کد خبر: 661333
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ۰۸:۵۵:۱۴
| |

جولان‌ مرگبار صاعقه؛ افزایش ۲برابری قربانیان

براساس اعلام سخنگوی سازمان اورژانس‌کشور، کل مصدومان مربوط به حوادث جوی به نسبت سال۱۴۰۲ در زمان مشابه، رشد۹۷درصدی را تجربه کرده و آمار فوتی‌ها رشد دو برابری داشته‌اند‌.

جولان‌ مرگبار صاعقه؛ افزایش ۲برابری قربانیان
کد خبر: 661333
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ۰۸:۵۵:۱۴

علاوه بر حوادث زمینی،حالاحادثه‌های جوی نیز قربانی می‌گیرند. براساس اعلام سخنگوی سازمان اورژانس‌کشور، کل مصدومان مربوط به حوادث جوی به نسبت سال۱۴۰۲ در زمان مشابه، رشد۹۷درصدی را تجربه کرده و آمار فوتی‌ها رشد دو برابری داشته‌اند‌.این روزها پهنه میان زمین و آسمان به صحنه برخورد رعد‌و‌برق و صاعقه و مرگ افرادی تبدیل شده که در زمان وقوع رگبار در فضای باز حضور دارند.

به گزارش جام جم، روزجمعه چهارم خردادماه، برخورد صاعقه در جاده ماهنشان زنجان جان یک نفر را گرفت و دو مصدوم هم روی دست اورژانس گذاشت. به گفته داریوش تقی‌لو،رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی ومدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان، پس ازتماس با اورژانس۱۱۵،دو کد آمبولانس از پایگاه‌های اسفناج و ایده‌لو به محل اعزام شدندکه پس از بررسی‌های اولیه مشخص شددراثر برخورد رعد‌و‌برق در ارتفاعات روستای قره‌کول(جاده ماهنشان)دو نفر مصدوم شدند ویک پسر‌بچه۱۰ساله نیز جان خود را از دست داده است.رعدوبرق درشهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی هم قربانی‌ گرفت که خبر آن راسرهنگ حبیب خدایی، فرمانده انتظامی شهرستان ورزقان اعلام کرد. این کشاورز ۶۰‌ساله و اهل روستای کبودگنبد از توابع بخش خاروانای شهرستان ورزقان بود.در قم نیز صاعقه و رعد‌و‌برق گرچه خوشبختانه جان هیچ‌کس را نگرفت اما دوپست۶۳ کیلو ولت (قم مرکزی و مهدیه) شرکت توزیع نیروی برق استان قم را از مدارخارج کرد.به‌گفته مدیرعامل این شرکت، با این حادثه دسترسی به برق در برخی نقاط قم دچار مشکل شد که پس از آن نیروهای شرکت توزیع نیروی برق استان قم و عوامل برق منطقه‌ای تهران برای رفع مشکل دست به کار شدند.

بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس‌کشور با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون، سیل در میان سایر حوادث طبیعی، بیشترین سهم رادر تعداد فوتی‌ها داشته است، گفت:«تعداد فوت‌شدگان مربوط به سیل ۳۵نفر بوده است ودر سیل‌های امسال نیز ۴۱شهروند مصدوم شدند.توفان نیزیکی دیگرازعوامل طبیعی مصدومیت شهروندان است که دراین مورد، ۲۴ نفر از شهروندان بر اثر توفان مصدوم شدند و خوشبختانه هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.»البته ریزش کوه هم از قافله حوادث عقب نماند و از ابتدای سال تاکنون شش نفربراثر ریزش کوه زخمی شدندوگردوغبار نیز۱۰۶۹ نفر از شهروندان را راهی بیمارستان‌کرد.

در مواقعی که احتمال رعد‌و‌برق وجود دارد درصورت امکان ازخانه خارج نشوید.دشت‌هاوکوهپایه‌ها هنگام وقوع صاعقه بسیار خطرناک هستند و برهمین اساس درچنین مواقعی نباید درارتفاعات ومناطق بازقرارگرفت.صاعقه سوژه‌هایی که ارتفاع بالایی دارند را هدف قرارمی‌دهد، از این رو در‌صورت امکان، به سمت طبقات پایین‌تر حرکت کنید.پناه بردن به درختان در ارتفاع هنگام بروز صاعقه، خطرناک‌ترین اقدام است و اگر هیچ سرپناهی برای مراقبت از خود نباشد به کوتاه‌ترین درختی ‌که در اطراف وجود دارد پناه ببرید. در چنین شرایطی از اجسام فلزی دور شوید و به آنها دست نزنید. اگر در خودرو پناه گرفته‌‎اید، به بخش‌های فلزی یا شیشه‌های خودرو دست نزنید. اگر در حال ماهیگیری یا شنا هستید، به‌سرعت از آب خارج شده و از مرکز آن دور شوید. قرارگیری نزدیک فضاهای آبی و به‌خصوص داخل آن حین وقوع صاعقه، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها