواند ۱۰۰ دلار ایالات متحده آمریکا یا ۱۵۰ هزار دینار عراق، ارز دولتی اربعین را بدون دغدغه برای سفر خود به این کشور دریافت کند.

شما نه‌تنها برای ارز دولتی برای کربلا، بلکه ارز دولتی برای سفر به ترکیه و دیگر کشورهای خارجی را در صورت تمایل می‌توانید از بانک‌ها و صرافی‌های معتبر سراسر کشور دریافت کنید.

اگر برای سفر خود با کاروان‌های زیارتی یا تفریحی هماهنگ کرده‌اید، باید بلیت پرواز خود را از آن‌ها دریافت کرده و اصل و کپی آن را در اختیار صرافی مورد نظر قرار دهید تا پس از بررسی‌های لازم، ارز مورد نظر خود را دریافت و سپس دوباره بلیت خود را به کاروان زیارتی یا تفریحی خود، تحویل دهید.

ثبت نام این ارز برای چه کسانی مقدور نیست؟

برای ثبت نام ارز دولتی شما تنها یک‌بار در سال می‌توانید اقدام نمایید. اگر در سال جاری یک سفر به کشورهای خارجی داشته‌اید، متأسفانه شما دیگر قادر به خرید این ارز از بانک‌ها یا صرافی‌های معتبر کشور نیستید. همچنین این ارز دارای محدوده‌ی سنی است و به افراد زیر ۱۲ سال، ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد. افرادی که دارای سمت سیاسی و یا پاسپورت خدماتی هستند، باتوجه‌به قوانین خرید و فروش این ارز، قادر به خرید آن نیستند. ایرانیانی که دارای پاسپورت دو کشور هستند نیز نمی‌تواند از خرید این ارز بهره‌مند شوند.

اگر که شما شامل موارد بالا نیستید، با خیال راحت می‌توانید با در دست‌داشتن مدارک موردنیاز به بانک‌ها و صرافی‌های معتبر سراسر کشور مراجعه کرده و نسبت به خرید ارز مورد نظر خود در اولین فرصت اقدام نمایید.

خرید ارز دانشجویی یا همان دولتی چه شرایطی دارد؟

خوشبختانه کشور ما برای دانشجویان ممتاز نیز این ارز را برای هزینه‌های آن‌ها در نظر گرفته‌است. اگر که شما در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد یا دکتری) در کشورهای خارجی مشغول به تحصیل هستید و بورسیه‌ی تحصیلی ندارید، پس از تشکیل پرونده در کشور خارجی مورد نظر که البته باید مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد، می‌توانید ارز خود را از بانک‌ها یا صرافی‌های معتبر سراسر کشور دریافت نمایید.

البته گزینه‌های زیر برای خرید و دریافت ارز دانشجویی لازم هستند:

  • نمره‌ی زبان شما در از آزمون‌های معتبر باید مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
  • به‌صورت قطعی تحت‌نظر وزارت علوم باید در دانشگاه خارجی پذیرفته شده‌باشید.
  • برگه‌ی اشتغال به تحصیل دانشگاه موردنیاز است.
  • آقایان حتماً باید خدمت اجباری را سپری کرده و کارت پایان خدمت خود را داشته‌باشند.

دلار آمریکا

آیا برای خرید ارز مورد نظر می‌توان به بانک‌ها مراجعه کرد؟

بله؛ بانک مرکزی به‌منظور سهولت دریافت ارز دولتی ۵ بانک را به مسافران و دانشجویان معرفی کرده‌است که در ادامه آن‌ها را معرفی و نکته‌های لازم را برای خرید این ارز به شما گفته‌ایم:

  • بانک ملت
  • بانک سامان
  • بانک تجارت
  • بانک پارسیان
  • بانک ملی ایران

بعد از اعلام نرخ ارز دولتی بانک مرکزی به این بانک‌ها، می‌توانید نسبت به خرید ارز خود اقدام نمایید. معمولاً هر روز در حوالی ساعت ۹ صبح، بانک مرکزی نرخ این ارز را به بانک‌های معرفی شده و صرافی‌های معتبر سراسر کشور اعلام می‌نماید. باتوجه‌به ازدحام جمعیت در این ساعت، پیشنهاد می‌شود که حوالی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر برای خرید ارز خود به بانک‌های معرفی شده یا صرافی‌های معتبر سراسر کشور مراجعه نمایید تا در وقت خود، نهایت صرفه‌جویی را کرده‌باشید.

همچنین سعی کنید که تقریباً یک هفته پیش از مسافرت برای خرید ارز خود اقدام کنید تا از بروز مشکلات احتمالی در روند خرید ارز، جلوگیری نمایید.

سخن پایانی

باتوجه‌به تفاوت قیمت بالای ارز دولتی و آزاد، سعی کنید که برای سفر خود از این فرصت استثنایی و طلایی که در سال یک‌بار شانس آن را دارید، حتماً استفاده کنید. امروزه باتوجه‌به نوسانات زیاد در بازار ارزها، قیمت مناسب این ارز کمک شایانی برای هزینه‌های سفر خارجی شما است.

 به‌منظور سهولت در اطلاع‌رسانی محل و تاریخ دریافت این ارز، بانک مرکزی سامانه‌ی برخط بازار متشکل ارز ایران (my.ice.ir) را فراهم کرده‌است و با ثبت‌نام در آن و دریافت اطلاعات محل و تاریخ ارائه‌ی ارز، می‌توانید مقدار زیادی در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • محمد هادی ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

    یک سوال این ارز دولتی برای اربعین هست یا سفرهای غیر اربعین هم میشه گرفت؟

  • سارا مقیمی ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

    سلام خسته نباشید
    اگر ارز دولتی بگیریم و نریم سفر مشکلی پیش میاد؟

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها